۱۶۱۸
۵۲۲
راه کنفوسیوس: پژوهشی نظامدار و جدید دربارۀ «چهار کتاب» (دو جلد)

راه کنفوسیوس: پژوهشی نظامدار و جدید دربارۀ «چهار کتاب» (دو جلد)

پدیدآور: لی فو چن ناشر: حکمت سیناتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: گیتی وزیری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۴۰۰شابک: 6ـ07ـ8058ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۷۴+۵۸۲

خلاصه

هدف از ترجمۀ این کتاب که می‌توان گفت یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ اخلاق و پرورش شخصیت فردی است، همانا کمک به یادآوری و روشن کردن «طریقه‌»ای است اخلاقی که 2500 سال پیش به وسیلۀ کنفوسیوس ـ معلم دانشمند چینی ـ بنیان نهاده شد و از آن زمان تاکنون طرز تفکر و زندگی میلیون‌ها میلیون انسان چینی و غیرچینی را تحت تأثیر قرار داده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

ریشۀ نیکخواهی در وظیفه‌شناسی فرزند و عشق برادرانه نهفته است. وقتی وسعت آن از عشق به خویشاوندان فراتر رود، حالت نیکخواهی نسبت به همه مردم به خود می‌گیرد، و وقتی حتی وسعتی بیشتر بیابد، به حالت شفقت نسبت به تمام چیزهای زنده در می‌آید. بنابراین نیکخواهی آن چیزی است که هستی بشر را تأمین می‌کند. نیکخواهی زیربنای اخلاق و لازمۀ رفتار انسان است. وقتی نیکخواهی موجود است، طریقه حکم‌فرما می‌شود و آدمی به حیات خود ادامه می‌دهد. بدین دلیل است که طریقه بیش از جان انسان اهمیت دارد. از این‌رو گفته‌اند: طریقه را حتی برای یک لحظه نیز ترک نتوان کرد، اگر امکان ترک آن می‌بود که دیگر طریقه نبود.

هدف از ترجمۀ این کتاب که می‌توان گفت یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ اخلاق و پرورش شخصیت فردی است، همانا کمک به یادآوری و روشن کردن «طریقه‌»ای است اخلاقی که 2500 سال پیش به وسیلۀ کنفوسیوس ـ معلم دانشمند چینی ـ بنیان نهاده شد و از آن زمان تاکنون طرز تفکر و زندگی میلیون‌ها میلیون انسان چینی و غیرچینی را تحت تأثیر قرار داده است. تعلیمات مکتب کنفوسیوسی، تعلیماتی پیچیده و مرموز نیست؛ از این رو هر انسانی می‌توان آن را با لذت مطالعه کند، عمیقاً بفهمد، از نادرستی‌های آن آگاهی یابد و مقدمه‌ای شایسته برای نقد اندیشه‌های وی فراهم آورد. به‌ویژه افراد جوامع شرقی که دارای زمینۀ فرهنگی مشابه فرهنگ چین می‌باشند، در درک مطالب این کتاب کمتر از خوانندگان غربی دچار اشکال خواهند شد.

کنفوسیوس در دورۀ سلسلۀ هان (حدود 206 ق.م ـ 219 ق.م) زمانی که در راه توسعه و پیشرفت مکاتب گام‌هایی برداشته می‌شد، به عنوان خردمند و معلم روزگار کهن مقامی والا یافت. او در زمان سلسله‌های بعدی، یعنی تانگ، مینگ و چینگ، نخست به عنوان فاضل‌ترین و سپس به عنوان فرزانه‌ترین فرزانگان و معلم ایام کهن شناخته شد.

فلسفۀ کنفوسیوس که در نقطۀ اوج تفکر مدرسی قرون و اعصار قرار دارد، مرکز واقعی فرهنگ چین است؛ گرچه سلسله‌های بی‌شماری آمدند و رفتند، ولی هرگز حرمت او نقصان نیافت و این خود گواه آن است که حقیقت، جاویدان است. کنفوسیوس کتاب «ترانه‌ها» و کتاب «تاریخ» را ویرایش کرد، کتاب «مراسم و آداب» و کتاب «موسیقی» را گردآوری نمود، کتاب «تغییرات» را تفسیر کرد و «تاریخچۀ بهار و خزان» را نگاشت. این کتاب‌ها «شش علم کهن» نام داشتند و دانشمندان از زمان سلسلۀ هان آنها را به عنوان «شش فن» برگزیدند.

این کتاب در پی آن است که «چهار کتاب» اصلی آئین کنفوسیوس را به صورت یک کتاب خواندنی باقاعده درآورد. این چهار کتاب که به سبب کمک به اعتلای آموزش و پرورش انسان‌ها ارزش یافته‌اند، عبارت‌اند از: «معرفت بزرگ»، «آیین میانه‌گزینی»، «منتخبات (مکالمات) کنفوسیوس» و «کتاب منسیوس». «معرفت بزرگ» همچون نقشۀ کامل ساختمان است، یک برنامۀ مفصل ساختمانی برای بنای یک عمارت؛ «آیین میانه‌گزینی» همچون طرحی کامل با کلیۀ مشخصات پی‌های یک عمارت است؛ و «منتخبات» و «کتاب منسیوس» همچون مصالحی مفید در کار ساختن آن عمارت است.

دکتر لی فو چن دانشمند و سیاست‌مدار چینی این کتاب را با استفاده از چهار کتاب باستانی مکتب کنفوسیوسی در اصل به زبان چینی نگاشت. سپس دکتر شی شان لیو آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد. در ترجمۀ آن به فارسی سعی شده که تا حد امکان مفهوم و صورت کلی کلمات و جملات، به‌ویژه در نقل قول‌ها عیناً حفظ شود.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

پیش‌گفتار

1. مقدمه

2. بررسی چیزها

3. بسط دانش

4. صداقت افکار

5. اصلاح قلب‌ها

6. تهذیب انسان

7. تنظیم خانواده

8. حکومت مملکت

9. صلح و آرامش جهان

10. نتیجه

فهرست معانی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش