۱۳۸۰
۴۰۱
روایت و ذهن نویسا

روایت و ذهن نویسا

پدیدآور: کورش علیانی ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9ـ804ـ436ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶+۲۶۶

خلاصه

هدف نویسنده این بوده است که کسی که می‌خواهد در مورد روایت بداند و احتمالاً می‌نویسد یا دوست دارد بنویسد، چیزهای خوبی در مورد روایت بداند و علاوه بر یک تصویر عام، یک مشت سرنخ برای بیشتر خواندن و بیشتر دانستن هم گیرش بیاید.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

چرا روایت در حیات انسانی مهم است؟ اساساً روایت چه هست و چه نیست؟ ربط آن به نوشتن چیست؟ آیا روایت امری است صرفاً خیالی؟ تفکیک میان خیال و واقعیت چگونه ممکن است؟ و سرانجام آنکه روایت چگونه در ما می‌زید، باورهایمان را می‌سازد و در تعیین شکل و شیوۀ زندگی‌مان کارگر است؟

اینها پرسش‌هایی است که نویسنده در این کتاب طرح کرده، آنها را مبنای انسجام کتاب و فصل‌بندی قرار داده و کوشیده است ضمن بررسی آنها برای هر یک پاسخی بیابد. در آغاز در تعریف روایت مؤلف تلاش کرده به تصویری دست یابد برآمده از توصیف؛ حاصل آنکه ذکر مثال‌ها، نقل متن و به‌ویژه لحن مبتنی بر گفتگوی نویسنده، خواننده را قادر به فهمی عینی از موضوع کتاب خواهد نمود که واجد فاصله‌ای چشمگیر با حد و رسم‌ها و تعریف‌های انتزاعی است.

هدف نویسنده این بوده است که کسی که می‌خواهد در مورد روایت بداند و احتمالاً می‌نویسد یا دوست دارد بنویسد، چیزهای خوبی در مورد روایت بداند و علاوه بر یک تصویر عام، یک مشت سرنخ برای بیشتر خواندن و بیشتر دانستن هم گیرش بیاید. آمدن اصطلاح‌ها و پانویس‌ها اغلب، به قول معروف در اکل میته و برای دادن این سرنخ‌ها بوده است، نه به قصدی دیگر مثل تلاش برای ترساندن یا سرکوب مخاطب.

در فصل اول تلاش شده تا گفته شود چرا روایت مهم است؟ در فصل دوم نویسنده به سراغ این رفته که بگوید روایت چیست و چه نسبت و ربطی به نوشتن دارد؟ در این فصل نویسنده تلاش کرده به توصیف روایت برسد و اگر تعریفی از روایت آورده شده، تعریفی باشد که از توصیف برمی‌آید. فصل سوم را می‌توان با فصل درو مقایسه کرد؛ جایی است که حاصل تلاش‌های فصل اول و دوم دیده می‌شود. در این فصل با اتکا به شناخت از روایت از فصل اول و دوم، نشان داده شده که مغز و ذهن چطور روایت می‌سازند و نیز نشان داده شده که چطور می‌توان از آنچه در مورد روایت می‌دانیم، به یک نظریۀ ذهن نوتر و مفیدتر برسیم.

کم نیستند افرادی که روایت، امری داستانی و خیالی است. همین نکته بهانه‌ای شده تا کل فصل چهار نویسنده به دنبال این باشد که چطور می‌توان خیال و واقعیت را تفکیک کرد؛ چه تفکیک با ملاک‌های زبانی و چه تفکیک با با ملاک‌های غیرزبانی. فصل‌های پنجم و ششم به خواننده یادآوری می‌کند که چرا روایت در حیات انسانی مهم است، چطور روایت باورهای ما را می‌سازد، چطور روایت هویت فردی و هویت جمعی ما را می‌سازد و در نهایت چطور روایت به ما کمک می‌کند شیوه‌هایی برای زندگی و فکر خودمان بیابیم. فصل نهم به خواننده ایده بدهد که چطور بیان روایی خودش را بسازد و بنا نیست خواننده را مقلد بیان روایی دیگران کند.

فهرست مطالب کتاب:

گپی با خواننده به جای مقدمه

فصل اول: دربارۀ اینکه چرا روایت مهم است

فصل دوم: دربارۀ اینکه روایت چیست

فصل سوم: دربارۀ اینکه روایت چطور پدید می‌آید و ذهن چطور کار می‌کند

فصل چهارم: خیال، واقعیت، جعل و خیالینگی

فصل پنجم: دربارۀ ربط روایت و باور

فصل ششم: دربارۀ اینکه روایت چطور هویت‌ها را می‌سازد

فصل هفتم: دربارۀ اینکه روایت‌های زندگی چه هستند و چه می‌کنند

فصل هشتم: دربارۀ روایت و پزشکی

فصل نهم: دربارۀ فن‌ها و ترفندهای یک بیان روایی

یادداشت‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.