۸۳۴
۳۵۶
وصیت‌نامۀ امیر مؤمنان به سالار شهیدان (علیهما السلام)؛ ترجمۀ فارسی منظوم از سدۀ ششم و هفتم هجری به خط ابن ساوجی

وصیت‌نامۀ امیر مؤمنان به سالار شهیدان (علیهما السلام)؛ ترجمۀ فارسی منظوم از سدۀ ششم و هفتم هجری به خط ابن ساوجی

پدیدآور: به کوشش طاهره امینی زیرنظر سیدابراهیم دیباجی ناشر: نگارستان اندیشهتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 6ـ93ـ8273ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۱

خلاصه

وصیت‌نامۀ حضرت امیر (ع) به امام حسین (ع) که در سدۀ هفتم هجری یا پیش از آن به ترجمۀ فارسی منظوم درآمده، به خامۀ خطاطی مجرّب و ماهر، مشهور به ابن‌ ساوجی در همان سده نوشته شده و با اینکه مترجم شناخته نشده است، با این وجود سبک و سیاق ترجمه و خط و زبانِ آنِ سده را می‌نمایاند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

وصیت‌نامۀ حضرت امیر (ع) به امام حسین (ع) که در سدۀ هفتم هجری یا پیش از آن به ترجمۀ فارسی منظوم درآمده، به خامۀ خطاطی مجرّب و ماهر، مشهور به ابن‌ ساوجی در همان سده نوشته شده و با اینکه مترجم شناخته نشده است، با این وجود سبک و سیاق ترجمه و خط و زبانِ آنِ سده را می‌نمایاند. شیوۀ کار در این پژوهش بدین‌گونه است که نخست وصیت‌نامه با ترجمۀ منظوم از روی نسخۀ عکسی، استنساخ شده و جمله‌های حضرت امیر (ع) با آنچه در تحف العقول ابن شعبه آمده بود، مطابقت و موارد اختلاف مشخص شده است. همچنین آنچه دربارۀ مترجم و خطاط در دسترس بوده، در مقدمه آمده است. افزون بر این به منظور سهولت دسترسی خوانندگان به متن وصیت‌نامۀ مذکور در تحف العقول، تصویر آن همراه با ترجمۀ فارسی آیت‌الله جنتی و تصویر نسخۀ عکسی مورد استناد، به پیوست آمده، در پایان نیز فهرست الفبایی کلمات مولی الموحدین(ع) درج شده است.

دربارۀ کاتب این نسخه گزارش کوتاهی در مقدمۀ «مسالک و ممالک» ابواسحاق ابراهیم اصطخری آمده که تصویر گزیدۀ آن (به کوشش ایرج افشار) در این کتاب آورده شده است.

شادروان دانش‌پژوه در مقدمه‌ای که بر ترجمۀ عهدنامۀ حضرت امیر (ع) به مالک اشتر به قلم حسینی آوی نوشته است، نسخۀ عکسی که وصیت‌نامه و ترجمۀ منظوم فارسی و چهار رسالۀ دیگر در آن آمده، به طور مبسوط شناسانده است و تصویر گزارش او نیز در ادامه آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

درآمد

ابن شعبه . کتاب تحف العقول

مقدمه مصحح

متن وصیت‌نامه برگرفته از تحف العقول

آوی ترجمان «عهدنامه»

تصویرر صفحات آغازین و پایانی ترجمۀ عهدنامه

متن وصیت‌نامه

تصویر نسخۀ خطی وصیت‌نامه، به خط ابن ساوجی (از سدۀ هفتم هجری)

کتابنامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو