۸۳۲
۲۷۷
از مکتب‌خانه تا دانشگاه؛ شتاب دگرگونی‌های مردم اصفهان

از مکتب‌خانه تا دانشگاه؛ شتاب دگرگونی‌های مردم اصفهان

پدیدآور: عباس ادیب ناشر: دانشگاه اصفهانتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: اصفهانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ159ـ110ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۲۴

خلاصه

این کتاب نه مجموعه‌ای از خاطرات، نه تاریخ و نه سرگذشتی از احوال شخصی نویسنده است، بلکه هدف اصلی آن بیان نمودن تغییرات و تحولات کشور از اول قرن شمسی کنونی تاکنون یعنی 80 سال اخیر است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

این کتاب نه مجموعه‌ای از خاطرات، نه تاریخ و نه سرگذشتی از احوال شخصی نویسنده است، بلکه هدف اصلی آن بیان نمودن تغییرات و تحولات کشور از اول قرن شمسی کنونی تاکنون یعنی 80 سال اخیر است. این تغییر و تحول در همۀ زوایای زندگی اجتماعی: در خوراک و پوشاک و سرپناه، در آداب و سنت‌ها و رفتار و گفتار و کردار و پندار، در رفاه و سلامت و ازدیاد جمعیت، در مبارزه با بیماری‌ها، در چرخۀ نظام طبیعت، در ارتباطات اجتماعی و انسانی، در صنایع و ابزارها و .... به گونه‌ای بوده است که زندگی هزاران سالۀ شبانی ـ روستایی ـ شهری کشور را با دست‌افزارهای مصنوع از آهن و چوب، طی هشتاد سال با ظاهری شبیه کشورهای متمدن قرون اخیر، با دست‌افزاری به نام اینترنت تغییر شکل داده است.

دکتر عباس ادیب نویسندۀ این کتاب از داروسازان برجستۀ ایران و از مفاخر استان اصفهان است. وی در سال ۱۳۰۱ در قریۀ حبیب‌آباد اصفهان به دنیا آمد. در حبیب‌آباد به مکتب رفت. پس از آن به دولت‌آباد آمد و تا چهارم ابتدایی را در آنجا به پایان رساند. چون برای ادامه باید به اصفهان می‌آمد و سن کمی داشت، در همان جا نزد مرحوم شیخ عباسعلی ادیب بسیاری از علوم جبر و مثلثات و علوم فضایی و نجوم و هیئت و مقدمات عربی و ... را فراگرفت؛ سپس به اصفهان آمد و شش سال در دبیرستان سعدی تحصیلات خود را تکمیل کرد و پس از کنکور در رشتۀ داروسازی مشغول تحصیل در دانشگاه شد. سال دوم طب ازدواج کرد و در سال ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ صاحب دو دختر شد که هردو اکنون از پزشکان مجرب هستند. در سال ۱۳۳۰ که طب را تمام کرد، به اصفهان آمد و در دانشگاه اصفهان مشغول تدریس و تحقیق شد. از سال ۳۴ تا ۴۶ تقریبا همۀ امور عمرانی دانشگاه توسط دکتر ادیب انجام شد. در سال ۴۶ که دوباره دانشگاه اصفهان فعالیت خود را از سرگرفت، معاون امور اداری و مالی با استاد ادیب بود. ایشان در سال ۷۵ بازنشسته شدند؛ اما هنوز از تدریس به جویندگان علم دریغ نمی‌ورزند. ایشان بیش از حدود ۲۰ هزار صفحه کتاب نوشته‌اند که همه در طب و داروسازی راهگشای بسیاری از بیماری‌هاست.

بخش اول کتاب در شش فصل به وضع زندگی مردم در شهر و روستاهای اصفهان پرداخته است. ابتدا در این بخش دربارۀ دهکدۀ حبیب آباد مطالبی بیان شده است. حبیب آباد که زادگاه نویسنده است، در 20 کیلومتری شمال شرقی اصفههان واقع شده و در حقیقت مهم‌ترین دهکدۀ منطقۀ جنوب شرقی ناحیه یا بخش برخوار بود و در غرب و شمال آن دو رستای بزرگ دولت‌آباد و گز قرار داشت. در فصل دوم و سوم کتاب به خوراک و پوشش مردم و بهداشت پرداخته شده است. در دهات و قصبات عمدۀ مشاغل مربوط به کشاورزی و فنون وابسته به آن بود. در فصل چهارم این بخش دربارۀ مشاغل و حرفه‌های این منطقه مطالبی بیان شده است. در بیشتر خانه‌های این روستا، سقف اطاق‌ها به شکل یک گنبدی یا چندگنبدی از خشت و گل بود و در بعضی خانه‌های شهری سقف‌ها با الوار چوبی استوار می‌شد که نمای زیرین آن به پوشش‌های چوبی زیبا مزین شده بود. در فصل پنجم کتاب به امکانات زندگی در آن دوران پرداخته شده است. فصل پایانی این بخش اختصاص به بررسی دوران گذار از سال 1301 تا 1330 شمسی دارد که در واقع بخشی از زندگینامۀ نویسنده در این دوران به شمار می‌‌آید. در بخش دوم کتاب، نویسنده در سه فصل به فعالیت‌های خود در دانشگاه اصفهان از سال 1330 تا 1358 پرداخته است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

بخش اول: وضع زندگی مردم در شهر و روستاهای اصفهان

فصل اول: وصف دهکده یا قریه حبیب‌آباد

فصل دوم: خوراک و پوشش مردم

فصل سوم: بهداشت مردم

فصل چهارم: مشاغل و حرفه‌ها

فصل پنجم: امکانات زندگی

فصل ششم: دوران گذار از سال 1301 تا 1330

بخش دوم: تکامل دانشگاه اصفهان در طول 53 سال تدریس من در این دانشگاه

فصل اول: از دی ماه سال 30 تا اسفند سال 41

فصل دوم: از اسفند 41 تا شهریور 46

فصل سوم: از شهریور 46 تا خرداد 58

تصاویر و مدارک

 

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

ما چگونه می‌نویسیم: روایت نویسندگان معاصر روس از زندگی، زمانه و ادبیات

ما چگونه می‌نویسیم: روایت نویسندگان معاصر روس از زندگی، زمانه و ادبیات

گردآورندگان: الکساندر یتایف، پاول کروسانوف

گردآورندگان این کتاب که خود از نویسندگان معاصر روسیه‌اند، به سراغ 36 تن از نویسندگان معروف و در قید

دریدا در متن

دریدا در متن

عبدالکریم رشیدیان

این متن می‌کوشد دریدای منتقد فیلسوفان بزرگ، دریدای نظریه‌پرداز، دریدای به‌کاربرندۀ نظریه‌هایش در زمی