۹۴۵
۳۴۷
نامه‌های لودویگ ویتگنشتاین به پائول انگلمان

نامه‌های لودویگ ویتگنشتاین به پائول انگلمان

پدیدآور: لودویگ ویتگنشتاین ناشر: سیب سرختاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: حامد عرفان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 8ـ71ـ6442ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۸۲

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ 54 نامه است که لودویگ ویتگنشتاین خطاب به پائول انگلمان نوشته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

این کتاب دربرگیرندۀ 54 نامه است که لودویگ ویتگنشتاین خطاب به پائول انگلمان نوشته است.

ویتگنشتاین در سال 1889 در وین چشم به جهان گشود. دوران کودکی را تا سال 1903 در خانه درس خواند و چون یونانی بلد نبود، او را به دبیرستان رئال اسکول در لینتس فرستادند؛ جایی که آدولف هیتلر تحصیل می‌کرد و در سال‌های 1904 و 1905 با او هم‌مدرسه شد. پس از دو سال تحصیل مکانیک در دانشگاه فنی برلین، برای تحصیل رشتۀ هوانوردی رهسپار منچستر شد. در دورۀ تحصیل دانشگاه، به علت علاقۀ زیادش به ریاضیات، کتاب‌های «اصول ریاضیات» (اثر برتراند راسل) و «مبانی علم حساب» (اثر گوتلوب فرگه) را می‌خواند. برای نشان دادن نوشته‌های فلسفی خود در زمینه‌های ریاضیات و منطق به دیدار فرگه در ینا می‌رود. فرگه به او سفارش می‌کند برای اینکه زیرنظر راسل تحصیل کند، به دانشگاه کمبریج برود. با مرگ پدرش ثروت کلانی به ارث می‌برد؛ اما به صورت ناشناس صدهزار کرون به شاعران و هنرمندان نیازمند اهدا می‌کند. با شروع جنگ جهانی در سال ۱۹۱۴ داوطلبانه وارد ارتش اتریش مجارستان می‌شود. در جبهه‌های جنگ به تفکر درباره مسائل فلسفی ادامه می‌دهد و آثارش را در دفترهای یادداشتی که در کوله‌پشتی‌اش حمل می‌کرد می‌نویسد. او در نوامبر همان سال به اسارت ایتالیایی‌ها در می‌آید و تا اوت سال بعد دوران اسارتش را می‌گذرد. ویتگنشتاین ۲۹ آوریل ۱۹۵۱ در کمبریج درگذشت. آخرین جمله‌ای که به زبان آورد این بود: به آنها بگویید زندگی فوق‌العاده‌ای داشتم.

ویتگنشتاین در طول عمر کاری و فلسفی خود با بسیاری از شخصیت‌های مختلف نامه‌نگاری می‌کند؛ اما بیشتر این نامه‌نگاری‌ها با انگلمان انجام می‌شود. مقدمه مترجم با عنوان «فیلسوف تنهایی» و مقدمه رضا روزبهانی، ویراستار که به نوعی متن نامه‌ها را تکمیل می‌کنند، از جمله بخش‌های این کتاب است. مبنای ترجمه، کتابی دو‌زبانه آلمانی ـ انگلیسی است که در آکسفورد منتشر شده است.

نخستین نامۀ ویتگنشتاین به پائول انگلمان معمار و طراح اتریشی از ماجرای طراحی پروژه‌ای از سوی آدولف لوز (از ممتازترین معماران و طراحان اروپا) است که قرار است انگلمان برای ویتگنشتاین اجرا کند. این نامه‌نگاری‌ها از جنگ جهانی اول آغاز و تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه پیدا می‌کند.

عنصر اصلی در این نامه‌ها، ستایش روح زنانه است. ویتگنشتاین در آخر اکثر نامه‌ها جویای احوال مادر انگلمان می‌شود و درخواست دارد سلام او را به مادرش برساند. عمده مکاتبات ویتگنشتاین، ابراز احساسات و دغدغه‌های روزمره‌اش و مشکلات او در چاپ و نشر آثارش و در وهلۀ بعد به مسائلی چون تعیین قرار ملاقات و همکاری‌شان در ساخت خانه‌ها مربوط است.

نامه‌های ویتگنشتاین ما را به شناخت زندگی او رهنمون می‌سازد. در این نامه‌ها، آثار یک فیلسوف را نمی‌خوانیم، بلکه او را مانند یک انسان عادی همراه با ترس‌ها، تنهایی‌ها، درگیری‌هایش با آدم‌های اطرافش و ... می‌بینیم.

فهرست مطالب کتاب:

فیلسوف تنهایی

مقدمه

نامه‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

دیگر آثار نویسنده

دربارۀ یقین و کشف المطالب آن

دربارۀ یقین و کشف المطالب آن

لودویگ ویتگنشتاین

لودویگ یوزف یوهان ویتگنشتاین (1889 ـ 1951) را اگر نتوان مهم‌ترین فیلسوف عصر حاضر نامید، اما می‌توان