۱۶۸۰
۴۵۱
ریشه‌های تاریخی و اساطیری نوروز

ریشه‌های تاریخی و اساطیری نوروز

پدیدآور: غلام‌محمد طاهری مبارکه ناشر: نامه خسروانتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: مبارکه اصفهانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ5ـ99881ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۸۰

خلاصه

در این کتاب بعد از بیان دیدگاه‌های نویسندگان مختلف دربارۀ نوروز و جشن‌های ایرانی، مباحثی چون درون‌مایه‌های نوروز، نوروز در زمان ساسانیان، نوروز و موسیقی و .... مطرح شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

نوروز همواره گسترده‌ترین، ماناترین و باشکوه‌ترین جشن ملی ایرانیان در درازنای تاریخ پرپیچ و خم سرزمین اجدادی ما بوده است. جشنی که هنوز پرتوان و با صلابت در حوزۀ فرهنگی ایران بزرگ با آمدن هر بارۀ بهار و روییدن دوبارۀ سبزه‌زارها به بزرگی و گستردگی دشت‌ها و کوه‌ها و به وسعت قلب‌های مهربان مردمان باورمند به آن هر سال برگزار می‌شود. به‌راستی چگونه است که این جشن؛ چندین هزار سال تداوم یافته و با سخت جانی در خانۀ میلیون‌ها انسان را در ساعتی معین و مشخص در هر فروردین به صدا در می‌آورد و مردمان نیز با رویی گشاده؛ با شادمانی و از دل و جان پذیرای او می‌شوند؟ نوروز از کجا می‌آید؟ ریشه‌های تاریخی آن از کی و از کدامین سرچشمه مایه می‌گیرد؟ چگونه مردمان باستان ایران کهن با آن ابزارهای ساده نوانسته بودند این‌گونه دقیق و شگفت‌انگیز گردش زمین به دور خورشید را محاسبه کنند؟ وجود چارتاقی‌ها در پهنداشت ایران گواه روشنی از شناخت آن مردمان در روزگاران کهن از نجوم و گاهشماری است. به گونه‌ای که هنوز با پیشرفت روزافزون علمی ما در این دوران تفاوتهای چندانی ندارد.

هر چند نوروز دیگر خود را با نیازهای امروزین مردمان سرزمین‌ها و با دگرگونی‌ها اجتماعی و اقتصادی این مردمان سازگار کرده و دیگر شاید کمتر کسی از مبنای فلسفی و ساختار اسطوره‌ای و تاریخی آن اطلاعی درخور داشته باشد اما بر ماست که عناصر تشکیل‌دهندۀ آن را بشناسیم و نوری بر زوایای تاریک آن بتابانیم تا چهرۀ زیبای آن را بهتر ببینیم. در این میان بایسته است که اندکی از باورها و اعتقادات مردم پیش از تاریخ را واکاویم و درک و تلقی نیاکانمان را که امروز نیز آنها را خودآگاه و یا ناخودآگاه به کار می‌بریم بشناسیم.

در این کتاب بعد از بیان دیدگاه‌های نویسندگان مختلف دربارۀ نوروز و جشن‌های ایرانی، مباحثی چون درون‌مایه‌های نوروز، نوروز در زمان ساسانیان، نوروز و موسیقی و .... مطرح شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار

نوروز جشن کشاورزان و چوپانان

نوروز سالگرد آفرینش انسان

دیدگاه دکتر ژاله آموزگار

گاهنبارها

نوروز و نیایش ایزد رپیتوین (/رپیهوین)

پیوند جمشید با نوروز

ثابت ماندن نوروز از دورۀ داریوش هخامنشی

جمشید همزاد زمینی میترا

دیدگاه دکتر مهرداد بهار

درونمایه‌های نوروز

نوروز و بحارالانوار مجلسی

نوروز در زمان ساسانیان

نوروز و موسیقی

اسامی سی روز ماه در ایران باستان

اسامی و معانی دوازده ماه سال

درباره فرودین/ فروشی‌ها

دیدگاه ابوریحان بیرونی

جیمز فریزر و آیین کوسه بر نشین

دیدگاه کریستن سن

سیزده بدر و نمادهای آن

فهرست منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د