۱۹۷۹
۳۱۰
ویکتور هوگو؛ زندگی و آثارش

ویکتور هوگو؛ زندگی و آثارش

پدیدآور: آندره موروا ناشر: به سخنتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: پرویز شهدی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۶۵۰شابک: 5ـ44ـ7987ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۵۲۸

خلاصه

ویکتور ماری هوگو، شاعر و نویسندۀ قرن ۱۹ فرانسه و از پیروان مکتب رمانتیسم است. از جمله آثار بسیار معروف او می‌توان به بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که می‌خندد اشاره کرد. شهرت و محبوبیت آثار او به حدی است که از آنها اقتباسات سینمایی و انیمیشنی گوناگون شده‌است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

ویکتور ماری هوگو، شاعر و نویسندۀ قرن ۱۹ فرانسه و از پیروان مکتب رمانتیسم است. از جمله آثار بسیار معروف او می‌توان به بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که می‌خندد اشاره کرد. شهرت و محبوبیت آثار او به حدی است که از آنها اقتباسات سینمایی و انیمیشنی گوناگون شده‌است.

او در قسمتی از زندگی خود، وصف حال و ویژگی‌های خودش را در وجود ماریوس، یکی از شخصیت‌های کتاب «بینوایان» توصیف می‌کند: «پیشانی بلند و هوشمند، سوراخ‌های بینی باز و هیجان‌زده، قیافه‌ای صادقانه و آرام و در تمام چهره‌اش، نمی‌دانم چه عاملی وجود داشت که هم مغرورانه بود، هم متفکرانه و هم معصومانه ....». اما در عین فقر و تنگدستی، شخصیتی آمرانه داشت، به دیگران احترام می‌گذاشت و وادارشان می‌کرد محترمش بشمارند. هرچند سلطنت‌طلب بود، اما در پناه دادن به دوست جوان جمهوری‌خواهی به نام دلون که مورد تعقیب پلیس بود، تردید به خود راه نمی‌داد. مادرش به او آموخته بود از افراد تحت تعقیب حمایت کند.

ویکتور هوگو از بزرگ‌ترین شاعران و نویسندگان زبان فرانسه است و آشنایی با زندگی و احوال او، برای درک نبوغ پرتلاطم و پرجوش و خروشش ضروری است. چگونه این مرد محتاط و مقتصد توانست در عین حال دست‌ودلباز باشد؛ چگونه این جوان باتقوا و پرهیزکار و پدر نمونۀ خانواده، توانست پیرمردی شهوت‌ران شود؟ چگونه این سلطنت‌طلب قدیمی، توانست به یک طرفدار ناپلئون و سپس به پدربزرگ جمهوری تغییر یابد؟ چگونه این صلح‌طلب ذاتی توانست در وصف پیروزی در نبرد واگرام چنان اشعاری بسراید؟ چگونه این فرد بورژوا توانست از نظر هم‌طبقه‌های خودش، به یک شوروشی تبدیل شود؟ اینها سؤالاتی هستند که هر شرح‌حال‌نویس ویکتور هوگو باید به آنها پاسخ دهد. نویسنده در این کتاب کوشیده تا از میان اسناد و مدارک فراوان و تتبع در آنها، چهرۀ این مرد بزرگ را به تصویر بکشد.

آثار هوگو را به طور کلی می‌توان در پنج دسته‌بندی جای داد: آغاز جوانی، شعرها، نمایشنامه‌ها، رمان‌ها و مجموعه‌ای از نامه‌ها، خطرات، نقدها و مقالات ادبی و سیاسی. زندگی او سرشار از فراز و نشیب‌های قابل تاملی که از تمام آنها در کنار آثارش در این کتاب سخن به میان آمده ‌است.

گرچه در این کتاب، متن‌های منتشرنشدۀ زیادی آورده شده (از جمله نامه‌های ویکتور هوگو به خانم بیارد، به عروسش آلیس، به نوه‌هایش، به کنت دو سالوندی، به سرهنگ شاراس، نامه‌های آدل هوگو به تئوفیل گوتیه و نامه‌های اوگوست واکری به آدل هوگو، خلاصه‌ای از یادداشت‌های خصوصی سنت بوو، نامه‌های امیل دشان به ویکتور هوگو، لئوپولدین هوگو به پدرش، نامه‌های جیمز پرادیه به ژولیت دروئه و ....)؛ اما افشای این حقایق هدف نویسنده نبوده است. در واقع نویسنده از آوردن نامه‌های زیادی که فی‌نفسه اهمیت چندانی نداشته‌اند، چون چیزی به مطالب اصلی نمی‌افزوده‌اند، خودداری کرده است. نویسنده کوشیده تا از مدفون کردن قهرمان ماجرا زیر انبوه شهادت ها و گواهی‌ها پرهیز کند. همچنین نخواسته تا کتاب را با نقل قول‌های شاعرانه، مذهبی و نیز منابع خود هوگر بیش از حد طولانی کند، کاری که دیگران کرده‌اند. به طور خلاصه یک زندگی را توصیف کرده است، نه چیزی دیگر و البته از یاد نبرده است که در زندگی یک شاعر، آثارش به همان اندازۀ حوادث و پیش‌آمدها نقش ایفا می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار گزارنده

پیش‌گفتار نویسنده

بخش نخست: چشمه‌های جادویی

بخش دوم: شعله‌های سحرگاهی

بخش سوم: انسان پیروزمند

بخش چهارم: پاییز زودرس

بخش پنجم: عشق و اندوه اولمپیو

بخش ششم: جاه‌طلبی‌های به حقیقت پیوسته

بخش هفتم: زمان گزینش

بخش هشتم: تبعیدی‌ها، روان‌ها، نوشته‌ها

بخش نهم: ثمره‌های تبعید

بخش دهم: مرگ و تجلی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا