۱۰۴۲
۳۵۴
بوف کور در سایه‌روشن قرن (نقد ادبی 2)

بوف کور در سایه‌روشن قرن (نقد ادبی 2)

پدیدآور: علی تسلیمی و دیگران ناشر: ماه و خورشیدتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 3ـ640401ـ622ـ978تعداد صفحات: ۲۴۴

خلاصه

نویسنده در این کتاب، رمان «بوف کور»‌ را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کرده است. یکی دیگر از اهداف نویسنده از نگارش این اثر، ارائۀ نقد ادبی و چند نظریۀ مشخص دربارۀ این اثر بوده است؛ اما هدف اصلی این بوده که بتوان بخش قابل توجهی از ابهامات بوف کور استخراج شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


متأسفانه «بوف کور» و صادق هدایت آن‌طور که باید و شاید به جامعۀ کنونی و جامعۀ غرب معرفی نشده است و این موضوع دلایل مختلف و متنوعی دارد. به نظر نویسنده «بوف کور» اثری است که تاریخ مصرف ندارد و هر وقت که آدم آن را مطالعه می‌کند، متوجه نکات جدیدی می‌شود و انگار با هر بار خواندن و تمام‌شدن اثر متوجه می‌شویم که این رمان ادامه دارد و دوباره باید آن را خواند. تا زمانی که در جهان غرب، همچنان یک‌سری باورهای غربی وجود دارد، این اثر زنده است؛ درست مانند ویلیام بلک، کامو، داستایفسکی و خیلی از اروپایی‌ها که دربارۀ تاخت‌وتاز جهان عرب صحبت کرده‌اند.

نویسنده در این کتاب، رمان «بوف کور»‌ را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کرده است. یکی دیگر از اهداف نویسنده از نگارش این اثر، ارائۀ نقد ادبی و چند نظریۀ مشخص دربارۀ این اثر بوده است؛ اما هدف اصلی این بوده که بتوان بخش قابل توجهی از ابهامات بوف کور استخراج شود. با این حال ظاهراً ابهامات زیادی از رمان «بوف کور» باقی مانده است که هنوز کسی به آن اشاره نکرده و متاسفانه هیچ حرفی هم درباره آنها زده نمی‌شود؛ نویسنده در این اثر به این ابهامات پرداخته‌ و به بهانۀ نظریات مختلف ادبی، به سراغ برخی از این ابهامات عجیب «بوف کور» رفته ‌است که به شکلی با آنها زندگی‌ کرده است. البته این رمان هنوز هم ابهامات زیادی دارد که باید به آن پرداخته شود.

این کتاب به گونه‌ای جلد دوم کتاب «نقد ادبی» است. در آن کتاب نظریه‌های متفاوتی در داستان‌های کوتاه نشان داده شده و در این کتاب فشرده‌ای از آن نظریات آورده شده و رویکردهای تازه‌ای بر آنها افزوده شده است. همچنین همۀ نظریات به یاری نویسندگان دیگر در «بوف کور» آورده شده است. این کتاب در دو سطح ساده و تخصصی ارائه شده است. آنان‌که سطح ساده و کوتاه را می‌جویند، در هر فصل از مقاله‌ای چشم‌پوشی کنند و آنان که پیشرفته‌اند، به مقاله‌ها بنگرند. کتاب در همین حال به نظریات و چگونگی کاربردشان نظر دارد، به گره‌های کور «بوف کور» می‌پردازد و برخی حرف‌های نگفته را بیان می‌دارد. خواننده درمی‌یابد که این کتاب تفاوت‌هایی در نوع نگرش به نقد به‌ویژه نقد ترکیبی دارد و نیز حرف‌های تازه‌تری دربارۀ «بوف کور» ارائه می‌دهد؛ رمانی که هنوز ابهام‌هایی دارد و متن آن همچنان باز است و هرگز بسته نمی‌شود.

کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست شش فصل و شش مقاله در نقد «بوف کور» دارد که هر مقاله در یک فصل، در ادامۀ نظریات آن آمده است. فصل‌های شش‌گانۀ نخست فرمالیسم، ساخت‌گرایی، پدیدارشناسی، روانکاوی، جامعه‌شناسی و پساساختارگرایی نام دارند. بخش دوم نظریات نویسنده را دربر دارد و دارای چهار مقاله است که در سه فصل فمینیسم، پسااستعماری و نقد تطبیقی آورده شده است. مقالات این بخش بر عکس بخش نخست، به دلیل کاربرد نظریات نویسنده در «بوف کور» از نویسندگان دیگر است.

فهرست مطالب کتاب:

دیباچه

بخش اول: نظریه‌های غربی

1. فرمالیسم

مقالۀ اول: فاصله‌گذاری در بوف کور/ علی تسلیمی، سارا کشوری

2. ساخت‌گرایی

مقالۀ دوم: عناصر بنیادین روایت در بوف کور/ علی تسلیمی

3. پدیدارشناسی

مقالۀ سوم: ویرانی تجربه در بوف کور/ علی تسلیمی

4. روان‌کاوی

مقالۀ چهارم: میل و عشق در بوف کور/ علی تسلیمی، حبیب رمضانی

5. جامعه‌شناسی

مقالۀ پنجم: زمینه، میدان و نظم گفتمانی در بوف کور/ علی تسلیمی

6. پساساخت‌گرایی

مقالۀ ششم: اقلیت‌شدن در بوف کور/ علی تسلیمی، سمیه قاسمی‌پور

بخش دوم: نظریه‌های شرقی ـ غربی

7. فمینیسم

مقالۀ هفتم: افسانه‌گردانی در بوف کور/ حسین پروانه دیر

8. پسااستعماری

مقالۀ هشتم: همزادان و شرق و غرب شناسی در بوف کور و پیکر فرهاد/ عاطفه موسی‌پور، فاطمه کاسی

9. نقد تطبیقی

مقالۀ نهم: روایت کیمیت زمان در کوزه‌نامۀ فیتز جرالد و کوزۀ بوف کور/ فاطمه تسلیمی، حسین مرادی

مقالۀ دهم: تحلیل رمان کوری بر پایۀ نظریۀ همزادان بوف کور/ حماد حسین‌زادۀ دیلمی، ساسان بازگیر

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

مقدمه بر خواندن بوف کور

مقدمه بر خواندن بوف کور

محمد نظری، محمد خالوندی

این کتاب درآمدی است بر پژوهش در «جستجوی انسجام» در رمان «بوف کور»، به‌دست‌دادن شرحی منسجم از روایت‌م

سایه های سرگردان: خوانشی بر بوف کور

سایه های سرگردان: خوانشی بر بوف کور

فتاح رنجبر

این کتاب می‌کوشد با رهیافتی متن‌محور به «بوف کور» بپردازد و بر اساس تحلیل کوچک‌ترین عناصر متنی و روا