۱۲۱۶
۵۱۵
اساطیر سرخ‌پوستان آمریکای شمالی

اساطیر سرخ‌پوستان آمریکای شمالی

پدیدآور: کوتای بورلند ناشر: اساطیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: محمدحسین باجلان فرخی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰شابک: 0ـ529ـ331ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۶۴

خلاصه

این کتاب نشانه‌های دنبال‌شده کهن‌الگوی خدایان از گذشته تا حال را پیگیری و قدرت‌های فراطبیعی مبهم، زمین مادر و سیمای ناشناخته و جهانی شعبده‌باز کهن را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

قارۀ آمریکای شمالی مثلثی بزرگ و ناهموار است که گسترۀ آن از یخ پهنۀ شمالی تا سرزمین‌های زیر قارۀ کالیفرنیا و فلوریدا ادامه دارد. در غرب زنجیرۀ کوه‌هایی بزرگ از شمال تا جنوب ادامه دارد و با دره‌ای خشک در همسایگی یوتا به دو قلمرو تقسیم می‌شود. بر سواحل شرقی سلسله کوه‌های کهن‌تر آپالاچین و در شمال، جلگه‌ای پست و خرسنگی به نام سپرالگونکین قرار دارد. بین این قلمروهای کوهستانی بزرگ دشت‌های رسوبی دره می‌سی‌سی‌پی و میسوری و ناحیۀ مرغزار قرار گرفته است. در جهت شمال طی آخرین دورۀ یخبندان دشت‌هایی پدیدار شده و تپه‌های کوتاه شنی پدیدآمده از یخرفت‌های یخچالی سد آبراه‌هایی است که دریاچه‌های بزرگ و خلیج هودسن را شکل داده است. درون این حوزۀ گسترده حصارهای طبیعی اندکی وجود دارد که عبور انسان را دشوار می‌سازد.

فرهنگ سرخ‌پوستان آمریکای شمالی گستره‌ای ویژه از کارهای انسان را دربر می‌گیرد. این فرهنگ در مقایسۀ با فرهنگ‌های دنیای باستان دربرگیرندۀ جامعه‌هایی از دیرینه سنگی نهایی، قابل مقایسه با ماگدالنی فرانسه، تا نوسنگی نهایی که می‌توان آن را با فرهنگ کهن‌ترین شهرهای خاورمیانه و شهرهای پیش از توفان میان‌رودان مقایسه کرد. در آمریکای شمالی سخن از اسطوره‌هایی که با زندگانی سرخ‌پوستان پیوند دارد و بازتاب شیوۀ گم شده در سنت اروپایی و آسیایی است که با ژرفای مه‌آلود پیش از تاریخ این مردمان ارتباط دارد.

این کتاب نشانه‌های دنبال‌شده کهن‌الگوی خدایان از گذشته تا حال را پیگیری و قدرت‌های فراطبیعی مبهم، زمین مادر و سیمای ناشناخته و جهانی شعبده‌باز کهن را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. در حد فاصل این قدرت‌های برتر و انسان‌ها ارواح بدکنش یا نیکوکار قرار دارند: ارواحی که برخی از آنان ارواح حیوانات (یادمان زندگانی متکی بر شکار) و گروه دیگر با زیستار کشاورزی و ارواح نباتات، به‌ویژه نباتات ایزدان ذرت و غلات، خورشید، ماه و دوقلوهای ستاره بامداد و شامگاه می‌یابند تا یادآور خاستگاه خدایان آسمانی باشند. در توجه به گذرهای تمدن افسانه‌هایی را درمی‌یابیم که از جهان زیرزمین سخن می‌گویند و در این روایت‌ها، اسطوره‌های ماهرانۀ خروج و آفرینش ما را شگفت‌زده می‌کند و آنچه دست‌یافتنی است، نمونه‌هایی است که از دل صدها روایت برآمده است.

این گزارش گزیده‌ای است از مآخذ کهن‌تر، چراکه چنان روایت‌هایی با خاطر و جان سرخ‌پوستان آغازین نزدیک‌تر است. برترین مآخذ بسیاری از افسانه‌های روایتی اسکیموها برگرفته از انتشارات دپارتمان معادن کانادا و به‌ویژه آثار دکتر ماریوس باربیو و در زمینه اکثر اسطوره‌های ایالات متحد انتشارات دفتر فوم‌شناسی آمریکا، انستیتو اسمیتسون مورد توجه بوده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مردمان اسکیمو

ماهی‌گیران سواحل شمال غربی

شکارچیان جنگل‌های شمال

کشتکاران بیشه‌زارهای شرقی

شکارچیان بوفالو در دشت‌ها

شکارچیان صحرای بزرگ

موندبیلدرها یا خرپشته‌سازان جنوب شرقی

گذشته و آینده

خدایان و ارواح اصلی آمریکای شمالی

کتاب‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب