۱۶۴۳
۵۹۲
اسطورۀ تولد قهرمان: تفسیری روان‌شناختی از اساطیر

اسطورۀ تولد قهرمان: تفسیری روان‌شناختی از اساطیر

پدیدآور: اوتو رانک ناشر: آگهتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: مهرناز مصباح مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰شابک: 2ـ405ـ329ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۵۱

خلاصه

این کتاب اثري ميان‌رشته‌اي است که به تفسير اسطوره و ادبيات از طريق نظريات روان‌کاوي مي‌پردازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

اوتو رانک (1884 ـ 1939) روان‌شناس و روان‌کاو اتریشی و از نزدیک‌ترین همکاران زیگموند فروید بود. رانک در سال 1905 و در 21سالگی تک‌نگاری خود با عنوان «هنرمند» را به فروید معرفی کرد. فروید چنان تحت تأثیر این نوشته قرار گرفت که رانک درخواست مدیریت انجمن روان‌کاوی وین را که در حال شکل‌گیری بود، بر عهده بگیرد. بدین ترتیب او نخستین عضو رسمی این انجمن شد و تا حدود بیست سال دست راست فروید به شمار می‌رفت. رانک در آغاز پسر محبوب فروید بود و فروید او را تحبیب «رانک کوچولو» خطاب می‌کرد؛ اما بعدها به یکی از تندوتیزترین منتقدان وی بدل شد. نظریات رانک با نزدیک شدن وی به چهل‌سالگی کم‌کم از تئوری‌های فروید و روان‌کاوی سنتی فاصله گرفت و فرویدی‌های سنتی هم از او فاصله گرفتند.

این کتاب اثري ميان‌رشته‌اي است که به تفسير اسطوره و ادبيات از طريق نظريات روان‌کاوي مي‌پردازد. فرويد مهارت اوتو رانک در اين تلفيق را مي‌ستود. از نظر فرويد، مطالب نمادين که دست‌يابي به آرزوهاي ناخودآگاه را امکان‌پذير مي‌سازند به رؤيا، شوخي و اشتباهات لپي محدود نمي‌شوند و قصه‌هاي پريان، اسطوره، و داستان‌هاي عامه هم در همين طيف‌اند. اسطوره‌ها همچون رؤياها به تفسيرهاي متعدد راه مي‌دهند و مستقل از کاربردي که ممکن است براي‌شان در نظر گرفته شود زندگي خودشان را دارند و مي‌توانند در سازمان‌دهي و معنابخشيدن به تجربيات ما مفيد باشند.

مطالعۀ روان‌شناختی بنیادین اسطوره‌ها می‌تواند سرچشمه‌ای را آشکار کند که محتوای یکسانی از اسطوره‌ها به شکلی یکسان در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها جاری کرده است. اسطوره‌ها نه عقايد ساده‌لوحانه يا پيشاعلمي که در واقع منبع دانش روزگار گذشته هستند، البته به اين شرط که با ديدي پذيرا و باز به آنها نگاه شود. این کتاب يادآور نياز به برقراري ارتباط با ريشه‌هاي اسطوره‌اي عميق و ناخودآگاه است و سعي دارد از وقايع بي‌معنا و تراژيک معنا بسازد.

در مورد ساخت اسطوره باید افزون بر شکل‌گیری بر اساس اجرام آسمانی، دعوی نقشی که زندگی روانی ایفا می‌کند، هم به همان مقدار در نظر گرفته شود و نتایج تفسیر به حد کفایت از این ادعا دفاع می‌کند. به منظور رسیدن به این هدف، اسطوره‌هایی برگزیده شده که برای نخستین بار تحت این تعبیر روان‌شناختی قرار می‌گیرند. از بین انبوه زندگی‌نامه‌های این قهرمانان اسطوره‌ای آنها انتخاب شده‌‌اند که شناخته‌شده‌تر هستند و آنهایی که ویژگی‌های خاصی دارند. این اسطوره‌ها به اختصار ارائه شده‌‌اند و مطالب مربوط به منشأ آنها نیز ذکر شده است.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

یادداشت نویسنده

سارگون

موسا

کارنا

ادیپ

پاریس

تلفون

پرسئوس

گیلگمش

کوروش

تریستان

رومولوس

هرکول

عیسا

زیگفرید

لوهنگرین

تفسیر اسطوره‌ها

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر