۷۶۷
۳۰۰
مقدمات زندگی‌نامه‌نویسی

مقدمات زندگی‌نامه‌نویسی

پدیدآور: محمدرضا فخرروحانی ناشر: مؤسسه کتابشناسی شیعهتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 7ـ700352ـ600ـ978تعداد صفحات: ۱۱۲

خلاصه

برای نوشتن زندگینامه‌های آموزنده و تأثیرگذار باید اصول کار را دانست و آنها را در هنگام نوشتن رعایت کرد. این کتاب مراحل مهم نوشتن چنین آثاری را از آغاز تا پایان به خوانندگان علاقه‌مند به فراگیری این جنبۀ مهم و خلاقانه از تاریخ‌نگاری نشان می‌دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

امروزه زندگی‌نامه‌نویسی به عنوان شاخه‌ای از علوم و فنون ادبی تلقی می‌شود. نگارش زندگی‌نامه‌های دقیق بزرگان رکنی مهم در فهم پس‌زمینه‌هایی در زندگی آنان است به گونه‌ای که آنان توانسته‌اند به ایجاد اقدامات بزرگی در طول حیات خود موفق شوند. از این‌رو اگر برای فهم‌کردن تاریخ یک علم یا گرایش خاصی از یک سلسله از مطالعات به زندگی‌نامۀ دقیق عالمان برجسته و تأثیرگذار در آن رشته‌ها دسترسی پیدا کرد، در آن صورت می‌توان به درک بهتری از آن علوم و نظریه‌ها نائل شد. بر این اساس کسانی که زندگی‌نامه‌های شخصیت‌های بزرگ را می‌نگارند، به پشت‌صحنه‌هایی از تاریخ تحولات مهم در زندگی‌نامه‌ علمی ـ پژوهشی همان شخصیت‌ها نائل می‌شوند و در نتیجه کلیدواژه‌های فکری و ابتکارات علمی‌ آنان را بهتر و روشن‌تر درمی‌یابند.

زندگی‌نامه‌نویسی دانش یا مهارتی است که از کهن‌ترین ادوار تمدن‌های بشری که انسان با خط و نگارش آشنا شد، وجود داشته است. برخی از متخصصان فن اعتقاد دارند حتی نقاشی‌های موجود بر دیوارهای غارهایی که انسان‌های اولیه در آنجا زندگی می‌کرده‌اند نیز دارای جنبه‌هایی از زندگی‌نامه‌ می‌باشد.

به یقین فن زندگی‌نامه‌نویسی در تمدن‌های یونان باستان به عنوان بخشی از تاریخ و ثبت رویدادهای مهم آن وجود داشته است. در نتیجۀ همین ثبت و ضبط‌های تاریخی است که امروزه به بخش‌هایی از آن رویدادها دسترسی داریم؛ هرچند که تعیین دقیق درستی یا نادرستی آن گزارش‌ها را باید در زمینه‌های دیگر علمی پیگیری کرد. از این دیدگاه زندگی‌نامه‌نویسی نه‌تنها بخشی از تاریخ و تاریخ‌نگاری را شکل داده، بلکه همین دسته از مطالعات زمینه‌ای برای نگارش چنین کتاب‌های مهمی مانند «تاریخ تمدن» در ۱۱ جلد توسط زوج آمریکایی ویل و آریل دورانت یا «مطالعۀ تاریخ» نوشته آرنولد جوزف توین‌بی شده است.

امروزه مطالعۀ علمی زندگی‌نامه‌ها شاخه‌ای از مطالعات تاریخی ـ ادبی است که نه‌تنها بخشی از تاریخ‌نگاری با نگاه به شخصیت چهره‌های تأثیرگذار بوده، بلکه تأثیر و تأثرات اندیشه‌های جاری در زندگی و زمانۀ آن را هم نشان می‌دهد. برای نوشتن زندگینامه‌های آموزنده و تأثیرگذار باید اصول کار را دانست و آنها را در هنگام نوشتن رعایت کرد. این کتاب مراحل مهم نوشتن چنین آثاری را از آغاز تا پایان به خوانندگان علاقه‌مند به فراگیری این جنبۀ مهم و خلاقانه از تاریخ‌نگاری نشان می‌دهد.

بخش اول کتاب با عنوان «آغازکردن» مقدمات زندگی‌نامه‌نویسی را تشریح می‌کند. در بخش دوم با عنوان «نوشتن داستان زندگی» شیوۀ نگارش زندگی‌نامه‌نویسی تبیین شده که نقطۀ آغاز و پایان آن مشخص شده است. بخش سوم و پایانی کتاب نیز اختصاص به تبیین انواع زندگی‌نامه دارد.

فهرست مطالب کتاب:

چشم‌انداز

بخش اول: آغازکردن

1. مسئولیت زندگی‌نامه‌نویس

2. برنامۀ کاری زندگی‌نامه‌نویسی

3. مشخص کردن مخاطبان

4. پژوهش

5. صورت یک زندگی‌نامه

بخش دوم: نوشتن داستان زندگی

6. نقطۀ آغاز

7. تولد شخصیت موردنظر

8. کودکی و جوانی

9. اثر زندگی

10. سال‌های افول

11. به پایان رساندن داستان زندگی

بخش سوم: انواع زندگی‌نامه‌ها

12. زندگی‌نامۀ خودنوشت و خاطرات

13. خاطرات شخصی

14. حقیقت و پیامدهای آن

15. مابعد التحریر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش