۱۷۹۰
۶۸۱
زرتشت و مزدیسنان؛ پرسش و پاسخ‌هایی در شناخت دین زرتشت

زرتشت و مزدیسنان؛ پرسش و پاسخ‌هایی در شناخت دین زرتشت

پدیدآور: کورش نیکنام ناشر: هیرمباتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ8ـ96386ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۶۱۶

خلاصه

نگارندۀ این کتاب سالیانی پاسخگوی خواستارانی بوده که دربارۀ زرتشت و مزدیسنان پرسش داشته‌اند. بخشی از اینگونه سؤالات در بخش‌های پایانی این کتاب آمده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

پژوهشگران بی‌شماری به‌ویژه نویسندگان غیرایرانی از سراسر دنیا دربارۀ زرتشت و مزدیسنان پژوهش کرده و نسک‌ها نوشته‌اند؛ اینکه نام زرتشت چه چماری (معنایی) دارد، مادر و پدر و خانواده‌اش چه کسانی بوده‌اند، زاده شدن او کجا و چه هنگام روی داده است، چه معجزه‌هایی داشته و چگونه جان سالم به در برده تا به پیغمبری رسیده است؟ هر یک نظری داده‌اند که تاکنون بسیاری از پرسش‌ها همچنان پاسخ درست و یکسانی نداشته است. گفتنی برخی از آنان نیز انگار با دین و فرهنگ ایرانی دشمنی داشته‌اند؛ چون نگاه آنان به اندیشۀ زرتشت و مزدیسنان دوستانه و درست نبوده است.

پس از چالش‌های گوناگون، اکنون نه‌تنها بسیاری از ایرانیان با زرتشت و مزدیسنان آشنایی ندارند، بلکه آنان که در پی آشنایی و پژوهش در فرهنگ نیاکان خویش برمی‌آیند، با نسک و نوشته‌های فراوانی روبرو شده‌اند که در آن پیروان زرتشت را با دروغ و ناسزاهایی چون دوگانه‌پرستی، آتش‌پرستی، ستم بر زنان و فرزندان، قربانی‌کنندۀ حیوانات، زناشویی با نزدیکان (ازدواج با محارم) شناخته‌اند.

با همۀ این رویدادهای تلخ و شیرین که پروندۀ زندگی مزدیسنان را در گذر از گاهداد (تاریخ) ایران و جهان فراهم کرده است، ناگفته پیداست اندیشه و بینش راستین زرتشت نیز در هر دوران دستخوش دگرگونی‌های ناخواسته شده باشد که نیاز است سره از ناسره تمیز داده شود و از پیوستگی‌های ناهمگون پالوده گردد.

نگارندۀ این کتاب سالیانی پاسخگوی خواستارانی بوده که دربارۀ زرتشت و مزدیسنان پرسش داشته‌اند. بخشی از اینگونه سؤالات در بخش‌های پایانی این کتاب آمده است. گفتنی است پاسخ‌ها، برداشتی ژرف از بینش زرتشت، ساده، کوتاه و گویا بیان شده که شاید اندیشمندان برداشت دیگری نیز داشته باشند.

در بخش آغازین این نسک به جایگاه زرتشت و مزدیسنان با نقل قول از نوشته‌ها، باور و برداشت پیشینیان همراه با ذکر منابع و نتیجه‌گیری اشاره شده که شیوۀ این پژوهش است. در بخش پایانی که پاسخ‌ها آمده، از شیوۀ دیگر نگارش بهره گرفته شده است. همانند گلستان سعدی و نوشته‌های کهن که از حکایت‌ها، چکامه‌ها، اندرزها و حکمت‌ چیستی‌ها یاد می‌شود، نقل قول از دیگران نیست، بلکه یافته‌های میدانی، برداشت‌های درونی، نگرش به دیده‌ها و شنیده‌های گوناگون است که حکیم (فیلسوف)، چکامه‌سرا، رازور (عارف)، دانشمند و اندیشمندی داشته و دارد که شیوه و نگارشی ویژۀ خود را خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

اشاره

نوشته‌های پهلوی

بخش 1: آموزش گاهانی، فلسفۀ زرتشت

بخش 2: زرتشت

بخش 3: ادبیات اوستایی

بخش 4: تراداد مزدیسنان

بخش 5: زندگی ترادادی زرتشتیان

بخش 6: گوناگون

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت