۳۷۲۶
۹۵۹
تأمل دربارۀ گیوتین

تأمل دربارۀ گیوتین

پدیدآور: آلبر کامو ناشر: فرهنگ جاویدتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: قاسم رستمی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8ـ89ـ8209ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۸۰

خلاصه

این كتاب تأملات آلبر كامو است دربارۀ مجازات اعدام. او در این كتاب به‌نحوی مستدل و قاطع نفرت و عصیان خود را نسبت به مجازات مرگ بیان می‌كند. به‌باور كامو انسان نه گناهكار است و نه بی‌گناه. امّا چون معصومیت امر مطلقی نیست، قاضی هم فرد كامل و معصومی محسوب نمی‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

موضوع مجازات مرگ نخستین بار در داستان کوتاه «میان آری و خیر» از مجموعۀ غیرداستانی «پشت‌ورو» (1937) که کامو در سن 22 سالگی نوشت، مطرح می‌شود. در این داستان راوی می‌گوید که باید از مجازات مرگ در لفافه بلکه به گونه‌ای شفاف و قاطع بدون لفاظی‌های مرسوم، سخن گفت: «کسی داستان برای ما تعریف نکند، کسی دربارۀ محکوم به مرگ نگوید که دِینش را به جامعه ادا می‌کند، بلکه بگوید گردنش زده می‌شود. ممکن است این سخن در ظاهر چیزی نباشد، اما تفاوتی در آن هست».

در رمان «طاعون» (1947) نیز به تیرباران محکومی اشاره می‌شود و ژان تارو، همسایۀ دکتر ریو، نطقی علیه مجازات مرگ ایراد می‌کند و آن را با جنایت یکسان می‌داند. سرانجام در سن 44 سالگی، دوسال و نیم قبل از مرگش، کامو در کتاب «تأمل دربارۀ گیوتین» به گونه‌ای مستدل و قاطع نفرت خود را نسبت به مجازات مرگ بیان می‌کند. این اثر نخستین بار در سال 1957 و در مجلۀ «ل نوول روو فراسر» به چاپ رسید؛ اما در آن زمان بر خلاف انتظار باب هیچ بحثی را باز نمی‌کند.

به عقیدۀ کامو، جامعه و حکومت جلاد را به مقام موجودی مقدس ارتقاء داده‌اند. قاضی مجاز نیست در مورد مرگ و زندگی انسان تصمیم بگیرد، مگر آنکه خود کاملاً پاک و از گناه مبری باشد، چیزی که البته ناممکن است. کامو می‌گوید: «چون معصومیت امر مطلقی نیست، پس قاضی هم فرد کامل و معصومی محسوب نمی‌شود».

این حس مسئولیت و گناه مشترک، تقریباً به شکلی مستقیم یا تلویحی، در همۀ آثار کامو به چشم می‌خورد و خواننده و پژوهشگر را به یکی از مفاهیم کلیدی اندیشۀ او، یعنی حس همبستگی رهنمون می‌سازد. غالباً گفته می‌شود که شخصیت‌های کامو درگیر نوعی دوراهی یا دوگانگی‌اند، دو حالت یا قطب مخالف که در عین تضادگویی در کنار هم وضعیت و سرنوشت بشر را در جهان امروز ترسیم می‌کنند: انزوا یا «جداافتادگی» و «همبستگی».

این كتاب تأملات آلبر كامو است دربارۀ مجازات اعدام. او در این كتاب به‌نحوی مستدل و قاطع نفرت و عصیان خود را نسبت به مجازات مرگ بیان می‌كند. به‌باور كامو انسان نه گناهكار است و نه بی‌گناه. امّا چون معصومیت امر مطلقی نیست، قاضی هم فرد كامل و معصومی محسوب نمی‌شود. از این‌رو مجاز نیست در مورد مرگ و زندگی انسان تصمیم بگیرد مگر آنكه خود كاملاً پاك و از گناه مبری باشد، چیزی كه البته ناممكن است. حق زیستن، حق طبیعی همۀ انسان‌هاست، حتّی بدترین آنها. پست‌ترین جنایتكاران و بی‌نقص‌ترین قضات در این زمینه برابرند و به یك میزان نگون‌بخت و همبسته‌اند. حكم مرگ تنها همبستگی بی‌چون‌وچرای انسان‌ها را از بین می‌برد، همبستگی در برابر مرگ.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

تأمل دربارۀ گیوتین

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

زنده باد عشق: گزیده‌ای از خواندنی‌ترین نامه‌های کامو به کاسارس

زنده باد عشق: گزیده‌ای از خواندنی‌ترین نامه‌های کامو به کاسارس

آلبر کامو و ماریا کاسارس

ماریا کاسارس و آلبر کامو در ششم ژوئن 1944 در پاریس با هم آشنا شدند؛ یعنی روز پیاده‌شدن نیروهای متفقی

در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1936 ـ 1958)

در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1936 ـ 1958)

آلبر کامو

سی‌وچهار متن در این کتاب کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اینها متون سخنرانی‌هایی هستند که از آلبر کامو د