۱۸۱۰
۶۸۵
زرتشت و مزدیسنان؛ پرسش و پاسخ‌هایی در شناخت دین زرتشت

زرتشت و مزدیسنان؛ پرسش و پاسخ‌هایی در شناخت دین زرتشت

پدیدآور: کورش نیکنام ناشر: هیرمباتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ8ـ96386ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۶۱۶

خلاصه

نگارندۀ این کتاب سالیانی پاسخگوی خواستارانی بوده که دربارۀ زرتشت و مزدیسنان پرسش داشته‌اند. بخشی از اینگونه سؤالات در بخش‌های پایانی این کتاب آمده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

پژوهشگران بی‌شماری به‌ویژه نویسندگان غیرایرانی از سراسر دنیا دربارۀ زرتشت و مزدیسنان پژوهش کرده و نسک‌ها نوشته‌اند؛ اینکه نام زرتشت چه چماری (معنایی) دارد، مادر و پدر و خانواده‌اش چه کسانی بوده‌اند، زاده شدن او کجا و چه هنگام روی داده است، چه معجزه‌هایی داشته و چگونه جان سالم به در برده تا به پیغمبری رسیده است؟ هر یک نظری داده‌اند که تاکنون بسیاری از پرسش‌ها همچنان پاسخ درست و یکسانی نداشته است. گفتنی برخی از آنان نیز انگار با دین و فرهنگ ایرانی دشمنی داشته‌اند؛ چون نگاه آنان به اندیشۀ زرتشت و مزدیسنان دوستانه و درست نبوده است.

پس از چالش‌های گوناگون، اکنون نه‌تنها بسیاری از ایرانیان با زرتشت و مزدیسنان آشنایی ندارند، بلکه آنان که در پی آشنایی و پژوهش در فرهنگ نیاکان خویش برمی‌آیند، با نسک و نوشته‌های فراوانی روبرو شده‌اند که در آن پیروان زرتشت را با دروغ و ناسزاهایی چون دوگانه‌پرستی، آتش‌پرستی، ستم بر زنان و فرزندان، قربانی‌کنندۀ حیوانات، زناشویی با نزدیکان (ازدواج با محارم) شناخته‌اند.

با همۀ این رویدادهای تلخ و شیرین که پروندۀ زندگی مزدیسنان را در گذر از گاهداد (تاریخ) ایران و جهان فراهم کرده است، ناگفته پیداست اندیشه و بینش راستین زرتشت نیز در هر دوران دستخوش دگرگونی‌های ناخواسته شده باشد که نیاز است سره از ناسره تمیز داده شود و از پیوستگی‌های ناهمگون پالوده گردد.

نگارندۀ این کتاب سالیانی پاسخگوی خواستارانی بوده که دربارۀ زرتشت و مزدیسنان پرسش داشته‌اند. بخشی از اینگونه سؤالات در بخش‌های پایانی این کتاب آمده است. گفتنی است پاسخ‌ها، برداشتی ژرف از بینش زرتشت، ساده، کوتاه و گویا بیان شده که شاید اندیشمندان برداشت دیگری نیز داشته باشند.

در بخش آغازین این نسک به جایگاه زرتشت و مزدیسنان با نقل قول از نوشته‌ها، باور و برداشت پیشینیان همراه با ذکر منابع و نتیجه‌گیری اشاره شده که شیوۀ این پژوهش است. در بخش پایانی که پاسخ‌ها آمده، از شیوۀ دیگر نگارش بهره گرفته شده است. همانند گلستان سعدی و نوشته‌های کهن که از حکایت‌ها، چکامه‌ها، اندرزها و حکمت‌ چیستی‌ها یاد می‌شود، نقل قول از دیگران نیست، بلکه یافته‌های میدانی، برداشت‌های درونی، نگرش به دیده‌ها و شنیده‌های گوناگون است که حکیم (فیلسوف)، چکامه‌سرا، رازور (عارف)، دانشمند و اندیشمندی داشته و دارد که شیوه و نگارشی ویژۀ خود را خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

اشاره

نوشته‌های پهلوی

بخش 1: آموزش گاهانی، فلسفۀ زرتشت

بخش 2: زرتشت

بخش 3: ادبیات اوستایی

بخش 4: تراداد مزدیسنان

بخش 5: زندگی ترادادی زرتشتیان

بخش 6: گوناگون

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز