۸۷۷
۳۲۳
فرهاد کشوری و هنر داستان‌نویسی

فرهاد کشوری و هنر داستان‌نویسی

پدیدآور: گردآوری و گفتگو از منصور مرید ناشر: جغدتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 0ـ10ـ6467ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۶۶

خلاصه

این کتاب در شش بخش به زندگی و داستان‌های فرهاد کشوری پرداخته است. در ابتدای کتاب زندگی او به شیوه‌ای داستانی به قلم خودش آمده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

فرهاد کشوری نویسندۀ آن واژه‌هاست. سالیان سال است که می‌نویسد؛ داستان، رمان، نقد و پیش از شروع داستان‌نویسی اندکی شعر. با مضامین متنوع، بدون تکرار. از صمیم قلب و دردمند. کشوری چیزهایی از ما می‌داند که ما نمی‌دانیم. راوی سرگذشت خود ماست؛ «ما»ی فراموش شده، وحشت‌زده. کشوری رد پای ما را دنبال می‌کند، گاهی سر از جزیرۀ موریس درمی‌آورد، گاهی پرلاشز، گاهی هم مسجد سلیمان. زبان و قلم کشوری دردمند است، همواره چیزی، چیزکی برای گفتن و نشان دادن دارد. هر داستانش تلنگری به ماست. داستان‌هایی که آتش در گفتنش دودل است.

این کتاب در شش بخش به زندگی و داستان‌های فرهاد کشوری پرداخته است. در ابتدای کتاب زندگی او به شیوه‌ای داستانی به قلم خودش آمده است. در بخشی از این زندگی‌نامۀ خودنوشت آمده است: «اینکه دست به قلم بردم و نوشتم، حتماً علت‌هایی داشته و شاید نتوانم تمامشان را جمع بزنم و یک‌جا بگویم اینها بودند. باید چیزی در ذهن‌ات، خانه‌ات، کوچه و محله‌ات، آدم‌های دوروبرت، شهرات و دنیایت که حتماً آن سال‌ها کوچک‌تر بوده و از الآن‌ات، کم باشد تا تو را جاکن کند از روال عادی و روزمرۀ زندگی و تنها مفرات را در کلمات جستجو کنی».

بخش بعدی کتاب به کتاب‌شناسی فرهاد کشوری اختصاص دارد که با نوشتن «بچه آهوی شجاع» (داستان کودکان، منتشر در سال 1355) آغاز شده است.

داستان کوتاه «انکار» از فرهاد کشوری در بخش سوم کتاب آمده و در بخش چهارم نقد و بررسی این داستان به قلم جواد اسحاقیان آورده شده است.

گفتگوی گردآورندۀ کتاب با فرهاد کشوری در بخش پنجم کتاب آمده است. در بخشی از کتاب، کشوری در پاسخ به سؤالی دربارۀ داشتن الگوی خاصی در نوشتن و داشتن سبک و نگاهی خاص، می‌گوید: «من شاید از کسانی باشم که در شوق و علاقه‌ام به ادبیات داستانی و شعر تا حدودی خودرو بار آمدم. در دبیرستان از دبیرهامان کسی را نداشتیم که از ادبیات و رمان و مجموعه داستانی بگوید. در میانکوه آغاجاری کتابفروشی نبود. باشگاه کارگری البرز کتابخانۀ کوچکی داشت..... در سال‌های کوتاه معلمی‌ام سه نویسنده الگویم بودند. صمد بهرنگی، علی‌اشرف درویشیان و نسیم خاکسار. هر سه معلم و نویسنده بودند. علاوه بر آثارشان، منش، انسان‌دوستی و دیدگاه‌شان را دوست داشتم. بعد از همۀ نویسندگانی که کارشان را خواندم و لذت بردم، آموختم. خواندن آثار ادبی، به‌ویژه ادبیات داستانی علاقه‌ای است که هر چه سن‌ام بالاتر می‌رود، بیشتر می‌شود. خوانندۀ پیگیر گفتگوها، مقاله‌ها و نقل تجربیات نویسندگان‌ام».

در بخش پایانی کتاب، نوشتاری با عنوان «پنجره‌های کافکا» از فرهاد کشوری آمده است.

فهرست مطالب کتاب:

1. زندگی داستانی

2. کتاب‌شناسی

3. داستان انکار: فرهاد کشوری

4. گفتمان «قدرت» با «هنرمند» در داستان «انکار»: جواد اسحاقیان

5. راوی جان‌های عاصی: گفتگوی منصور مرید با فرهاد کشوری

6. مقالۀ پنجره‌های کافکا: فرهاد کشوری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

سبک شناسی انتقادی: تحلیل آثار فریبا وفی

سبک شناسی انتقادی: تحلیل آثار فریبا وفی

مهری تلخابی، بهزاد رهبر

این اثر به بررسی آثار فریبا وفی‌، نویسنده نام‌آشنای معاصر، از منظر سبک‌شناسی انتقادی اختصاص دارد. وف

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا