۱۰۶۳
۳۳۰
زبان تراریخته؛ تحلیل گفتمان استدلال‌های حامیان و مخالفان محصولات تراریخته

زبان تراریخته؛ تحلیل گفتمان استدلال‌های حامیان و مخالفان محصولات تراریخته

پدیدآور: گای کوک ناشر: نویسه پارسیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: حسین داوری، ابوطالب ایرانمهر با مقدمۀ فردوس آقاگل‌زاده مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 6ـ80ـ7030ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۶

خلاصه

این کتاب در کنار بسیاری از کتاب‌های دیگر، به تحلیل انتقادی موضوع محصولات تراریخته می‌پردازد. البته این کتاب به جای آنکه تنها به تشریح استدلال‌ها بپردازد، توجه خود را به زبانی جلب نموده که در این دسته از استدلال‌ها به کار رفته و به جزئیات دقیق در مورد گزینش ظاهراً بی‌اهمیت واژه‌ها می‌پردازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

گیاهان تراریخته ماهیت زندگی بر روی کرۀ زمین را تغییر خواهند داد. این موضوعی است که احتمالاً هم حامیان و هم مخالفان این دسته از گیاهان نسبت به آن اتفاق نظر دارند. اما تفسیر هر یک از آنها در خصوص این موضوع بسیار متفاوت است. حامیان معتقدند که محصولات تراریخته با آفات گیاهی مبارزه می‌کنند، آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهند، با معضل گرسنگی در عرصۀ جهانی مبارزه می‌کنند، تغذیه را بهبود می‌بخشند و «میوه‌ها و سبزیجات خوشمزه‌تری» تولید می‌نمایند. در مقابل مخالفان معتقدند که این دسته از گیاهان به حیات وحش آسیب می‌رسانند، مخاطرات جدیدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند، کشاورزان فقیر را به استثمار درمی‌آورند، حق و حقوق دیگران را تضعیف و طبیعت را مختل می‌کنند، بدون اینکه مزایایی دربر داشته باشند.

این کتاب در کنار بسیاری از کتاب‌های دیگر، به تحلیل انتقادی موضوع محصولات تراریخته می‌پردازد. البته این کتاب به جای آنکه تنها به تشریح استدلال‌ها بپردازد، توجه خود را به زبانی جلب نموده که در این دسته از استدلال‌ها به کار رفته و به جزئیات دقیق در مورد گزینش ظاهراً بی‌اهمیت واژه‌ها می‌پردازد. این کتاب مبتنی بر این باور نگاشته شده که درک و نحوۀ تحلیل نوشتن و سخن گفته دربارۀ این دسته از محصولات، هم‌پای خود حقایق علمی مرتبط با این حوزه از اهمیت‌ ویژه‌ای برخوردار است. به بیانی روشن‌تر، چنین تحلیلی می‌تواند شناخت مهم‌تری در مورد ماهیت قدرت، تعارض‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در جهان معاصر فراهم آورد.

هدف این کتاب آن است تا نشان دهد بسیاری از استدلال‌های حامیان محصولات تراریخته، حاکی از روند نگران‌کنندۀ نحوۀ کاربرد زبان انگلیسی امروزی از سوی افراد و سازمان‌های قدرتمند است؛ زبانی که ادعا می‌شود زبانی منطقی، صادق، آموزنده، مردمی و نامبهم است؛ زبانی که در واقع هیچ‌یک از اینها نیست، بلکه برعکس اغلب زبانی غیرمنطقی، مبهم، جانبدارانه و یک‌سویه است که با قیاس‌هایی نادرست، استعاره‌هایی گمراه‌کننده و ابهامات غیرقابل درکی عجین شده است. گرچه چنین کاربردی از زبان، موضوعی جدید نیست، به نظر می‌رسد به‌ویژه هنگامی که آن را در گفتمان عمومی جوامعی که بر اساس دموکراسی شکل گرفته‌اند، به کار گرفته می‌شود، بس آزاردهنده است. این مسئله زمانی آزاردهنده‌تر می‌شود که شاید به دلیل کاربرد دائم و آشنایی با این زبان، بدون هیچ بحث و گفتگویی و حتی بی‌توجه بدان از کنارش عبور می‌کنیم.

این کتاب از چارچوب موسوم به «مثلث ارتباطی» پیروی می‌کند. در بخش اول آشکارا توجه نویسنده به پرنفوذترین سخن در حوزۀ محصولات تراریخته معطوف شده است. برای هر یک از آنها یعنی سیاست‌مداران، دانشمندان، روزنامه‌نگاران و شرکت‌ها فصلی مجزا اختصاص یافته است. در بخش دوم به موضوع سخن یا همان دیدگاه‌ها و اظهارات سخنگویان دربارۀ حوزۀ محصولات تراریخته پرداخته شده و نشان داده می‌شود که چگونه استدلال‌هایی که به ظاهر علمی دیده می‌شوند، در واقع بیانگر تفاوت‌های ایدئولوژیکی و اعتقادی است. سرانجام در بخش سوم به اختصار به آخرین ضلع این مثلث ارتباطی، یعنی مردم یا همان مخاطبان سخن و اینکه تا چه حد این مخاطبان، پذیرای نقش و دیدگاه‌هایی که به آنها نسبت داده شده هستند، پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مترجمان

پیش‌درآمد

مقدمه

بخش اول: صاحبان سخن

فصل 1: سیاستمداران

فصل 2: دانشمندان

فصل 3: روزنامه‌نگاران

فصل 4: شرکت‌ها

بخش دوم: موضوع سخن

فصل 5: علم و زبان

فصل 6: عبارات کلیدی

فصل 7: استعاره‌ها و مقایسه‌ها

بخش سوم: مخاطبان سخن

فصل 8: سیاست مردم

پیوست: موضوعات مورد بحث

سلامت

محصولات تراریخته و تنوع زیستی

کتاب‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

مکاتب نوین زبان‌شناسی: یک دورۀ فشرده

مکاتب نوین زبان‌شناسی: یک دورۀ فشرده

زکی هموند

این کتاب شرح کوتاهی است از منازعات زبان‌شناختی میان مکاتب رقیب تفکر زبان‌شناختی؛ به عبارت دیگر مکاتب

نظریۀ گفتمان از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی

نظریۀ گفتمان از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی

محمدرضا رسولی، پویا نعمت‌اللهی

در نگارش این کتاب تقریباً تمام آثار ارنستو لاکلائو و شانتال موفه (هم کتاب‌های مستقل آنها و هم مقاله‌