۸۴۴
۳۲۳
آقای انتقام؛ مجموعه مصاحبه‌های پارک چان‌ووک

آقای انتقام؛ مجموعه مصاحبه‌های پارک چان‌ووک

پدیدآور: به کوشش و ترجمۀ مهدی صائبی ناشر: ایجازتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 0ـ90ـ8964ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۳۴

خلاصه

پارک چان‌ووک در کنار کیم‌ کی‌داک یکی از دو ستون مهم سینمای جدید کره‌جنوبی به حساب می‌آید؛ صنعت سینمای تأثیرگذاری که در دهۀ اول این قرن، در مقام صنعت سینمایی پیشرو و پرسود، توانست توجه نظریه‌پردازان سینمایی و علاقمندان به سینما را به خود جلب کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

پارک چان‌ووک در کنار کیم‌ کی‌داک یکی از دو ستون مهم سینمای جدید کره‌جنوبی به حساب می‌آید؛ صنعت سینمای تأثیرگذاری که در دهۀ اول این قرن، در مقام صنعت سینمایی پیشرو و پرسود، توانست توجه نظریه‌پردازان سینمایی و علاقمندان به سینما را به خود جلب کند. اما پارک جدای از نقش انکارناپذیر در پیشرفت‌های سینمایی کشورش، تأثیر زیادی در پیشبرد زبان سینما و فیلم‌سازی در همۀ دنیا داشته است. پارک به‌ویژه بعد از «OLDBOY» همواره در میان لیست‌های اولیۀ کارگردانان مطرح تاریخ سینما بوده که تأثیری در پیشرفت سینمای جهان داشتند.

مواردی از جمله طراحی روایت خاص فیلم، سبک‌های متفاوت تدوین، استفادۀ خلاقانه از موسیقی، نوع مخصوص بازی گرفتن از بازیگرها، استفادۀ خلاقانه از جلوه‌های ویژه، طراحی دکوپاژهای خاص و تبحر و جسارت او در پرداختن به قصه‌های عجیب، چیزهایی هستند که تا پیش از پارک در سینما به این شکل وجود نداشتند.

پارک با آنکه تنها ده فیلم بلند ساخته و عمر فعالیت فیلم‌سازی‌اش حدود 26 سال بیشتر نیست، اما می‌توان گفت خلأ یک متن فارسی اختصاصی دربارۀ او کاملاً احساس می‌شود. این کتاب مجموعه‌ای از چند مصاحبه است که با او انجام شده است. چون او در فیلم‌های آخرش دارای جایگاه تثبیت‌شده‌ای به عنوان یک فیلم‌ساز خلاق در سینمای جهان شده، تعداد مصاحبه‌های بیشتر و عمیق‌تری در رابطه با عیان کردن ذهنیت او برای فیلم‌هایش وجود دارد. ضمن اینکه در مصاحبه‌های اخیرش دربارۀ فیلم‌های اولیه خود هم بارها صحبت کرده، بنابراین بر خلاف جریان معمول، ترتیب مصاحبه‌ها از آخرین فیلم به اولین فیلم تغییر داده شده است.

در بخشی از این کتاب پارک چان‌ووک در پاسخ به این سؤال در مصاحبه‌ای گفتید به نظرم انتقام، دراماتیک‌ترین موضوع در جهان است، چرا این طور فکری می‌کنید؟ می‌گوید: «به نظرم انتقام در تمام انسان‌ها، یک میل قوی به حساب می‌آید و چون در طول زمان بخش زیادی از آن ارضا نمی‌شود، مدام قوی‌تر هم می‌شود. همین قوی‌تر شدن حس انتقام باعث خلق احساس سرخوردگی و لذت می‌شود. اما به نظرم در سینما، ارتباط تمام شخصیت‌ها به نوعی درگیر شکلی از حس انتقام‌جویی است که اتفاقاً جزء اصلی‌ترین احساس آنها هم هست. همیشه تلاش کردم این بخش از ارتباط آدم‌ها را بیشتر در فیلم‌هایم نشان دهم و تماشاگر را تا حد ممکن با آن روبرو کنم». (ص 35)

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فیلم‌شناسی پارک چان‌ووک

فیلم‌های بلند

فیلم‌های کوتاه

مختصری دربارۀ پارک چان‌ووک

مجموعه مصاحبه‌ها با پارک چان‌ووک

کلیاتی دربارۀ پارک چان‌ووک و فیلم‌هایش

«ندیمه»

«استوکر»

«تشنگی»

«من یک سایبرگ هستم، اما همه چیز خوب است»

سه‌گانه انتقام

«منطقه امنیتی مشترک»

منابع

پیوست: «آقای انتقام: زندگی و سه‌گانه پارک چان‌ووک»

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل