۱۴۰۳
۴۹۰
اوست‌ها در گذر تاریخ

اوست‌ها در گذر تاریخ

پدیدآور: تامرلان کامبولوف ناشر: نگارستان اندیشهتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: موسی عبداللهی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ00ـ6607ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۰

خلاصه

این کتاب که توسط یکی از محققان اوستی به نگارش درآمده است، در آن تاریخ «اوست‌ها» از دیرباز تا امروز به صورتی مستند و علمی و به شیوایی برای مخاطبان عرضه شده است و اهتمام ارزشمند این مردم برای حفظ هویت خویش در چارچوب کشورشان، فدراسیون روسیه نیز به نمایش گذارده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

در 21 آذرماه 1396 همایش بین‌المللی کاربردی ایران ـ قفقاز شمالی «تاریخ و چشم‌اندازهای همکاری» در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی با حضور شماری از مسئولان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران، تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و روسیه‌ای در شهر ولادی‌قفقاز، پایتخت جمهوری خودمختار اوستیای شمالی فدراسیون روسیه برگزار شد. شهری که در 1784 بنا شده است و از زمان تأسیس تا تثبیت قدرت بلشویک‌ها در روسیه، یاد و نشان پررنگی در منابع تاریخی ایران دارد. شهری که در مسیر آمد و رفت ایرانیان به روسیه در راه تفلیس به روستوف و از آنجا به مسکو و سن‌پترزبورگ قرار داشته و یکی از سکونت‌گاه‌های اتباع ایرانی ساکن در روسیه تزاری بوده است.

البته اهمیت ولادی‌قفقاز و اوستیا دلایل دیگری نیز دارد و آن تبار و هویت و خودآگاهی قومی «اوست‌ها» است. آنان خود را «ایرونی» می‌نامند و خویشاوند ایرانیان می‌دانند و بر تبار سکایی خویش واقف‌اند و بدان افتخار می‌کنند.

پیشینۀ مردم اوستیا به چند قرن قبل از میلاد مسیح می‌رسد، مردمی که تبار به آلان‌ها (سدۀ اول میلادی) و از آلان‌ها به سرمت‌ها (سدۀ چهارم تا یکم پیش از میلاد) و سکاها (سدۀ هشتم و هفتم پیش از میلاد) می‌برند و به زبانی از خانوادۀ زبان‌های ایرانی سخن می‌گویند و از معدود گویش‌وران به یک زبان زندۀ سکایی در عصر حاضر هستند. زبان‌هایی که روزگاری گسترۀ گویش‌وران آنها سرزمین‌های وسیعی از استپ‌های آسیای داخلی و ولگای میانی تا اروپای شرقی را در بر می‌گرفت.

اوست‌ها از زمرۀ مردمانی هستند که در طول تاریخ خود افزون بر کامیابی‌ها و افتخارات پ رشمار، تجارب دشوار و تلخ فراوانی را نیز از سر گذرانده‌اند و سکونت‌گاه‌هایشان در شماری از بزرگ‌ترین تهاجم‌های تاریخ از جمله هجوم هون‌ها در سدۀ چهارم میلادی و هجوم مغولان در سدۀ سیزدهم میلادی و هجوم تیمور در سدۀ چهاردهم میلادی دستخوش ویرانی‌های عظیم شده است.

سکونت‌گاه کنونی اوست‌ها بر بلندای کوهستان بزرگ قفقاز در دو سوی گذرگاه دریال نمادی از تاریخی است که بر آنها گذشته است؛ مردمی که در نتیجۀ قرار گرفتن در معرض تهاجم‌های مستمر، سکونت‌گاه‌هایشان از دشت‌ها و کوهپایه‌ها به ارتفاعات عقب نشسته است و در حال حاضر نمایندۀ تاریخی هستند که یادگارهایی کهن را به همراه دارد.

این کتاب که توسط یکی از محققان اوستی به نگارش درآمده است، در آن تاریخ «اوست‌ها» از دیرباز تا امروز به صورتی مستند و علمی و به شیوایی برای مخاطبان عرضه شده است و اهتمام ارزشمند این مردم برای حفظ هویت خویش در چارچوب کشورشان، فدراسیون روسیه نیز به نمایش گذارده شده است و با این وجود رد پای «اوست‌ها» در سراسر دنیا نیز به خوبی و با جذابیت دنبال شده است. در این کتاب نویسنده افزون بر بررسی سرچشمه‌های شکل‌گیری این ملت و مراحل توسعۀ آن، به مسائلی نظیر زبان، فرهنگ، آداب و رسوم اجتماعی، آثار باستانی و .... نیز پرداخته است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر