۱۲۳۱
۴۱۸
حسین آتش‌پرور و هنر داستان‌نویسی

حسین آتش‌پرور و هنر داستان‌نویسی

پدیدآور: گردآوری و گفتگو از حسین فاضلی ناشر: جغدتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ8ـ99858ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۸۸

خلاصه

حسین آتش‌پرور از نویسندگان مطرح نسل سوم ایران است. چاپ اولین داستان‌های او به اوایل دهۀ پنجاه بازمی‌گردد. اما او موفق‌ترین و تأثیرگذارترین داستان کوتاه خود با عنوان «اندوه» را در سال 1366 نوشت.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

حسین آتش‌پرور از نویسندگان مطرح نسل سوم ایران است. چاپ اولین داستان‌های او به اوایل دهۀ پنجاه بازمی‌گردد. اما او موفق‌ترین و تأثیرگذارترین داستان کوتاه خود با عنوان «اندوه» را در سال 1366 نوشت. این داستان برای اولین بار در کتاب «دریچۀ تازه» (مجموعه داستان از محمود دولت‌آبادی و دیگران) منتشر شد. این داستان با تکثیر شخصیت، تأثیر زیادی بر داستان‌نویسی بعد از خود گذاشت. از این بابت می‌توان جای پای آن را در داستان‌های بسیاری چه در شخصیت‌سازی، حادثه یا ساخت داستان نشان داد. داستان «آواز باران» که اولین بار در کتاب «خوابگرد و داستان‌های دیگر» (مجموعه داستان از هوشنگ گلشیری و دیگران 1369) به چاپ رسید، با زبان و بستری شاعرانه و نوآوری در تغییر خط، روایت راه تازه‌ای را در داستان کوتاه باز کرد.

«خیابان بهار آبی بود» (1384) اثر دیگری از حسین آتش‌پرور است که به عنوان یکی از برگزیدگان نهایی رمان متفاوت در میان بیش از 200 اثر داستانی در این سال از سوی انجمن مطالعات آثار داستانی متفاوت (واو) برگزیده شد. این داستان با نقطه تلاقط تجربه‌ها و داستان‌های کوتاه این نویسنده، که در آن به زندگی به ادبیات ماندگار تبدیل می‌شود، با جسارت و نوآوری در ساخت، یک اثر آموزشی غیرمستقیم داستان‌نویسی است.

گفتنی است که او نقدهایی در مطبوعات معتبر ادبی و سایت‌های اینترنتی با عنوان‌های بومی‌گرایی و تلفیق سبک‌ها، خوانش اسطوره‌ای، درهم‌آمیزی فرم و محتوا، رئالیستی سوررئال در ادبیات بومی، پیشگویی تلخ، حضور و غیاب اندیشه نیز به نگارش درآورده است.

در این کتاب پس از مروری کلی بر زندگی و کتاب‌شناسی حسین آتش‌پرور، داستان کوتاهی از او با عنوان «آواز باران» آمده است. در بخش بعدی نقد و بررسی این داستان با رویکردی به دیدگاه‌های زبان‌شناختی ویتگنشتاین آورده شده است. بخش بعدی کتاب داستان کوتاه «سنگ و آب» به قلم آتش‌پرور است.

دو گفتگو در این کتاب با آتش‌پرور انجام شده که در بخش‌های بعدی کتاب آمده است. در بخشی از این گفتگو، آتش‌پرور دربارۀ داستان‌نویسان خراسانی گفته است: «فراموش نکنیم که رودکی، فردوسی، بیهقی، ناصر خسرو، خیام، عطار و خیلی‌های دیگر خراسانی هستند و حافظۀ ادبی و فرهنگی این سرزمین آنها را داستان‌نویس می‌داند. آنها فرهنگ و زبان ملی را نگهبانی و پابرجا نگاه داشته و ارتقاء داده‌اند. اگر فردوسی نبود، ما حافظۀ اساطیری خود را گم یا به زحمت آن را پیدا می‌کردیم. از آن گذشته مثل خیلی از کشورها امروز نه به زبان فارسی که با عربی با هم صحبت می‌کردیم. هر کدام از این بزرگان سهم عظیمی در ارتقاء فرهنگی بشری و جهان دارند. در داستان‌نویسی معاصر اخوان ثالث را هم داستان‌نویس می‌دانم. از او که بگذریم، محمود دولت‌آبادی با تمام نقدهایی که بر او وارد است، قلۀ عظیمی است که در سلسله جبال داستان فارسی دیگر تکرار نخواهد شد. رضا دانشور اگرچه قدم‌های خلاقانه و محکمی در ادبیات مدرن ایران برداشت، اما شرایط به گونه‌ای برایش فراهم شد که دیده نشود....». (ص 79)

دو یادداشت کوتاه از آتش‌پرور دربارۀ هنر و یک یادداشت دربارۀ صادق هدایت دیگر بخش‌های این کتاب را شکل می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب:

1. زندگی داستانی

2. کتاب‌شناسی

3. آواز باران: حسین آتش‌پرور

4. بازخوانی آواز باران: محمود سروقدی

5. سنگ و آب: حسین آتش‌پرور

6. تخیل واقعیت نویسنده است 1: حسین فاضلی

7. برسد به دست صادق هدایت: حسین آتش‌پرور

8. تخیل واقعیت نویسنده است 2: حسین فاضلی

9. هنر، خلق شکل. شکل؛ پلی به متن: حسین آتش‌پرور

10. جهان سفر به سفر جهان: حسین آتش‌پرور

11. ترجمۀ داستانی زندگی: علیرضا زرین

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

نجدت توسون

درحالی‌که طریقت‌های بسیاری در طول تاریخ پا به عرصۀ وجود گذاشتند و هر کدام با توجه به پشتوانه‌های نظر