۱۱۶۵
۳۷۶
تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران (دفتر ششم): طراحی: گفتگو با طراحان گرافیک

تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران (دفتر ششم): طراحی: گفتگو با طراحان گرافیک

پدیدآور: ایمان مهدی‌زاده، محمدهاشم اکبریانی ناشر: خانه کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 9ـ539ـ222ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۷۶

خلاصه

این کتاب ششمین دفتر از مجموعۀ تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران است که ایمان مهدی‌زاده با برخی از طراحان مطرح کنونی کشور به گفتگو نشسته تا تصویری کم‌وبیش کامل از سیر تحولات طراجی کتاب در ایران به خواننده عرضه شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

از نظر زیبایی‌شناسی، طراحی و گرافیک کتاب یکی از تأثیرگذارترین عوامل در جذب مخاطب است. بر این اساس باید گفت طراح و گرافیست در استقبال از یک کتاب نقش مؤثری دارند. در چرخۀ نشر نیز این مؤلفه جای ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. امروزه تولید کتاب را بدون طراحی نمی‌توان در نظر گرفت. با این حال وقتی به نوشته‌ها و گفته‌های مربوط به نشر توجه کنیم، نشان چندانی از طراحی به عنوان مؤلفه‌ای مهم در انتشار کتاب به چشم نمی‌خورد. البته این امر به طراحی کتاب محدود نمی‌شود و عوامل بسیاری در صنعت نشر سهم دارند که به آنها توجه شایسته‌ای نمی‌شود.

با آنکه نقاشی در کشورمان سابقه‌ای طولانی دارد، اما طراحی به معنای نوین آن، حیاتی کمتر از هفتاد سال دارد. پیش از آن جلد کتاب و نیز صفحات آن، تابع هنر و طراحی خاصی نبود و سلیقه و انتخاب ناشر و گاه مؤلف در این زمینه تعیین‌کننده به شمار می‌رفت؛ اما با شروع عصر جدید، زیبایی و آرایش کتاب، از اهمیتی ویژه برخوردار شد، به گونه‌ای که لازم آمد طراحان و گرافیست‌ها در این حوزه فعال شوند. آنچه اتفاق افتاد، توجه خواننده به شکل کتاب بود. ناشر به‌خوبی بر این امر واقف شد که افزون بر متن، هنر به‌کاررفته در کتاب‌آرایی نیز برای جذب مخاطب تعیین‌کننده است.

از زمانی که کتاب به طراح سپرده شد تا روی جلد و صفحات آن مزین شود تا امروز مراحل گوناگونی در کتاب‌آرایی طی شده است که بستگی به تحولات پیش‌آمده در طراحی و نشر دارد. در این راه، هم مبانی این رشتۀ هنری تغییرات عمیقی به خود دید و هم ابزار و نوع نگاه طراح دگرگون شد. افزون بر این محتوا و موضوع کتاب‌ها نیز باعث شد طرح‌ها حرفه‌ای و تخصصی شود. طراحی آثار ادبی با آنچه می‌بایست در آثار تاریخی یا مثلا کتاب‌های دینی به کار گرفته شود، کاملاً متفاوت بود. در نگاه کلی‌تر تفاوت طراحی در آثار بزرگسال به شکلی بود که یک طراح نمی‌توانست در هر دو عرصه تبحر لازم را داشته باشد.

این کتاب ششمین دفتر از مجموعۀ تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران است که ایمان مهدی‌زاده با برخی از طراحان مطرح کنونی کشور به گفتگو نشسته تا تصویری کم‌وبیش کامل از سیر تحولات طراجی کتاب در ایران به خواننده عرضه شود. در این گفتگوها، مصاحبه‌شوندگان افزون بر اشاره‌ای گذرا به زندگی‌نامۀ خود، دربارۀ طراحی و انواع آن و شیوۀ طراحی مطالبی را ارائه کرده‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مقدمه

علی‌اکبر صادقی

قباد شیوا

فرشید مثقالی

مهنوش مشیری

فریده شهبازی

مرتضی اسماعیلی سهی

محسن حسن‌پور

محمدعلی بنی‌اسدی

سیدفضل‌الله (کمال) طباطبایی

علیرضا گلدوزیان

نرگس محمدی

علی هاشمی شهرکی

ماهنی تذهیبی اصفهانی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د