۱۹۰۴
۵۴۱
تات‌های قفقاز یا پارسی‌زبان‌های جمهوری آذربایجان

تات‌های قفقاز یا پارسی‌زبان‌های جمهوری آذربایجان

پدیدآور: مجید کریمی ناشر: آرونتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6ـ706ـ231ـ964ـ978تعداد صفحات: ۳۱۴

خلاصه

تات‌ها یا پارسی‌زبان‌های قفقاز جنوبی که موضوع این کتاب است، از جمله گروه‌هایی هستند که عمدتاً در مرکز جمهوری آذربایجان یعنی از نیم جزیره آبشوران و باکو گرفته و تا غرب آن در شماخی و امتداد آن تا بخش‌های شمال شرقی این کشور در قوبا زندگی می‌کنند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

جمهوری آذربایجان کشوری است که از سال 1918 میلادی در جغرافیای تاریخی منطقۀ شروان و اران تشکیل گردید. این جمهوری دست‌کم مرکب از پانزده گروه قومی گوناگون است که طی چند هزار سال در کنار هم زیسته‌اند و از هم تأثیر گرفته و با هم تعامل داشته‌اند. در میان گروه‌های قومی و زبانی، ردۀ اقوام ایرانی وجود دارد که عمدتاً شامل گروه مشخص زبانی تالشی‌ها، تات‌ها و کردها است. تات‌ها یا پارسی‌زبان‌های قفقاز جنوبی که موضوع این کتاب است، از جمله گروه‌هایی هستند که عمدتاً در مرکز جمهوری آذربایجان یعنی از نیم جزیره آبشوران و باکو گرفته و تا غرب آن در شماخی و امتداد آن تا بخش‌های شمال شرقی این کشور در قوبا زندگی می‌کنند.

تات‌ها یا ایرانی‌های قفقاز یا پارس‌ها اقوامی هستند که اسناد و مدارک تاریخی حکایت از حضور دست‌کم 2500 سالۀ آنها در شمال ارس دارد. منطقه‌ای که اکنون جمهوری آذربایجان می‌نامند. تات‌ها یا پارس‌زبان‌ها یا ایرانی‌تبارها سرنوشت پرفراز و نشیبی را در این پهنۀ جغرافیایی داشته‌‌اند و برای مدت طولانی سیاست، حکومت، فرهنگ و هنر این سامان را رقم زده‌‌اند. آخرین نمونۀ آن حکومت هزارساله شروانشاهان است که هم ایرانی شدند و هم ایران‌دوست بوده‌اند. ایرانی‌های شروان به‌تدریج با برافتادن دودمان‌های شروانشاهان و سپس جداشدن از ایران در عهدنامۀ ترکمان‌چای در سال 1828 فرجام خوبی نداشته‌‌اند و اکنون این گروه قومی و زبانی به گونۀ جزایر پراکنده و دور از هم به حال خود رها شده‌اند.

هدف و مسئلۀ اصلی در این کتاب آن است که ریشۀ قومی، تاریخی و زبانی و علت نام‌گذاری تات‌ها چیست؟ تات‌ها چه قومی هستند و چه حضوری در این حوزۀ تاریخی داشته‌اند و سیر تکوینی تاریخی آنها چگونه بوده است؟ این پژوهش نگاهی به این روند دارد و پاسخی به چیستی و هستی تات‌های جمهوری آذربایجان می‌دهد. دربارۀ رابطۀ شروان و اران (آلبانیای قفقاز) با ایران و ایران‌تباران توضیح داده می‌شود و این رابطه تبیین شده است.

همچنین در این کتاب دو مسئله فرعی مدنظر بوده است. نخست آنکه پراکنش جمعیتی تات‌های جمهوری آذربایجان در کجاها است و چه تغییرات جمعیتی در میان ایران‌تبارها در جغرافیای قفقاز جنوبی رخ داده است. سرانجام اینکه وضعیت آنها در سه وجه زبانی، اجتماعی و سیاسی چیست؟ در طرح مسائل فرعی پاسخ به این سؤال داده شده که از چه رو زبان ایرانی (تات‌ها) در این حوزۀ جغرافیایی جای خود را به زبان ترکی و روسی داده است؟

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل نخست: ریشه‌های تاریخی ـ قومی تات‌های جمهوری آذربایجان

فصل دوم: شرایط اجتماعی ـ اقتصادی تات‌ها در جمهوری آذربایجان

فصل سوم: مذهب و فرهنگ تات‌های جمهوری آذربایجان

فصل چهارم: شرایط سیاسی تات‌های جمهوری آذربایجان

تصاویر

منابع و مآخذ

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

دیگر آثار نویسنده

سه مکتوب دربارۀ تاریخ ایران

سه مکتوب دربارۀ تاریخ ایران

مجید کریمی

این کتاب دربرگیرندۀ سه نوشتار دربارۀ تاریخ ایران است که از سده‌های نخستین تا دوران شیخ فضل‌الله نوری