۱۲۲۴
۳۷۰
رقصیدن روی خاکستر؛ برگزیدۀ اشعار مایکل مارچ

رقصیدن روی خاکستر؛ برگزیدۀ اشعار مایکل مارچ

پدیدآور: به کوشش ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق ناشر: علمتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰شابک: 5ـ998ـ224ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۵۰

خلاصه

مایکل مارچ شاعر و نویسندۀ آمریکایی، زادۀ 1946 در نیویورک است که سال‌هاست با همسرش ولاستا اهل جمهوری چک، در پراگ زندگی می‌کند و دبیر جشنوارۀ بین‌المللی نویسندگان پراگ است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

مایکل مارچ شاعر و نویسندۀ آمریکایی، زادۀ 1946 در نیویورک است که سال‌هاست با همسرش ولاستا اهل جمهوری چک، در پراگ زندگی می‌کند و دبیر جشنوارۀ بین‌المللی نویسندگان پراگ است. در زادگاهش نیویورک، در دانشکدۀ کلمبیا در رشتۀ تاریخ دانش آموخت. پس از کوچ به لندن، انجمن «the covent garden readings» را بنیان نهاد که در اواخر دهۀ 1970 میلادی شاعران اروپای مرکزی و شرقی را به تئاتر هنر و خانۀ تئاتر دونمار دور هم فراخواند. او در مارس 1989 معرف محفل ادبی «Europe readings child of» در تئاتر ملی لندن بود و شعر و شعار او این بود: «بدون شعر، آشوب حکومت خواهد کرد. سگ‌ها بر بیگانگان پارس می‌کنند، اما اینها شیوه‌هایی است که دوست داریم».

او حدود سی سال است که مدیریت برگزاری جشنوارۀ نویسندگان پراگ را بر عهده دارد که در طی آن شاعران و نویسندگان پرآوازه‌ای چون آدونیس (سوریه ـ فرانسه)، آمیس مارتین (بریتانیا)، فرناندو آرابال (اسپانیا)، جان اشبری (آمریکا)، مارگارت اتوود (کانادا)، دائو بی و جیدی ماجیا (چین)، فرناندز دومینیک (فرانسه)، هارولد پینتر (بریتانیا)، پل استر (آمریکا) و برخی دیگر از سرآمدن ادبیات جهان در آن شرکت کرده‌اند.

مایکل مارچ شاعری محفلی نیست که اشعاری مطنطن و «مجلس‌گرم‌کن» بسراید؛ چه‌بسا اشعار او تند و تلخ و گس‌اند. او همچون چکاوکی غمگین، مرثیۀ انسان معاصر را می‌سراید با دردهای ژرف و ریشه‌دار و زخم‌های دمل‌دار و همواره دغدغه‌اش عدالت، مهرورزی و ستمی است که در پهنۀ تاریخ بر آدمی تحمیل شده است:

«عدالت در جاده‌ای بی‌نام                                       می‌آید برای تمسخر و انتقام».

شاعر به ژرفنای جوامع در این هزاره‌ها می‌نگرد و آن را تهی از سعادت و کامیابی و عاری از زندگی راستین می‌بیند. زندگی در شرق و غرب عالم به واسطۀ نادرستکاران و بیدادگران آلوده، زهرآگین و غیرقابل تحمل شده است:

«زندگی جایی است                                   که زیستن در آن ممنوع است».

در هزارۀ سوم میلادی، در کمتر شاعر غربی چنین احساسسات دردآلودی را می‌توان سراغ کرد، مگر در شاعرانی چون الیوت، پاوند، اکتاویو پاز و چند تن دیگر که آنها نیز در نیمۀ سدۀ پیش می‌زیستند.

آثار شعری او عبارتند از: گویا، ناپدیداری، وقتی که او رقصید، راه بازگشت، آنجا که هر چیز می‌رود: که همه چیز بدان کام برند، هاف پینت، تنها یک قول، جامه‌های سوختۀ تابستان، مگسی که پرواز کرد و دور شد و دفترهای دوزبانۀ دیگر به انگلیسی ـ یونانی، چک، عربی و .... . برخی از گردآوری‌ها و ترجمه‌های او عبارتند از: کودک اروپا: برگزیدۀ نوین شعر اروپای شرقی، وصف یک مبارزه: نثر معاصر اروپای شرقی، وحشی در باغ و اوید در شهر تومیس.

این کتاب برگزیده‌ای از مجموعه‌های چاپ‌شدۀ مایکل مارچ تا سال 2017 و نیز برگزیده‌ای از آثار چاپ‌نشده‌ای است که شاعر در اختیار مترجم قرار داده است. مترجم برای رفع ابهام بارها نظر شاعر را برای توضیحاتی دربارۀ پاره‌ای از اشعار خواهان شده و این مجموعه پیش از چاپ از نگاه شاعر گذشته و نام‌گذاری مجموعه نیز پیشنهاد خود شاعر است. همچنین در آغار کتاب، پس از نوشتار مترجم، ابتدا در نوشتار دربارۀ شعر مایکل مارچ مطلبی آورده شده و سپس دو گفتگوی انجام‌شده با او دربارۀ شعر و شاعری آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مایکل مارچ، شاعر زمانۀ عسرت و شارح سرزمین سترونی نو/ ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق

مایکل مارچ یا چکیدۀ اضطراب اگزیستانسیالیستی/ کاترینا آنگلکی ـ روک

سرچشمۀ نور باید سوختن را برتابد؛ گفت‌وشنود کاترینا آنگلاکی ـ روک با مایکل مارچ (آتن، اوت 2033)

بهشتی معنوی که می‌توان در آن سهیم شد؛ گفت‌وشنود زوزانا کریهوا با مایکل مارچ

رقصیدن روی خاکستر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش