۹۱۲
۳۴۲
دایرةالمعارف قهوه؛ اطلاعات مهم برای دوست‌داران قهوه

دایرةالمعارف قهوه؛ اطلاعات مهم برای دوست‌داران قهوه

پدیدآور: محمد قانعی، نازنین‌زهرا قلی‌زاده ناشر: ابر سفیدتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 9ـ39ـ6988ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۳۶

خلاصه

قهوه در دستۀ گیاهی به نام کافیا قرار می‌گیرد. بیش از پانصد گونۀ گیاهی و شش هزار گونه از درخت‌های استوایی و بوته‌ای در این دسته قرار می‌گیرند. کارشناسان تخمین می‌زنند که در هر نقطه از جهان بین 25 تا 100 گونۀ مختلف از گیاه قهوه وجود دارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

قهوه در دستۀ گیاهی به نام کافیا قرار می‌گیرد. بیش از پانصد گونۀ گیاهی و شش هزار گونه از درخت‌های استوایی و بوته‌ای در این دسته قرار می‌گیرند. کارشناسان تخمین می‌زنند که در هر نقطه از جهان بین 25 تا 100 گونۀ مختلف از گیاه قهوه وجود دارد.

این طیف از گیاهان نخستین بار توسط یک گیاه‌شناس سوئدی به نام کارولوس لینئوس در قرن هجدهم میلادی توصیف شد. وی همچنین قهوۀ عربیکا را در سال 1753 در طبقه‌بندی خود شرح داد؛ اما گیاه‌شناسان در مورد طبقه‌بندی دقیق او اختلاف نظر دارند؛ زیرا گیاهان قهوه دسته‌بندی بسیار عظیمی دارند.

این کتاب دربرگیرندۀ هرگونه اطلاعاتی دربارۀ قهوه از پیدایش آن تا انواع آن می‌باشد. همچنین در این کتاب انواع سرو قهوه، انواع رست قهوه و انواع رایحه‌های موجود از آن و .... آورده شده است.

فصل اول کتاب اختصاص به بررسی قهوه و رابطۀ آن با کشاورزی دارد. نویسندگان در این فصل دربارۀ گیاه قهوه و طبقه‌بندی گیاه‌شناسی آن و نیز نژاد درختچۀ قهوه مطالبی را ارائه کرده‌اند. دیگر مباحث این فصل عبارتند از: زیرگونه‌های قهوه، انواع کشت آن و بیماری‌های مخرب و مضر برای قهوه.

نخستین نشانه‌های مربوط به قهوه و تاریخچۀ آن در قرن یازدهم میلادی مشاهده شده است. قهوه‌ای که امروزه در سرتاسر جهان پرورش می‌یابد، می‌تواند اجداد خود را قرن‌ها قبل در جنگل‌های باستانی قهوه در فلات اتیوپی بیابد. در آنجا افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید بز فردی به نام کالدی پتانسیل این دانه‌های محبوب را کشف کرد. فصل دوم اختصاص به قهوه و تاریخ دارد که در این فصل نویسندگان کشور به کشور تاریخ قهوه را بررسی کرده‌اند. همچنین در این فصل دربارۀ ممنوعیت قهوه در برخی مناطق و روز جهانی قهوه مطالبی ارائه شده است.

نتیجۀ عادلانۀ قهوه، قهوه‌ای است که بر اساس استانداردهایی تولید شود. از دهۀ 1940 بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کنندۀ قهون ارتباط مستقیمی وجود دارد که برای تعادل بین تولید و مصرف آن ایجاد شده است. فصل سوم کتاب اختصاص به مقولۀ «قهوه و اقتصاد» دارد.

موضوعاتی چون رست قهوه، آسیاب قهوه، انواع آسیاب قهوه، قهوه‌های رایج در برخی کشورها، کالری قهوه، روش نگه‌داری قهوه، قهوه و شیر و در کل مطالبی که مربوط به نوشیدن قهوه باشد در فصل چهارم کتاب گردآوری شده است.

طرز استفاده از چرخۀ فلاور در قهوه، کاپینگ عملیاتی و تست قهوه، نحوۀ تست قهوه، چرایی تلخی قهوه و ..... در فصل پنجم با عنوان «قهوه و چشیدن» بررسی شده است.

اعتیاد به قهوه، دومین اعتیاد جهان بعد از نیکوتین است. از دیرباز تاکنون آهنگ‌ها و شعرهایی در وصف آن سروده شده، از سروده‌های یوهان سباستین باخ گرفته تا جولیان اسمیت، بسیاری از مردم به معنای لغوی نمی‌توانند یک روز خود را بدون قهوه سپری کنند. در فصل شش این کتاب، ابتدا به مواد تشکیل‌دهندۀ قهوه اشاره شده و سپس دربارۀ کافئین موجود در قهوه اطلاعاتی آورده شده است. در پایان این فصل دربارۀ زمان مناسب برای نوشیدن قهوه نکاتی مطرح شده است.

«قهوه و سلامتی» موضوعی است که در فصل هفتم بررسی شده است. در این فصل دربارۀ مضرات و منافع قهوه در سلامتی بدن مطالب مفیدی آورده شده است.

قهوه محتوی کافئین است. کافئین پرمصرف‌ترین مادۀ فعال‌کنندۀ روان در جهان است. امروزه کافئین در بسیاری از مکمل‌های چربی‌سوز یافت می‌شود. همچنین کافئین می‌تواند چربی را از بافت چربی خارج کند و میزان سوخت‌وساز را افزایش دهد. فصل هشتم کتاب اختصاص به قهوه و زیبایی دارد که در این فصل دربارۀ قهوه و لاغری و زیبایی و انواع ماسک قهوه مطالبی گردآوری شده است.

در فصل نهم به رابطۀ قهوه و شخصیت پرداخته شده و همچنین به شخصیت‌های مشهور عاشق قهوه اشاره شده است.

فصل دهم کتاب، اختصاص به فرهنگ قهوه دارد. در این فصل آداب قهوه‌نوشی در اعراب بررسی شده است. قهوه در تاریخ مردم عرب بسیار ریشه‌دار و اصیل است و عرب‌ها به عنوان اولین مصرف‌کنندگان گستردۀ قهوه، در جهان شناخته می‌شوند. در حال حاضر نیز سرو قهوه به وسیلۀ دله یکی از اصولی‌ترین والبته مهم‌ترین روش‌های تهیه و سرو قهوه از جانب اعراب به شمار می‌رود.

رابطۀ جنسی و مصرف قهوه از گذشته تاکنون ارتباطی پایدار داشته‌اند. فصل پایانی کتاب اختصاص به بررسی قهوه و جنسیت دارد.

فهرست مطالب کتاب:

1. قهوه و کشاورزی

2. قهوه و تاریخ

3. قهوه و اقتصاد

4. قهوه و نوشیدن

5. قهوه و چشیدن

6. قهوه و شیمی

7. قهوه و سلامتی

8. قهوه و زیبایی

9. قهوه و شخصیت

10. قهوه و فرهنگ

11. قهوه و جنسیت

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و