۱۴۹۷
۴۸۱
هفت سال در هند؛ یادداشت‌هایی از کشوری پررمز و راز

هفت سال در هند؛ یادداشت‌هایی از کشوری پررمز و راز

پدیدآور: پاکسیما مجوزی ناشر: شرکت هزاره سوم اندیشهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ61ـ7306ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۶۳

خلاصه

پاکسیما مجوزی در این کتاب از تجربیات زندگی خود کشور هندوستان می‌گوید. نویسنده به عنوان دانش‌آموختۀ دکترای جامعه‌شناسی ادبیات با سابقۀ سال‌ها روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی، دست خواننده را می‌گیرد و به میان رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ادبی و زندگی در هند می‌برد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

در مورد هند کتاب‌های بسیاری منتشر شده و افراد زیادی دربارۀ این کشور نوشته‌اند؛ از عرفان و فلسفۀ بودایی و هندو گرفته تا فستیوال‌ها، معابد، بناهای تاریخی، هنر، ادبیات، فرهنگ و در نهایت سفرنامه‌های قدیم و جدیدی که به‌وفور یافت می شود. کافی است کسی به یکی از این موضوعات علاقه‌مند باشد و به سراغ این کتاب‌ها برود یا در اینترنت کلمۀ هند را جستجو کند و هرآنچه را می‌خواهد بیابد. در چنین فضایی، نویسنده در این کتاب کوشش کرده چهرۀ متفاوت‌تری از هند نشان دهد.

پاکسیما مجوزی در این کتاب از تجربیات زندگی خود کشور هندوستان می‌گوید. نویسنده به عنوان دانش‌آموختۀ دکترای جامعه‌شناسی ادبیات با سابقۀ سال‌ها روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی، دست خواننده را می‌گیرد و به میان رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ادبی و زندگی در هند می‌برد.

یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که نویسنده از نگاه توریستی فاصله گرفته و حاصل زندگی هفت‌ساله‌ای است در این کشور که به لایه‌های گوناگون جامعۀ هند دست پیدا می‌کند. نویسنده در مقدمۀ کتاب توضیح می‌دهد که بخش‌هایی از این کتاب در زمان نگارش آن به مرور در مطبوعات همان سال‌های ایران منتشر شده و او آنها را بعد از بازبینی، ویرایش و دسته‌بندی مجدد با افزودن بخش‌های تازه‌ای به صورت کتاب منتشر کرده است.

استمرار زندگی و تأمل در سرزمین پررمز و راز هند سبب شده است که خواننده در این کتاب قدم به قدم با اطلاعات گستردۀ فرهنگی و اجتماعی از این کشور البته با زبانی ساده و داستان‌وار روبرو شود. بیشتر مطالب این کتاب افزون بر بیان رویدادها و مناسبات اجتماعی و فرهنگی هند، داستانی با خود به همراه دارند و خواننده در حین آشنایی با این کشور می تواند داستان زندگی مردمانش را هم بشنود. کتاب آمیخته‌ای از نگاه اجتماعی، داستانی و سفرنامه‌ای است و همین بر جذابیت آن افزوده تا آنجا که خواننده ضمن همسفر شدن با نویسنده هم با جامعۀ هند آشنا می‌شود و هم داستان‌های آن مرزوبوم را می‌خواند.

کتاب به سه فصل تقسیم شده است. فصل اول یعنی «از گوشه و کنار» که اختصاص دارد به سفرهای نویسنده و دربرگیرندۀ سفرهایی است که به سه دسته تقسیم می‌شوند: سفرهای دانشجویی، شخصی و علمی. در این فصل خواننده «در زمستان به جنوب هند می رود: به شهرهای شلوغ و پر از زندگی: دهلی، بمبئی و بنگلور: شهرهای رویایی و زیبا با شهرت‌های عجیب‌شان، آلاپی (ونیز هند)، شیملا (اروپای کوچک هند)، جیپور (شهر صورتی) و چندیگر (شهر فرانسوی ساز)؛ مراکز عبادی ریشیکش و هاریدوار و در ادامه مراکز رهبران مذهبی مثل اوشو، سای بابا و دالایی لاما. از همه مهم‌تر، سفری به درون: سفری که آن را به همه توصیه می کنم و تجربه ای است به معنای واقعی ویژه».

فصل دوم این کتاب «یادداشت‌های روزانه» نام دارد. یادداشت‌های کوتاهی که از خاطرات روزانه فاصله گرفته‌اند و مربوطند به مناسبت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خاص. این یادداشت‌ها در چهار بخش جامعه، آدم‌ها، مراسم و زندگی جای می‌گیرند و نویسنده توضیح می‌دهد که «در جامعه، برش‌های کوتاهی از زندگی در هند را نشان می‌دهم. اتفاقاتی که پرسش های به ظاهر کوچک، اما مهمی را در ذهنم طرح کردند. از انتخابات، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی، کوچه و بازار، رستوران‌ها و کافه‌ها، بمب‌گذاری، سیستم حمل‌ونقل، عروسی و عزاداری، غذا و رنگ‌ها، عشق و نفرت، مهر و خشونت، خرافات و باورها، بالیوود و سینما، فقر و ثروت برای‌تان می‌گویم».

در بخش «آدم‌ها» هم نویسنده از افرادی گفته که آنها را در موقعیت‌های مختلف دیده یا شناخته تا جایی که ردی از آنها در ذهنش باقی مانده است، آدمهایی شناخته شده و نامدار و البته افراد گمنامی که مانند قطره‌ای از دریای پرجمعیت هند شاید اصلا دیده نمی‌شوند. در بخش «مراسم» نیز نویسنده از مناسبت‌هایی نوشته که مردم این کشور آداب خاصی را در آن رعایت می‌کنند و چه‌بسا برای‌شان بسیار مهم است؛ از جشن شمع و رنگ، مراسم ملی و مذهبی گرفته تا آداب روزه‌داری در دین هندو و در نزد مسلمانان این کشور. در بخش «زندگی» این کتاب هم به طور خاص به بررسی وضعیت زنان این کشور پرداخته شده است: «به تحصیل، ازدواج و محدودیت‌هایی که در جامعۀ هند با آن دست به گریبان هستند و نقش تشکل‌های غیردولتی و تلاششان برای کمرنگ‌کردن این محدودیت‌ها».

فصل سوم کتاب به آشنایی با نویسندگانی اختصاص دارد که در معرفی و شناخت هند اثرگذارند. نویسندگان و شاعرانی از دوران کلاسیک تا امروز که در میان آنها می‌توان چهره‌هایی چون بیدل دهلوی، هرمان هسه، تاگور، صادق هدایت، سهراب سپهری، میرچا الیاده، آرونداتی روی و جومپا لاهیری را دید.

فهرست مطالب کتاب:

سخن اول

از گوشه و کنار

یادداشت‌های روزانه

جامعه

آدم‌ها

مراسم

زندگی

ورشای ادبی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

از پارس تا ایران: خاطرات برادران مولیتور، کارمندان بلژیکی دولت ایران

از پارس تا ایران: خاطرات برادران مولیتور، کارمندان بلژیکی دولت ایران

لامبرت مولیتور و برادرانش

مولیتور در مقایسه با برخی از هم‌وطنان خود موفق می‌شود در طول دوران اقامت خود در ایران از تله‌های سیا

فرهنگ توضیحی مثل‌های ژاپنی: 3076 ضرب‌المثل و اصطلاح ژاپنی به همراه ترجمه و توضیح

فرهنگ توضیحی مثل‌های ژاپنی: 3076 ضرب‌المثل و اصطلاح ژاپنی به همراه ترجمه و توضیح

سیدآیت حسینی، شقایق دانشمند

هدف از تألیف این کتاب نخست آشناکردن خوانندگان فارسی‌زبان با فرهنگ مردم ژاپن از دریچۀ مثل‌های ژاپنی و