۱۴۶۴
۳۱۱
برش‌های کوتاه: گپ‌وگفت سینمایی

برش‌های کوتاه: گپ‌وگفت سینمایی

پدیدآور: لارنس گرُبل ناشر: فرهنگ جاویدتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: آرش کلانتری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ31ـ6182ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۵۸۱

خلاصه

اگر در جمع مصاحبه‌گران فقط یک موتسارت وجود داشته باشد، آن فرد کسی نیست جز لَری گربل. این کتاب مجموعه‌ای متنوع از گفتگو با چهره‌های مشهور عالم فیلم و سینماست که در آن گربل اوج مهارت و دانش وسیع خود را به نمایش می‌گذارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

اگر در جمع مصاحبه‌گران فقط یک موتسارت وجود داشته باشد، آن فرد کسی نیست جز لَری گربل. این کتاب مجموعه‌ای متنوع از گفتگو با چهره‌های مشهور عالم فیلم و سینماست که در آن گربل اوج مهارت و دانش وسیع خود را به نمایش می‌گذارد. چنانچه در قرن بیست‌ویک مصاحبه نوعی قالب هنری دانسته شود که در عرصۀ نثر بر جایگاهی رفیع می‌ایستد، این اعتبار ثمرۀ تلاش مصاحبه‌گرانی چون گربل است که با وجود حضور نامحسوس در جریان مصاحبه، با هوشمندی و ظرافتی خاص ابتکار عمل را به دست می‌گیرند. هنگامی که از لری سخن به میان می‌آید، استعارۀ موتسارت معنایی مضاعف می‌یابد: مهارت و زبردستی بارز مصاحبه‌گر در کنار کیفیت والای کار که همواره در اوج می‌ماند.

آیا مطالعۀ سخنان اندک‌چهره‌های برگزیده‌ای که از حضور و فعالیت خود در عالم سینما می‌گویند، شناختی از خود فیلم‌ها به دست می‌دهد؟ لازمۀ فعالیت در سینما، شوق بسیار، ثبات قدم و ندایی درونی است که همچون شخصیت هندرسن «پادشاه باران» مدام می‌گوید «می‌خواهم .... می‌خواهم». در این کتاب خواننده پای صحبت‌های رابرت اونز می‌نشیند که از جسارت مثال‌زدنی‌اش در ادارۀ استودیوی فیلم‌سازی می‌گوید. همچنین از تولید آثار فوق‌العاده پرفروشی نظیر «قصۀ عشق» و «پدرخوانده» و البته از گاف‌های بزرگی مانند «کاتن کلاب» و «اسلیور» نکته‌ها دارد. آنتونی هاپکینز از این سخن می‌گوید که چگونه از پس بازی‌های خود در نقش شخصیت‌های مخوفی مانند لکتر و هیتلر برآمد تا تصویری باورپذیرتر از رفتار سبعانۀ آنها ترسیم کند. سخنان الیور استون در این گفتگو آمده که با چه اعتماد به نفسی رویاروی رخدادهای مهم و تاریخی نسل خود قرار می‌گیرد ـ جنگ ویتنام، ترور کندی، تب مصرف ال‌اس‌دی در دهۀ شصت، حرص و از دهۀ هشتاد، سقوط نیکسن ـ و ثابت می‌کند که نبض این روزگار پرتلاطم در دست توانای خود اوست. خواننده با رابرت تاون همراه می‌شود که از خاطرۀ دیدارهای دلهره‌آورش با مارلون براندو و گفتگوی آن دو دربارۀ صحنه‌های مربوط به دُن کورلیونه می‌شود. همچنین از رابطۀ صمیمانه‌اش با دوستانی همچون جک نیکلسن و وارن بیتی داستان‌هایی نقل می‌کند. جودی فاستر در گفتگویش هنرمندان در نقش قربانی تجاوز با کارآموز اف‌بی‌آی ظاهر می‌شود. همراه با لی‌لی تامین خنده سر می‌دهد که به هنگام شرح هنرنمایی خود در فیلم‌های گوناگون، خواننده را راهی سفر به تاریخ سینمای «دختران بد» می‌کند. خواننده به سخنان شارون استون گوش می‌دهد تا دریابد که چگونه راه را بر هنرپیشه‌های جوان‌تر هموار کرد و به چه دلیل هیچ‌یک از نقش‌ها تاکنون رضایت خاطر وی را جلب نکرده است.

یازده نفری که در این کتاب گفتگوهای آنها آمده، در قالب ده گفتار مجزا، دیدگاه‌های خود را از منظر تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر، کمدین، قهرمان درگیری و خطر، ستاره و منتقد با خواننده در میان گذاشته‌اند. هر یک از این افراد به‌تنهایی نمایندۀ بخشی از ساختاری هستند که سینما را از موضعی برتر به پیش می‌کشند. ایشان نه عوامل فنی‌اند و نه سرمایه‌گذارانی که پشت صحنه در تکاپو باشند؛ نام این افراد بالاتر از نام فیلم‌ها قرار می‌گیرند.، بسیار متکبرند و اسیر چنبرۀ شک و تردید. اینان صاحبان نبوغ و استعدادند. هر کدام در حکم قطعه‌ای هستند که هرگاه این قطعات را بشناسیم، پازل فیلم‌ها شکل می‌گیرد.  

در ترجمۀ کتاب، نام «برش‌های کوتاه» به چند دلیل انتخاب شده است؛ اول اینکه رابرت آلتمن فیلمی با همین عنوان ساخته که زبانزد اهالی سینماست؛ دوم: ساختار فیلم نیز مانند ساختار کتاب از اپیزودهای مختلف تشکیل شده که هر یک مستقل است، اما کنار هم کل به‌هم‌پیوسته‌ای را شکل می‌دهد. هر گفتار از کتاب، فصلی کوتاه از زندگی و حرفۀ کسانی است که لارنس گربل با تیزبینی و ظرافت خاص خود در ذهن و ضمیر آنها رخنه کرده و آنان نیز سفرۀ دل‌شان را گشوده و ناگفته‌های شنیدنی بر زبان آورده‌اند؛ در نهایت اینکه چنین نامی خوشخوان است و درخور عنوان کتابی سینمایی.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

پیش‌گفتار

جویس کرول اوتس

دیباچه

یاد و سپاس

تهیه‌کننده: رابرت اونز

کارگردان/ فیلم‌نامه نویس: الیور استون

رابرت تاون

هنرپیشه: آنتونی هاپکینز

جودی فاستر

کمدین: لی‌لی تاملین

قهرمان درگیری و خطر: ژان کلود ون‌دم

ستارۀ سینما: هریسن فورد

شارون استون

منتقد: جین سیسکل و راجر ایبرت

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دربارۀ ارتباطات: ارتباطات و تجلی آن در ادبیات و شعر فارسی

دربارۀ ارتباطات: ارتباطات و تجلی آن در ادبیات و شعر فارسی

حمید مولانا

در این کتاب ابتدا دایره یا جهان و عالم ارتباطات انسان را در یک الگوی پنج‌گانه به این ترتیب خلاصه شده

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

مانیکا بوم ـ داچن و جَنِت کوک

این کتاب به جای آنکه به توالی تاریخ جنبش‌های هنری بپردازد، با رویکردی موضوعی، برخی شاهکارهای هنر مدر