۷۹۲
۲۷۰
شگردنامۀ نقالی

شگردنامۀ نقالی

پدیدآور: محمدرضا آزادفرد ناشر: غنچهتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ78ـ8406ـ600ـ978تعداد صفحات: ۱۴۶

خلاصه

نویسنده در این کتاب کوشیده تا با یک کتاب‌شناسی جامع و توضیح دقیق پاره‌ای اصطلاحات، ریشه‌ها، تکوین و انواع و فنون نقالی را تشریح و جمع‌بندی کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


در میان همۀ کشورهای مسلمان، ایران به دلیل سابقۀ تاریخی و ذخیرۀ فرهنگی خاصی که دارد، تنها کشوری است که دارای چهار شکل نمایش تراژیک (تعزیه)، کمدی (روحوضی)، دو نوع نمایش عروسکی: نخی (خیمه‌شب‌بازی) و دستکشی (جی‌جی ویجی) است و اگر به اینها نمایش سایه‌بازی و ده‌ها معرکه‌گیری یا خرده‌نمایش‌های میدانی مانند بندبازی، مارگیری، پهلوان‌بازی، عنتربازی و .... افزوده شود، می‌بینیم که نیاکان ما در بدترین شرایط اجتماعی و هولناک‌ترین برهه‌های تاریخ سراسر جنگ و آشوب گذشته، چگونه و با چه همتی توانسته‌اند با دست‌های خالی «مدیوم» یا شیوه‌های بیان هنری ویژۀ فرهنگ خود را خلق کنند تا بتوانند مابین اصحاب فرهنگ و مردم و طبقات و اقشار مردم با یکدیگر، پل‌های ارتباطی فکری و عاطفی ایجاد کنند.

بی‌تردید فراگیرترین و مردمی‌ترین این شیوه‌های بیان فرهنگی و هنری «نقالی» یا روایت است و نقالان که همواره فرهنگ متحرک جامعۀ ما بوده‌اند، توانسته‌اند به‌خوبی در همۀ ادوار رابطۀ همۀ اقشار و طبقات با یکدیگر، راوی تاریخ به زبان مردم و احیاگر اسطوره‌های کهن در سطح ملی باشند. اینان که در دورۀ اشکانیان «گوسان» یا «گوسانی» نامیده می‌شدند و بعدها در دورۀ ساسانیان بر آنها نام «خنیاگر» نهاده بودند، در دورۀ فرهنگ اسلامی نیز همچنان به کار و هنر خود سخت‌کوشانه ادامه دادند و هم‌اکنون نیز «دنگ‌بیژ»ها یا «چریکه‌خوان» های کرد در کردستان را می‌توان تداوم و بازماندۀ شیوۀ کهن و اصیل آنها دانست.

نویسنده در این کتاب کوشیده تا با یک کتاب‌شناسی جامع و توضیح دقیق پاره‌ای اصطلاحات، ریشه‌ها، تکوین و انواع و فنون نقالی را تشریح و جمع‌بندی کند.

در مقدمۀ کتاب به تعریف نقالی پرداخته شده و دربارۀ پیدایش نقالی و ویژگی‌های مرشد مطالبی ارائه شده است.

نقالی تنها منحصر به مرزهای ایران نیست و یک گونه نمایش جهانی است که شیوه‌های آن در جای‌جای دنیا نسبت به فرهنگ، آداب و رسوم، سنن، زمان و حتی دین و مذاهب مردم تغییر و تحول یافته و شکل و ریختاری خاص به خود گرفته است. فصل اول کتاب اختصاص به بررسی نقالی در دیگر کشورها دارد که در این‌باره نقالی در هند، چین و ایران به تفصیل بررسی شده است.

در سیر تاریخ و افزوده‌شدن قدمت به هنر نقالی، نقل شاخ و برگ‌های بسیار پیدا نمود و تقسیم‌بندی‌هایی در آن صورت پذیرفت؛ حتی در حدی که گاه مرشد یا نقالی صرفاً در یک نوع از نقل و نقالی استادی چیره‌دست بود و با اینکه همه‌چیزدان بود؛ اما تبحر و استادی خویش را یک رشته و یک نقل و یک منبع نقالی و حتی گاه در یک مجلس نشان می‌داد. تا اینکه طومارها و گسترش منابع نقالی خود را نمایان کرد. بر اساس شیوۀ نقل، نقالی را می‌توان به چند بخش تقسیم نمود؛ از جمله نقل نمایشی، نقل موسیقایی، و نقل سخنوری. اما با توجه به محتوا باید اینگونه تقسیم کرد: نقل عوام، نقل خواص، نقل محارم. اینها شیوه‌های نقالی است که در فصل دوم بررسی شده است. اما انواع نقل که در ادامۀ این فصل بدان پرداخته شده، عبارتند از: نقل و نقالی دینی، نقل و نقالی اسطوره‌ای، نقل و نقالی درباری، نقل و نقالی حماسی، نقل و نقالی تاریخی، نقل و نقالی ملاحان، نقل و نقالی سیاحان و نقل و نقالی بزمی (غنایی).

نقل و نقالی از دیرباز در ایران‌زمین طرفداران خاص و ویژۀ خود را داشته و بسیاری از مردم به این هنر گرانقدر و کهن عرض ارادت خود را می‌نمایانده‌اند. اما این نقل و نقالی اسباب و لوازمی داشته که در فصل سوم به تفصیل دربارۀ آن بحث و بررسی انجام شده است؛ از قبیل اسباب و ابزار نقالی، مکان نقل، لباس نقالی، و .... . در ادامۀ این فصل ترتیب نقالی به شیوۀ سنتی تبیین شده که به ترتیب عبارت است از: پیشخوانی، ذکر نام و یاد خدا، اذن بزرگان جمع و رخصت‌طلبی، شروع نقل و داستان، پابند، گریز، نگه‌داشتن نقل و داستان در نقطۀ تعلیق و هیجان‌انگیز، دعا و ثنا به دم مرشد، دوران زدن و مددگرفتن و چراغ گرفتن یا پول جمع کردن، و گروگرفتن با گروکشی.

اجرای نقالی مجموعه‌ای است درهم‌تنیده از شگردها و تکنیک‌های متفاوت اجرایی و روایی که نقال فی‌البداهه از آنها سود می‌برد و در راستای روایت نمایش تک‌نفرۀ خود، یک‌به‌یک و گاهی مجموعه‌ای از آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. در فصل چهارم کتاب شگردهای نقالی ذیل عنوان‌های بیانی، رویدادی، و شگردهای مرسوم اجرای نقل بررسی شده است.

در پایان کتاب نیز به برخی اصطلاحات نقل و نقالی اشاره شده و معنای آنها به تفصیل بیان شده است.

فهرست مطالب کتاب:

نقالی چیست

پیدایش نقالی

فصل اول: نقالی در دیگر کشورها

فصل دوم: انواع نقل و نقالی

فصل سوم: نقل و اسباب نقل

فصل چهار: شگردهای نقل

برخی اصطلاحات نقالی

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان