۱۳۵۴
۳۱۶
ماجرا فقط این نبود؛ شش جستار دربارۀ زندگی در کنار ادبیات و هنر

ماجرا فقط این نبود؛ شش جستار دربارۀ زندگی در کنار ادبیات و هنر

پدیدآور: زیدی اسمیت ناشر: اطرافتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: معین فرخی، احسان لطفی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 3ـ30ـ6194ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۳۶

خلاصه

این کتاب جلد هفتم مجموعۀ جستار روایی است و از شش جستار دربارۀ زندگی در کنار هنر و ادبیات تشکیل شده است. مترجمان در این کتاب سراغ زیدی اسمیت رفته‌اند که در کارنامۀ هنری‌اش رمان‌ها و جستارها و داستان‌کوتاه‌های درخشانی به چشم ‌می‌خورد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

از میان انواع متعدد جستار، جستار روایی را نزدیک‌ترین ژانر به داستان کوتاه می‌دانند. جستار روایی متن غیرداستانی است که سبکی دل‌نشین، ساختاری ظاهراً ولنگار، لحنی شبیه زبان شفاهی و گاهی چاشنی طنز ظریفی دارد و با استفاده از داستان یا ساختار داستانی، روایت نویسنده را از مبحثی که کمتر بدان پرداخته شده، یا با رویکرد و زبان جدیدی عرضه شده، ارائه می‌دهد. به عبارتی نویسندۀ جستار روایی با استفاده از اکسیر هنر، فرم لذت‌بخشی می‌آفریند و مضمون مقاله را به گونه‌ای نو و با هدفی متفاوت ارائه می‌دهد.

این کتاب جلد هفتم مچموعۀ جستار روایی است و از شش جستار دربارۀ زندگی در کنار هنر و ادبیات تشکیل شده است. مترجمان در این کتاب سراغ زیدی اسمیت رفته‌اند که در کارنامۀ هنری‌اش رمان‌ها و جستارها و داستان‌کوتاه‌های درخشانی به چشم ‌می‌خورد. او که متولد انگلستان است، از سال ۲۰۱۰ تاکنون در دانشگاه نیویورک نگارش خلاق تدریس می‌کند. متن‌های این کتاب از دو مجموعه‌ جستار موفق زیدی اسمیت برگزیده شده‌اند که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ منتشر شده‌اند. اسمیت به داشتن دقتی منحصر‌به‌فرد دربارۀ مسائل شخصی و فرهنگی و مواضع به دور از تعصبش نسبت به نژاد، مذهب و هویت فرهنگی شهرت دارد که فارغ از موضوع جستارهایش، متن‌های او را فهمیدنی و دل‌نشین می‌کند. در بررسی رخدادهای معاصر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همیشه ردپای پررنگی از تجربۀ شخصی‌اش به چشم می‌‌خورد. صمیمیت، صراحت و تیزبینی او، در کنار زبان ادبی پرداخت‌شده‌اش، جستارهای او را در اوج ژورنالیسم و جستارنویسی ادبی نشانده. زیدی اسمیت با زبردستی تمام سبکی در جستارنویسی ادبی خلق کرده که هم‌زمان خوشایند و خردمندانه‌ است. به گفتۀ منتقدان، جستارهای او در زمرۀ متون ادبی پروپیمان، هوشمندانه و خوش‌نمکی هستند که هم برای نویسنده‌ها و هم برای خواننده‌ها موهبتی کم‌نظیر به شمار می‌آیند.

آنچه زیدی اسمیت را از بسیاری نویسندگان موفق متمایز می‌کند، بی‌پروایی و شجاعتش برای تغییر موضع و تغییر نظر است و در بسیاری از نوشته‌هایش روایتی از تجربه‌های شخصی‌اش را با مخاطب در میان می‌گذارد تا به خودش و دیگران یادآوری کند که هیچ‌وقت برای تغییر عقیده دیر نیست. او سال 2000 و در 25 سالگی به یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی جهان تبدیل شد. «دندان‌های سفید» منتشر شده بود و نه‌تنها وعدۀ نویسنده‌ای آینده‌دار را می‌داد که به‌سرعت به فهرست‌های مهم ادبی راه پیدا کرد؛ مجلۀ «تایم» آن را جزء صد رمان مهم انگلیسی‌زبان از سال 1923 تا 2005 دانست و به مجموعۀ 1001 کتابی که از تمامی اعصار باید خواند، راه یافت. در این سال‌هایی که از نوشتن این رمان می‌گذرد، همواره او در کانون توجه بوده و نوشته‌هایش با خودش رشد کرده‌اند. جستارهای او شرح این بلوغ است؛ بازنگری دائمی زندگی و شیوۀ نوشتن و خواندن، کنجکاوانه نگاه کردن به هر مرحله از زندگی و بدیهی ندیدن باورهای تثبیت‌شده. او در جستارهایش نه در مقام نویسنده‌ای جاافتاده که در مقام نویسنده‌ای مشتاق یادگیری، یک مادر درگیر ادبیات و یک دورگۀ بریتانیایی ـ جامائیکایی از طبقۀ متوسط، بلندبلند فکر می‌کند تا تأملاتش به گفتگویی بینجامد و راه‌های تازه‌تری برایش باز کنند. اسمیت به آزادی تفکر و لزوم در خود نماندن معتقد است و اینکه بی‌ثباتی در نظر نشانۀ باورداشتن است؛ باور به اینکه شاید ماجرا فقط این نباشد، که شاید حقیقت در سویۀ دیگری از زندگی باشد.

فهرست مطالب کتاب:

سخن مترجم: تصویری از یک نویسنده: هیچ چیز بدیهی نیست

خوشی؛ آیا خوشی لذت‌بخش است؟

بازخوانی بارت و نابوکوف؛ خانۀ رمان از آن کیست، نویسنده یا خواننده؟

ده یادداشت دربارۀ آخر هفتۀ اسکار؛ بعدش کجا می‌روند؟

حمام؛ خانواده، واقعه‌ای خشونت‌بار

مرد مرده می‌خندد؛ استندآپ کمدی یا هنر رجزخوانی برای مرگ؟

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی (دفتر اول)

تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی (دفتر اول)

گروهی از نویسندگان به کوشش محمدحسین افراخته، حمیدرضا آذری‌نیا

در این کتاب با اصل قراردادن فرهنگ مادی شیعه در ایران پیشاصفوی، تلاش بر آن است که پیشینۀ تاریخی ایران

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.