۱۸۶۴
۵۵۷
نمادها و نشانه‌ها؛ جستاری در معانی پنهان نمادها

نمادها و نشانه‌ها؛ جستاری در معانی پنهان نمادها

پدیدآور: ت. ا. کنر ناشر: کتاب پرگارتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: کیارنگ علایی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3ـ1ـ97084ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۰

خلاصه

این کتاب ترجمه‌ای است با تلخیص از فصولی از کتاب «نماد‌ها و معانی پنهان» نوشتۀ «ت.ا.کنر» که مطالعۀ آن می‌تواند برای علاقه‌مندان ورود به دانش نظری نشانه‌شناسی در سطح فرهنگی، هنری و جامعه‌شناسی مفید باشد و به عنوان یک کتاب پایه مورد مداقه قرار گیرد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

علائم، نشانه‌ها و نمادها معانی خود را به شیوه‌های مختلف به ما انتقال می‌دهند. نمادها حاصل پیوند یک یا چند نوع تجربه، فرهنگ و دانش بشری است و اگرچه در گذشته‌های دور ریشه دارند، اما بخشی از تجربه‌های روزانۀ انسان به شمار می‌روند و زمینه‌ای برای درک بهتر فرضیه‌ها و یافته‌ها را فراهم می‌کنند؛ چراکه نمادها قادر به انتقال پیامی صحیح میان اقوام مختلف با وجود تضاد فرهنگی میان آنها هستند. اساس پدیدارشدن نماد‌ها و تکرار آنها در فرهنگ‌های مختلف، معنابخشی به تصورات آدمی است. نماد‌ها در سامان‌بخشیدن به زندگی، بیش از حد تصور توانایی دارند. با مرور گذشته و نگاه اجمالی به زندگی حال درمی‌یابیم که نماد‌ها در تمام وقایغ ساده زندگی و امور درونی انسان جریان دارند و آشنایی با آنها درک بهتری از این هستی پیچیده و تودرتو فراهم می‌سازد. نماد‌ها، نشانه‌هایی هستند که به شکلی گسترده مورد قبول عموم مردم از فرهنگ‌های مختلف‌اند و از این بابت که شکلی از تفکر بدون کلمه و گفتار هستند، قابل توجه و تامل‌اند. از طرف دیگر، مطالعۀ نماد‌ها، پیوندهای دیرین انسان را با طبیعت، اساطیر و باورهای دینی گوشزد می‌کند.

این کتاب ترجمه‌ای است با تلخیص از فصولی از کتاب «نماد‌ها و معانی پنهان» نوشتۀ «ت.ا.کنر» که مطالعۀ آن می‌تواند برای علاقه‌مندان ورود به دانش نظری نشانه‌شناسی در سطح فرهنگی، هنری و جامعه‌شناسی مفید باشد و به عنوان یک کتاب پایه مورد مداقه قرار گیرد.

در شیوه‌های مختلف توصیف و بیان واقعیت، این درک وجود دارد که هنرمند واقعیت را تعریف نمی‌کند، بلکه بخشی از آن را به تصویر می‌کشد و هنر نمادی‌ترین شیوۀ بیان است. یک عکس رنگی به همان اندازه واقعی است که یک اثر هنری واقعی می‌نماید (بخشی از واقعیت است) چراکه عکس نیز این پیام را می‌رساند که یک شیئ یا شخص برای لحظه‌ای در شرایط نوری معین از زاویه‌ای خاص چگونه به نظر رسیده است. تصاویر هیچ‌گاه نتوانسته‌اند و نمی‌توانند کل سوژه را نمایش دهند. در آن دسته از سبک‌های هنری که با رئالیسم وجه اشتراکی ندارند هر یک از عناصر موجود در قاب می‌تواند نمادی از مفاهیم مختلف باشد. در صفحات این کتاب به بررسی نمونه‌هایی از آثار هنری در سبک‌ها و دوره‌های مختلف هنر و مفاهیم نمادین آنها پرداخته شده است.

این کتاب دربرگیرندۀ هفتاد عکس از موضوع‌ها و آثار هنری نگهداری‌شده در موزه‌ها است که با تحلیل‌هایی کوتاه، به خاستگاه الهام و شکل‌گیری اثر، نیت و تفکر هنرمند و رمزگان معانی و مفاهیم نهفته در آن اشاره شده است. از جمله آثار مورد مصداق در این کتاب باید به آثار پابلو پیکاسو، میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، جوتو دی بوندونه، فرانسیسکو گویا، گاسپار دیوید فردریچ، جیان لورنزو برنینی، پیتر پل روبنس، یوهانس ورمیر، دوناتلو، جیوانی پیرانسی و ویکتور دنی اشاره کرد.

فهرست مطالب کتاب:

پیشینه

هنر

معماری

محیط

قدرت

نمادهای رمزگونه

شالوده

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر