۲۲۸۸
۶۶۲
چگونه جستار بنویسیم؛ راهنمای گام‌به‌گام برای همۀ سطح‌ها همراه با جستارهای نمونه

چگونه جستار بنویسیم؛ راهنمای گام‌به‌گام برای همۀ سطح‌ها همراه با جستارهای نمونه

پدیدآور: دان شیاخ ناشر: آن سوتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: سلما رضوان‌جو مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 8ـ6ـ95686ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

اگر کسی بخواهد در دوران تحصیل نمرات دلخواهش را به دست آورد، مهارت جستارنویسی ابزاری مهم است که می‌تواند به او کمک کند؛ چه در دوران دبیرستان باشد یا در دوران دانشگاه.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

چرا باید برای نوشتن برنامه‌ریزی کرد؟ اصلاً چرا وقتی تحت فشار امتحانات هستیم یا زمان تحویل تکالیف درسی فرارسیده است، باید وقت‌مان را برای چنین چیزی تلف کنیم؟ جواب این است که چون در درازمدت این کار، مخصوصاً در زمینۀ تناسب و ساختاربندی و وضوح متن جستار به ما کمک می‌کند و از آن نتایج خوبی به دست می‌آوریم. فرض کنیم در گپ و گفت‌های عادی و روزمره کسی نظر ما را دربارۀ موضوعی خاص بپرسد. اگر قبل از جواب دادن به سؤال آن فرد دربارۀ پاسخی که قرار است بدهیم، کمی فکر کرده باشیم، جواب ما قابل درک و کامل‌تر نخواهد بود؟

در جستارنویسی نیز وضع مشابه مثال بالاست. چه نوشتۀ ما بخشی از تکالیف درسی باشد و چه پاسخ به سؤالی که در کلاس یا امتحان مطرح شده و زمان کمی برای پاسخ دادن بدان داریم، کمی تفکر پیش از ارائۀ پاسخ تأثیر خوبی روی نتیجۀ کار دارد.

اگر کسی بخواهد در دوران تحصیل نمرات دلخواهش را به دست آورد، مهارت جستارنویسی ابزاری مهم است که می‌تواند به او کمک کند؛ چه در دوران دبیرستان باشد یا در دوران دانشگاه. گرچه هیچ روش قطعی و معینی برای نوشتن جستار خوب وجود ندارد؛ توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی که در این کتاب به خواننده ارائه می‌شود، کمک می‌کنند تا تمام آنچه برای کسب نمرۀ بهتر در درس مقاله‌نویسی باید بداند را یاد بگیرد. این نتیجۀ مطلوب با به‌کارگیری چند قاعدۀ ساده ولی ارزشمند در مقاله‌نویسی به دست می‌آید.

اگر کسی بخواهد در امتحانی با زمان‌بندی محدود شرکت کند یا اینکه قرار باشد مجموعۀ نوشته‌هایش به صورت جستارهایی که در طول ترم تحصیلی به عنوان تکلیف درسی نوشته است، ارزشیابی شوند، این روش‌ها به او کمک خواهند کرد. اساساً اصول جستارنویسی در هر دو وضعیت کاربرد دارند، چه در سالن امتحان و با وقت محدود قرار داشته باشد یا در خانه و خوابگاه با وقت بیشتری در حال نوشتن جستاری به عنوان تکلیف درسی باشد.

بنابراین برای هر دو مورد، چه برای امتحان دادن و چه برای نوشتن تکالیف مستمر درسی، جستارنویسی مهارتی مهم است. در بیشتر رشته‌های تحصیلی داشتن مهارت در جستارنویسی برای کسب نمرۀ بالاتر مهارتی ضروری است. دانشجویانی که در این زمینه ضعیف‌ترند، امکان رسیدن به نمرۀ بالاتر را از دست می‌دهند؛ یعنی مهارت جستارنویسی به اندازۀ میران دانش دانشجو از موضوع رشتۀ تخصصی‌اش اهمیت دارد، نه اینکه صرفاً مهارتی حاشیه‌ای باشد و بتوان از یادگیری آن صرف‌نظر کرد. مهارت جستارنویسی از اجزای مهم موفقیت دانشجویان در همۀ سطح‌هاست.

در این کتاب راهنمایی عملی و کاربردی برای آموختن نگارش جستارهای علمی پیش روی مخاطب قرار گرفته است؛ فرقی نمی‌کند در دبیرستان تحصیل می‌کند یا در دانشگاه یا شاید در شمار افرادی باشد که خود اهل پژوهش و مطالعه هستند و برای بیان نتیجۀ پژوهش‌هایشان نیاز به آموختن چنین مهارتی دارند، این کتاب برای همۀ آنها مفید است. نویسنده در این کتاب کوشیده با نشان دادن نمونه‌هایی مناسب آموزش‌های خود را به صورتی عینی و ملموس در اختیار مخاطب قرار دهد. نویسنده در این کتاب افزون بر بیان مسائل مقدماتی جستارنویسی، در ده فصل، نمونه‌هایی از جستارهای مختلف دربارۀ موضوعات مختلف را نیز ذکر کرده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل اول: برنامه‌ریزی برای نوشتن جستار

فصل دوم: پاراگراف آغازین

فصل سوم: بدنۀ جستار

فصل چهارم: پاراگراف پایانی

فصل پنجم: خلاصه ساختاربندی جستار

فصل ششم: نمونۀ جستار استدلالی (نمونۀ نخست)

فصل هفتم: نمونۀ جستار دربارۀ ادبیات (نمونۀ دوم)

فصل هشتم: نمونۀ جستار دربارۀ شعر (نمونۀ سوم)

فصل نهم: نمونۀ جستار دیگر دربارۀ شعر (نمونۀ چهارم)

فصل دهم: نمونۀ جستار دربارۀ مطالعات رسانه‌ای (نمونۀ پنجم)

فصل یازدهم: نمونۀ جستار دربارۀ تاریخ (نمونۀ ششم)

فصل دوازدهم: نمونۀ جستار دربارۀ رمان (نمونۀ هفتم)

فصل سیزدهم: نمونۀ جستار تحلیلی به کمک تفکر انتقادی (نمونۀ هشتم)

فصل چهاردهم: نمونۀ جستار در زمینۀ مطالعات فیلم و سینما (نمونۀ نهم)

فصل پانزدهم: نمونۀ جستار دربارۀ سیاست (نمونۀ دهم)

فصل شانزدهم: دستور زبان و صحیح‌نویسی

فصل هفدهم: کتاب‌شناسی فهرست کتب مرجع و منابع

فصل هجدهم: در جلسۀ امتحان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه

چگونه برای مجله‌ها داستان کوتاه بنویسیم که چاپ شود؟

چگونه برای مجله‌ها داستان کوتاه بنویسیم که چاپ شود؟

سوفی کینگ

سوفی کینگ، نویسنده داستان‌های کوتاه در نشریات معتبر آمریکایی و جهانی، تجربه 25 سال نویسندگی‌اش را در