۱۳۲۸
۴۶۴
هرمنوتیک: درآمدی بسیار کوتاه

هرمنوتیک: درآمدی بسیار کوتاه

پدیدآور: ینس زیمرمن ناشر: کتاب کوله پشتیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: ابراهیم فتوت مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 6ـ203ـ461ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

هرمنوتیک چیست؟ پاسخ ساده به این سؤال آن است که این واژه به معنی تفسیر کردن است. تفسیر در بسیاری از زمینه‌های مطالعاتی و نیز در زندگی روزمره رخ می‌دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

هرمنوتیک چیست؟ پاسخ ساده به این سؤال آن است که این واژه به معنی تفسیر کردن است. تفسیر در بسیاری از زمینه‌های مطالعاتی و نیز در زندگی روزمره رخ می‌دهد. نمایشنامه‌ها، رمان‌ها، هنر انتزاعی، موسیقی و فیلم‌ها، قراردادهای کاری، قانون، کتاب مقدس، قرآن و دیگر متون مقدس را تفسیر می‌کنیم؛ با این وجود اعمال دوستان و دشمنانمام را نیز تفسیر می‌کند یا تلاش می‌کنیم برآورد کنیم خاتمۀ یک شغل چه معنایی در زندگی ما دارد. ما چطور و چرا تفسیر می‌کنیم؟ هدف از تفسیر، درک کردن یک متن یا وضعیت، برای فهمیدن معنای آن است. این جمله اینگونه القا می‌کند که تفسیر تنها زمانی ضروری می‌شود که چیزی را بلافاصله نمی‌فهمیم. در واقع نیاز به تفسیر در برخی موارد واضح‌تر از موارد دیگر است.

این کتاب با دو هدف به رشتۀ تحریر درآمده است؛ اول معرفی هرمنوتیک به خوانندگان عام به عنوان یکی از مکاتب اندیشه؛ به منظور آشنایی خواننده با هرمنوتیک فلسفی به عنوان زمینه‌ای مطالعاتی. نویسنده در این کتاب تلاش کرده به ترسیم تاریخچه، معرفی اندیشمندان بزرگ و بیان ادعاهای هرمنوتیک بپردازد. دوم، اثبات هرمنوتیک به عنوان ویژگی اساسی علوم انسانی کنونی ما و تبیین نقش بنیادینش در تمام زمینه‌های دانش بشری. به این منظور به مطالعۀ نقش درونی تعبیر در فلسفه، علوم الهی، هنر، حقوق و علوم تجربی پرداخته شده است.

انتخاب نویسنده در این کتاب نمایش سازوکار هرمنوتیک است که در این راه مجبور به چشم‌پوشی از برخی مسائل نظری و مباحث مهم هرمنوتیک شده تا بتواند به آموزه‌های تأویلی و مثال‌های عینی بپردازد. اگرچه خوانندۀ آشنا با هرمنوتیک پس از پایان کتاب درخواهد یافت که در این اثر نظریه‌هایی از امیلیو بتی، کار ـ اتو آپل، یورگن هابرماس، پل ریکور یا نظریۀ تملک هرمنوتیک در پراگماتیسم از ریچارد رورتی حذف شده است. به جای آن نویسنده کوشیده به نقدهای عمومی‌تر پیرامون استلزام نسبی‌گرایی در مورد هرمنوتیک بپردازد. در ضمیمۀ اول کتاب نیز نمای کلی از نظریات فلسفی هرمنوتیک ارائه شده است. این نمای کلی که به طور فشرده به رشتۀ تحریر درآمده، نسبت به بقیۀ کتاب جلوۀ آکادمیک بیشتری دارد.

تصمیم نویسنده مبنی بر تمرکز بیشتر بر مفاهیم کاربردی هرمنوتیک بر انتخاب موضوع‌ها نیز تأثیر گذاشته است؛ برای مثال در فصل الهیات با حدف مناظرۀ فلسفه و الهیات و گذاشتن تمرکز بر ارتباط میان نظریات مختلف پیرامون وحی و همچنین تمرکز بر ذات متن که به تشخیص آموزه‌های تأویلی می‌انجامد. همچنین به همین دلیل در فصل هرمنوتیک و حقوق به جای پرداختن به فلاسفۀ حقوقی به مسائل کاربردی تأویل برگرفته از جامعۀ مدنی پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

پیش‌گفتار نویسنده

فصل اول: هرمنوتیک چیست؟

فصل دوم: هرمنوتیک: تاریخچۀ مختصر

فصل سوم: هرمنوتیک فلسفی

فصل چهارم: هرمنوتیک و علوم انسانی

فصل پنجم: هرمنوتیک و الهیات

فصل ششم: هرمنوتیک و قانون

فصل هفتم: هرمنوتیک و علم، حقایق یا تفسیر؟

ضمائم

منابع

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

حلقۀ انتقادی: ادبیات، تاریخ و هرمنوتیک فلسفی

حلقۀ انتقادی: ادبیات، تاریخ و هرمنوتیک فلسفی

دیوید کوزنزهوی

مضمون اصلی این کتاب بررسی ماهیت و وضعیت بحث و جدل‌های معاصر در باب فلسفۀ هرمنوتیکی است؛ هم از لحاظ م

از هرمنوتیک فلسفی به ادبیات

از هرمنوتیک فلسفی به ادبیات

فرزاد بالو

این کتاب در ده نوشتار گرد هم آمده و برای اولین بار با چنین نظم و نسقی هم از جهت بنیاد نظری و هم کارب

دیگر آثار نویسنده

هرمنوتیک به زبان ساده

هرمنوتیک به زبان ساده

ینس زیمرمن

ینس زیمرمن در این کتاب یکی از بهترین درآمدها را بر هرمنوتیک مدرن عرضه داشته است. نثرش همه جا موجز، ر