۱۱۷۹
۴۲۲
نگارش آغاز ایلامی در ایران

نگارش آغاز ایلامی در ایران

پدیدآور: یاکوب دال و دیگران ناشر: آریارمناتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: سپیده جمشیدی یگانه، محسن فرجی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰شابک: 6ـ2ـ95482ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

مواد آغاز ایلامی فرصتی منحصربه‌فرد برای بررسی تکامل اولیۀ سیستم نگارشی مستقل یا حداقل تا حدی اقتباسی در اختیار محققان قرار می‌دهد. گرچه نظام آغاز ایلامی نگارشی اندکی از سیستم‌های قدیم‌تر جنوب میان‌رودان که به طور قراردادی آغاز میخی نامیده می‌شوند، تأثیر گرفته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

گرچه بازسازی طرحی کلی از مراحلی که به اختراع خط انجامیده امکان‌پذیر است؛ اما تاریخ‌گذاری‌های مطلق و نسبی از مراحل مختلف تطور این روند در حال حاضر محل بحث هستند. تاریخ‌گذاری مطلق ابتدایی‌ترین اشیاء نگارش از خاورمیانه باستان فقط یک پرسش دربارۀ «اولین‌ها» نیست، بلکه این تاریخ با درک ما از گسترش فن‌آوری‌ها و دانش در یک مجموعۀ جهانی ارتباط دارد. آغاز ایلامی که موضوع اولین نوشتار این کتاب است، نقش مهمی در مطالعه اختراع و گسترش خط دارد؛ زیرا یکی از معدود سیستم‌های نوشتاری است که وابستگی مشخص شده به نوشتار دیگری دارد. افزون بر این آغاز ایلامی در زمان و مکانی قرار دارد که می‌تواند دیگر سیستم‌های نوشتاری ظاهراً را به ابداع خط در میان‌رودان پیوند دهد. آغاز ایلامی، نظام نشانه‌ای بسیار تخصصی بوده که توسط مردمانی که پیوندهای فرهنگی مشترکی داشتند استفاده می‌شده است و به همین دلیل نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن سازگاری قابل توجهی بین گروه‌های متمایز فرهنگی منتقل شود. در این نوشتار تلاش شده تا همۀ داده‌های گاه‌نگاری موجود مربوط به متن‌های مختلف آغاز ایلامی از مجموعه‌های شوش، تپه سیلک، تپه ازبکی، تپه سفالین، تل گسر، تل ملیان، تپه یحیی و شهر سوخته مورد ارزیابی قرار گیرد.

مواد آغاز ایلامی فرصتی منحصربه‌فرد برای بررسی تکامل اولیۀ سیستم نگارشی مستقل یا حداقل تا حدی اقتباسی در اختیار محققان قرار می‌دهد. گرچه نظام آغاز ایلامی نگارشی اندکی از سیستم‌های قدیم‌تر جنوب میان‌رودان که به طور قراردادی آغاز میخی نامیده می‌شوند، تأثیر گرفته است. این سیستم سطح بالایی از تکامل مستقلانه را چه در گنجینۀ علائم و چه در ساختار متن نشان می‌دهد. دومین نوشتار این کتاب در جستجوی بررسی نحوۀ تکامل تک‌نگاره‌های پیچیده در سیستم نگارش آغاز ایلامی است. نتیجۀ این بررسی در جای خود برای مجزاکردن گنجینۀ لغات تخصصی و مجموعه‌های متنی استفاده خواهد شد.

مطالعات گذشته علائم آغاز ایلامی را برابر با ویژگی‌های گرافیکی آنها یا به عنوان وام‌گیری مستقیم از آغاز میخی در همسایگی آن بر اساس گرافیک و همچنین شباهت‌های معنایی توصیف می‌کنند.

مقالۀ یاکوب دال با عنوان «سیستم نگارش آغاز ایلامی» مروری است بر آنچه امروزه از سیستم نگارش آغاز ایلامی شناسایی و آنچه از متن آنها شناخته شده است. در نوشتار پایانی کتاب، نویسنده به توصیف و توضیح چگونگی شکل‌گیری نشانه‌های پیچیده در آغاز ایلامی پرداخته و در نهایت به این نتیجه رسیده که استانداردسازی محدودی در سیستم نگارش آغاز ایلامی دیده می‌شود. همچنین سیستم قابل انعطافی برای ایجاد با نوشتن یک نشانه در نشانه‌ای دیگر، یا قاب کردن یک نشانه با نشانه‌ای دیگر یا با اضافه کردن علائم به شکل آزادانه با یکدیگر در این سیستم نگارشی وجود دارد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ نویسنده

مؤلفه‌های گاه‌نگاری نخستین سیستم نوشتاری در ایران

تک‌نگاره‌های پیچیده در سیستم نگارش آغاز ایلامی

دامپروری در شوش در طول دورۀ آغاز ایلامی

سیستم نگارش آغاز ایلامی

تکرار علائم آغاز ایلامی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت