۸۶۴
۲۳۴
ترانۀ گمشدۀ رستخیز؛ در گفتگو با حسن شکاری و لیزا ویوارللی

ترانۀ گمشدۀ رستخیز؛ در گفتگو با حسن شکاری و لیزا ویوارللی

پدیدآور: ایلیا فابیان ناشر: دانوتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: لیزا ویوارللی با ویرایش حسن شکاری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6ـ2ـ98542ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۰

خلاصه

ایلیا فابیان شاعری است ایرانی‌تبار، در ایران زاده شده، اما در خارج از مرزهای آن زیسته، به کشور ما زیاد سفر کرده و عشق به ایران و ادبیاتش را در دل بسیار پرورانده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

ایلیا فابیان شاعری است ایرانی‌تبار، در ایران زاده شده، اما در خارج از مرزهای آن زیسته، به کشور ما زیاد سفر کرده و عشق به ایران و ادبیاتش را در دل بسیار پرورانده. پدر ایلیا دیپلمات و گرجی و مادرش ایرانی‌تبار بوده‌اند و دائم در حال سفر به گوشه و کنار دنیا. در ایران به دنیا آمد. کودکی‌اش را در مسکو و بوداپست گذرانده، نوجوانی را در مادرید و لیسبون. در جوانی به روسیه بازگشته و ۱۰ سال در آنجا ماندگار شده. بعد به هند، چین و امریکای لاتین سفرهایی داشته است. او اشعارش را به انگلیسی، پرتغالی (اسپانیولی)، ایتالیایی و... سروده و منتشر کرده است.

اشعار او بی‌تردید فاتح قلب و جان کسانی است که با عشق آشنا شده‌اند و در تب و تاب و شور عاشقانه، رنج و سرمستی را تجربه کرده‌اند و به یک معنا از اهالی قلمرو عشق شده‌اند اهل دل دل‌سپاری و عاشقی، که نایاب شده در زمانۀ معاصر. در پیش‌گفتار این کتاب به اشعار فابیان پرداخته شده است.

ایلیا فابیان تاراج شده در یکی از تاریک‌ترین دوران قرن بیستم، یعنی دهۀ پنجاه این قرن، پس از دو واقعۀ تکان‌دهندۀ زندگی‌اش یعنی جنگ دوم جهانی و ویرانی نیمی از سرزمین روسیه و از دست دادن مادر و سپس عشق بزرگش و تبعید از روسیه و دورشدن از تنها خویشاوند یعنی پدرش، محکم بر پاهای خویش می‌ایستد و به جهانی چنین بی‌ترحم اعلام نبرد می‌کند. از همین لحظه است که ایلیا فابیان جدید متولد می‌شود. اما نبرد ایلیا فابیان، نبردی است انسانی و آگاهانه و نتیجه‌بخش برای دنیای معاصرش، که نه ویرانی بر جای می‌گذارد و نه داغی جانسوز بر جان‌های آزاد و عاشق، و نه وحشت می‌آفریند و نه ناامیدی. نبرد ایلیا فابیان، ستیز خردمندانۀ خیر است با شر یک‌سر کشتار و ویرانی و جنگ و ناامیدی و وحشت. ایلیا فابیان با کلمات به جنگ با قدرتمندترین حاکمان دنیا برمی‌خیزد آگاه بر قدرت بی‌مثال و انکارناشدنی خرد با پشتوانۀ اصیل‌ترین احساسات انسانی که بر قلب هر هم‌نوعی اثر می‌گذارد و ارواح و جان‌های آزاد انسانی را در سراسر دنیا به اتحاد و خیزش فرا می‌‌خواند علیه خشونت و انسان‌کشی و بربریت نوین که گونه‌ای از آن را بشریت تجربه کرد در جنگ بزرگ دوم جهانی و تا عمق وجودش.

اشعاری که در این کتاب آورده شده‌اند، از میان اشعاری برگزیده شده که متأثر از سه عنصر حقیقت، خرد و عشق مایه گرفته‌اند و در واقع شبیه خود زندگی، شبیه افکاری که هر یک از ما در سر داریم و راهی برای شکل‌بخشی در قالب کلمات برایشان پیدا نمی‌کنیم.

در این کتاب پس از بررسی کوتاهی دربارۀ شعرهای عاشقانۀ ایلیا فابیان، نوشتاری از خود ایلیا فابیان دربارۀ این کتاب آورده شده و سپس گزیده‌ای از اشعار او آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشتی بر کتاب ترانۀ گمشدۀ رستخیز/ حسن شکاری

فلورانس بارانی و شعرهای عاشقانۀ ایلیا فابیان/ لیزا ویوارللی

چرا ترانۀ گمشدۀ رستخیز؟/ ایلیا فابیان

تقدیم‌نامۀ کتاب ترانۀ گمشدۀ رستخیز/ ایلیا فابیان

اشعار ایلیا فابیان:

ترانه‌های بامدادی (کتاب اول)

با تو تا قلمرو رؤیا (کتاب دوم)

سرودهای شامگاهی (کتاب سوم)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف