۷۵۱
۲۸۲
مقدمۀ کیمبریج بر هرمان ملویل

مقدمۀ کیمبریج بر هرمان ملویل

پدیدآور: کوین جی. هیز ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: رحمت‌الله قائمی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3ـ976ـ436ـ600ـ978تعداد صفحات: ۱۶+۲۵۰

خلاصه

با وجود اینکه «موبی‌دیک» در هنگام انتشار در سال ۱۸۵۱ با استقبال چندانی مواجه نشد، اکنون یکی از آثار اصلی ادبیات آمریکا به شمار می‌آید. این درآمد به ارائۀ خوانش‌هایی از شاهکار ملویل می‌پردازد؛ اما در کنار آن به برجسته کردن مایه‌ها، بستر و برخورد انتقادی با مجموعۀ دستاورد ادبی وی خواهد پرداخت.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

هرمان ملویل آثاری غنی و گوناگون خلق می‌کند که در ادبیات آمریکا همتایی ندارد. هیچ رویکرد یک‌جانبه‌ای نمی‌تواند عمق نوشته‌های او را مورد کاوش قرار دهد، بلکه تنها رویکردی چندجانبه ممکن است بتواند راهی برای آغاز درک پیچیدگی‌های نوشته‌های او فراهم آورد.

ملویل در جریان نوشتن «موبی‌دیک» کنترلی بیش از کتاب‌های دیگرش اعمال کرد. او پیش از عقد قرارداد چاپ، کار عجیبی کرد و مسئولیت تهیۀ کلیشۀ کتاب را برای چاپ خودش برعهده گرفت، چیزی که معمولاً بر عهدۀ ناشر است. چند علت احتمالی می‌توانند انگیزه‌های او برای این کار باشند: سود بیشتر، امید به تسریع روند چاپ اثر، امکان کنترل بر سبک قالبی چاپ‌های ناشر، بستن‌ دست ویراستارهای بیش از حد سخت‌گیر و امکان کنترل ظاهر فیزیکی کتاب چاپ‌شدۀ نهایی.

همان‌طور که کتاب‌های قبلی او نشان می‌دهند، ملویل اهمیت زیادی به مقدمۀ کتاب می‌داد که اولین تأثیرات کتاب را به عنوان کل بر روی خوانندگان می‌گذارد. صفحات اول «موبی‌دیک» چالش‌برانگیزتر از پیش‌گفتارهای مقابله‌جویانه‌ای بودند که برخی از کتاب‌های پیشین‌اش را معرفی می‌کردند. او به جای پیش‌گفتار، از دو بخش مجزا بهره گرفت: لغت‌شناسی و گزیده‌ها. غرابت ظاهر فیزیکی این بخش‌ها در اولین نسخۀ آمریکایی «موبی‌دیک» بنیان‌مایه‌هایی را که ملویل می‌خواست در جان اثر بپرورد، قوت می‌بخشیدند. ویراستاران بعدی برای صرفه‌جویی در فضا از قالب اولیه چشم‌پوشی کردند و متعاقباً موجب ابهام معنایی‌ای شدند که در اولین نسخۀ آمریکایی وجود داشت.

با وجود اینکه «موبی‌دیک» در هنگام انتشار در سال ۱۸۵۱ با استقبال چندانی مواجه نشد، اکنون یکی از آثار اصلی ادبیات آمریکا به شمار می‌آید. این درآمد به ارائۀ خوانش‌هایی از شاهکار ملویل می‌پردازد؛ اما در کنار آن به برجسته کردن مایه‌ها، بستر و برخورد انتقادی با مجموعۀ دستاورد ادبی وی خواهد پرداخت. فصول آغازین کتاب زندگی ملویل و بستر تاریخی و فرهنگی دوران حیات وی را مورد بررسی قرار داده است. فصل دوم که با فصل آغازین موبی دیک شروع می‌شود به معرفی بافت فلسفی، تاریخی و فرهنگی می‌پردازد که از خلال آن به نوشته‌های ملویل نگریسته شده است. این فصل به ارائۀ طرحی کمینه از بسیاری از ایده‌هایی می‌پردازد که در فصل سوم به صورت کامل در قالب مجموعه‌ای از مباحث انتقادی پیرامون آثار ملویل ارائه شده‌اند.

هر یک از آثار ملویل شامل: تایپی، موبی دیک و بیلی باد و داستان‌های کوتاهش در فصل سوم به طور کامل مورد بحث قرار گرفته است. در سراسر این فصل مایه‌های مختلف آثار ملویل با استناد و ارجاع به چند اثر شرح داده شده‌اند: فرایند نوشتن ملویل، ملویل به عنوان یک نامه‌نگار، ملویل و گذشته، ملویل و مدرنیته، نوشته‌های واپسین ملویل. فصل آخر کتاب به تحلیل امتداد سنت و میراث ادبی ملویل از عصر او تاکنون اختصاص یافته است. نویسنده در کتاب خوش‌خوان و جالب توجه خود اطلاعات جامعی در باب زندگی و آثار ملویل به دست می‌دهد که خواندن آن برای هر دانشجویی که مطالعۀ آثار این نویسنده پراهمیت را شروع می‌کند، ضروری خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب:

هرمان ملویل (مقدمۀ کیمبریج)

دیباچه

حروف اختصاری

فصل اول: زندگی

فصل دوم: بافت

فصل سوم: آثار

فصل چهارم: استقبال از آثار هرمان ملویل

یادداشت‌ها

راهنمای مطالعات بیشتر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

بیست‌و‌یک داستان

بیست‌و‌یک داستان

ارنست همینگ‌وی

این کتاب، دربردارندۀ مجموعه‌ای داستان کوتاه از ارنست همینگ‌وی است که توسط نجف دریابندری به فارسی ترج

زندگی در روایت: پل آستر در گفتگو با آی.بی. زیگومفلت

زندگی در روایت: پل آستر در گفتگو با آی.بی. زیگومفلت

آی.بی. زیگومفلت

پل آستر از پرخواننده‌ترین نویسندگان معاصر است. او ابتدا در دهۀ هفتاد میلادی به عنوان شاعر پا به عرصۀ