۱۰۳۴
۳۶۶
درک خواندن

درک خواندن

پدیدآور: کلودت کورنر، کلود ژرمن ناشر: خاموشتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: نوید اعطارشرقی، علی نساجی زواره مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 2ـ25ـ6036ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

در این کتاب مباحث نظری مربوط به جنبه‌های گوناگون فرایند خواندن در زبان مادری و در زبان دوم / خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث مهمی از قبیل الگوهای خواندن، ویژگی‌های خوانندۀ خوب، منشأ مشکلات و تدابیر آموزشی مفید مطرح می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

آموزش زبان‌ها قدمتی بسیار دیرین دارد و به عقیدۀ کلود ژرمن به پنج هزار سال قبل بازمی‌گردد. در قرن بیستم در جریان پیشرفت سریع علم و فن‌آوری، آموزش زبان نیز دستخوش تحولات فراوانی شد و رویکردهای گوناگونی برای آموزش مهارت‌ها و زیرمهارت‌های زبانی از سوی متخصصان این علم ارائه و تجربه شد. این روند در قرن حاضر نیز ادامه دارد. در مسیر این تحولات، همواره بین شیوه‌های قدیمی و رویکردهای جدیدتر کشمکش‌هایی وجود داشته است. باری همان‌طور که آلبرت راش ـ زبان‌شناس آلمانی ـ بیان می‌کند، هر پدیدۀ مدرنی در گذر زمان به قدیمی تبدیل می‌شود و این چرخه همچنان ادامه دارد.

خواندن و درک متن فرایندی شخصی و پیچیده است که شامل مراحل گوناگونی می‌شود؛ مانند مشاهده و ادراک چشمی و شناختی واژگان، درک رابطۀ بین کلمات و مفهوم آنها، ادراک ساختار نحوی زنجیره‌های واژگانی، کشف ایدۀ اصلی متن و هدف نویسنده و در نهایت ارزیابی و نتیجه‌گیری از متن.

بسیاری از پژوهشگران همچون سیکورل بر این باورند که خواندن مستلزم کنش متقابل بین متن و دانش خواننده است و ادارک متن آمیزه‌ای است از تشخیص و بازشناسی عناصر رمزگان زبانی و دانسته‌های خواننده. به عبارت دیگر خواندن را می‌توان به منزلۀ کنش متقابل بین توانش زبانی و توانش فرهنگی فرد در نظر گرفت. خواننده در واقع در خلال انجام عمل خواندن، معنای متن را درنمی‌یابد، بلکه به واسطۀ فرایندهای پیچیدۀ ادراکی، ذهنی، زبان‌شناختی، معناشناختی و اجتماعی، معنای متن را به شیوۀ خود و برای خود دوباره می‌سازد.

از نظر آموزشی، خواندن مهارتی اکتسابی است و اهمیت بسیاری در موفقیت تحصیلی و حتی زندگی روزمره دارد. آموزش مهارت خواندن در زبان مادری، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف معلمان در مدارس است. اهمیت و نقش این مهارت در یادگیری زبان دوم / خارجی دوچندان است. به عقیدۀ بسیاری از متخصصان آموزش زبان، مهارت درک خوانداری مبنای سایر مهارت‌ها همچون درک شنیداری، تولید نوشتاری و بیان شفاهی است و تقویت آن، اکتساب مهارت‌های دیگر را آسان‌تر می‌کند.

در این کتاب مباحث نظری مربوط به جنبه‌های گوناگون فرایند خواندن در زبان مادری و در زبان دوم / خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث مهمی از قبیل الگوهای خواندن، ویژگی‌های خوانندۀ خوب، منشأ مشکلات و تدابیر آموزشی مفید مطرح می‌شود. خواندن این کتاب نه‌تنها برای مدرسان و استادان زبان‌های خارجی، بلکه برای معلمان و دبیران مدارس نیز بسیار سودمند خواهد بود.

خانم کورنر به عنوان استاد زبان دوم، ابتدا با توجه به برنامه و طرح خواندن و همچنین مراحل مختلف خواندن و سرانجام آموزش راهبردهای خواندن، چارچوبی عملی را برای استادان زبان دوم طرح‌ریزی می‌کند. در آخرین بخش کتاب نیز محتاطانه به تمرینی مرتبط با آینده پرداخته شده و به شکل چند رهنمون برای تحقیقات پیش رو در نظر گرفته شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مجموعه

سخن مترجمان

دیباچه

بخش اول: نگاهی به گذشته

فصل اول: جایگاه خواندن در چند رویکرد آموزشی

بخش دوم: سنتز

فصل دوم: خواندن در زبان مادری

فصل سوم: الگوهای خواندن

فصل چهارم: مهارت‌ها و راهبردهای خوانندۀ خوب

فصل پنجم: خواندن در زبان دوم

فصل ششم: مطالعات متن‌پژوهی

فصل هفتم: اقدامات آموزشی

بخش سوم: چشم‌‌انداز پژوهش‌های آتی

فصل هشتم: چند گرایش تکمیلی نوین

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر