۱۳۹۳
۴۲۹
چگونه سفرنویس شویم

چگونه سفرنویس شویم

پدیدآور: دان جورج، جانین ابرلی ناشر: ایران شناسیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: سارا سادات‌مکیان، مجید حیدری، زهرا کوچکی مطلق مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ19ـ8351ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۷۲

خلاصه

نویسندۀ سفر؛ این دو واژه در زبان انگلیسی جزء واژگان دل‌فریب‌اند تا جایی که مایک جگر گفته است: «اگر نمی‌توانست ستارۀ راک شود، دوست داشت یک سفرنامه‌نویس باشد». اگرچه درو بریمور هم همین ادعا را کرده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

نویسندۀ سفر؛ این دو واژه در زبان انگلیسی جزء واژگان دل‌فریب‌اند تا جایی که مایک جگر گفته است: «اگر نمی‌توانست ستارۀ راک شود، دوست داشت یک سفرنامه‌نویس باشد». اگرچه درو بریمور هم همین ادعا را کرده است.

نوشتن سفرنامه یک انگیزۀ قدیمی است. مردم اطلاعات سفر خود را از ابتدای سفر با دیگران در میان گذاشته‌اند. اولین دیوارنگارها که به اجداد ماقبل تاریخ بیل برایسون و پل ترو بازمی‌گردد، بیانگر مخاطرات فراوان در این دنیای بزرگ است. این کار به تاریخ‌دان بزرگ یونانی، هرودت با اولین نوشته‌های کتاب سفر «تاریخ جنگ پارسیان» که شامل نگارش واضح در مورد مکان‌های عجیب و غریب، تشریفات مذهبی و جنگ‌ها در سال 440 پیش از میلاد مسیح بوده، اعتبار بخشیده است. در طول قرون متمادی بازرگانان و کاشفان همانند مارکوپولو و کریستف کلمب تا هنر مورتون استنلی و چارلز داروین خاطرات روزانۀ خود را نوشته‌اند و توصیف مخاطرات و کشفیات خود را از سرزمین‌های دور مخابره کنند.

در قرن بیستم نوشتن سفرنامه به عنوان یک نمونۀ مستقل با حضور چنین مسافران ـ نویسندگان فوق‌العاده‌ای همچون پاتریک لی فرمور، ویلفرد تسیجر، اریک نیوبای، کالین توبرون و موریس قابلیت شکوفایی پیدا کرد و در قرن بیست‌ویکم با نوشته‌های بزرگانی چون بیل برایسون، پل ترو، پیکو تایر، تیم کاهیل، استنلی استوارت، کیرا سالاک، آنتونی ستین و ری مکلین به تکامل خود ادامه داد.

انقلاب دیجیتالی به گردشگران اجازه داد تا در هر کجای دنیا که هستند، مجلات و سفر آنلاین خود را منتشر و یک برند جدید از نویسندگان سفر را ایجاد کنند؛ بلاگرهای سفر، نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا با دسترسی به ویدئوها محتوا را بلافاصله به‌روزرسانی می‌کنند و جوامع آنلاین بسیاری طلیعه‌دار عصر جدیدی از ارتباطات سفر هستند.

این کتاب یکی از بهترین منابع در زمینۀ آموزش نویسندگی برای سفر است؛ از نویسندگی سفر برای مجلات و روزنامه‌ها گرفته تا بلگ‌نویسی. این کتاب به قلم دو نویسندۀ بسیار موفق سفر نوشته شده و از سوی lonely planet در سال 2017 به چاپ رسیده است. خواننده از طریق مطالعۀ این کتاب با صفر تا صد نویسندگی برای سفر آشنا خواهد شد. این کتاب مانند یک کتاب راهنما به علاقمندان سفرنامه‌نویسی کمک می‌کند داستان سفری منحصربه‌فرد بنویسند و همچنین به نویسندگان نشان می‌دهد که چگونه مطالب خود را در مجلات، روزنامه‌ها و کتاب کاغذی و حتی آنلاین به چاپ برسانند. دستورالعمل، پیشنهادها و نکته‌های بسیاری برای نویسندگان، سردبیران و همچنین بلاگ‌نویسان در این کتاب وجود دارد.

هدف فصل کتاب این است که این موضوع به خواننده معرفی و سؤالات اصلی مطرح شود. فصل دوم با آموزش یک دورۀ کوتاه از راهبردها و ابزارهای لازم برای سفرنویس، بر عبارت‌های نوشتاری تأکید می‌کند تا خواننده بتواند بهترین موضوع‌ها را برای داستان سفر انتخاب کند و سپس آن موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دهد. در فصل سوم نویسندگان دربارۀ فرصت‌های سنتی نشر سخن گفته‌اند و اینکه سفرنویس چگونه وارد بازار روزنامه‌ها، مجلات و انتشار کتاب شود تا بتواند از آن کسب درآمد کند. در فصل چهارم نگاهی انداخته شده به اینکه چگونه سفرنویس خود را با بلاگ سفر آنلاین نگه دارد؛ از تکنولوژی که نیاز دارد با آن دست‌وپنجه نرم کند گرفته تا کلمۀ مهم و بزرگ کسب و درآمد. همۀ این موارد در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم خواننده با راه‌حل‌ها آشنا می‌شود؛ زندگی در جاده‌ها چگونه است و ابزارها و حقه‌هایی که به عنوان یک سفرنامه‌نویس باید همراه داشته باشد تا هر روز از آن استفاده کند. فصل ششم یک پاداش اضافه است؛ چگونه عکاسی در سفر را به داشته‌هایتان اضافه کنید که اینها ترفندهای جعبۀ نویسندگی سفر است. فصل پایانی کتاب نیز مجموعۀ بزرگی از منابع آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی است که وب‌سایت‌های سفر، ناشران و گروه‌های نویسندگان، کتاب‌های مرجع و ادبیات کلاسیک سفر در این فصل گردآوری شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پس می‌خواهید نویسندۀ سفر باشید

دورۀ آموزش کوتاه سفرنامه‌نویسی

رسیدن به مرحلۀ چاپ

نوشتن بلاگ سفر

زندگی در مسیر سفر

تبدیل به عکاس سفر شویم

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

رمان نویسی در 90 روز

رمان نویسی در 90 روز

آلن وات

آلن وات نویسنده، کمدین، بازیگر، مدرس و فیلم‌نامه‌نویس کانادایی است. او بعد از برگزاری کلاس تابستانۀ

ابزارهای کمدی‌نویسی: مسئلۀ جدی بانمک‌بودن

ابزارهای کمدی‌نویسی: مسئلۀ جدی بانمک‌بودن

استیو کاپلان

کاپلان برای فهم کمدی به جای نظرهای انتزاعی فلاسفه، تجارب عملی خودش، آن زمان که کارگردان تئاتر بود، ت