۱۴۵۵
۳۰۵
آقای کتاب: شصت سال کتاب‌فروشی؛ مروری بر زندگی و زمانه حاج علی یزدانخواه

آقای کتاب: شصت سال کتاب‌فروشی؛ مروری بر زندگی و زمانه حاج علی یزدانخواه

پدیدآور: به کوشش محمدحسین بارونقی ناشر: سوره تماشاتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: کاشانتیراژ: ۱۲۰۰شابک: 3ـ99ـ6592ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۲

خلاصه

این کتاب، مروری بر زندگی و زمانه شصت سال کتاب‌فروشی «حاج علی یزدانخواه»، پدر شهید و از کتاب‌فروشان انقلابی و قدیمی شهر کاشان است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

نوجوان‌ها و جوان‌های سال‌های دهۀ چهل و پنجاه همه کنجکاوی‌شان را در یک کتاب‌فروشی دومتری پیدا می‌کردند. بچه‌هایی که دهۀ پنجاه به «کتاب‌فروشی یزدانخواه» در بازار کاشان می‌رفتند، امروزه نوه دارند و نوه‌هایشان شاید دیگر حاج علی یزدانخواه را نشناسند؛ اما آن کتاب‌فروشی چیزی را در جان و روان پدرها و پدربزرگ‌هایشان کاشته که بچه‌های امروز با همان بزرگ می‌شوند.

کتاب‌فروش‌ها در آستانۀ انقلاب اسلامی یکی از محورهای مبارزه فکری و فرهنگی از طریق نشر آگاهی اسلامی بودند. برخی از آنها در این مسیر با وجود پنهان‌کاری بسیار و ساخت یک شبکه نامرئی پخش کتاب و رساله در سراسر ایران به زندان افتاده و مورد بازجویی ساواک قرار گرفته‌اند. با این حاج علی یزدانخواه کتاب‌فروش قدیمی شهر کاشان یکی از سرمایه‌های اجتماعی این امروز این شهر است. معتمد بازار و پشتوانه قدیمی طلاب و مدارس علمیه و مردم که آداب معامله و کسب و کار او در بازار سنتی یادآور سلوک خاص بازاریان قدیم است. ترکیب ویژه اخلاق شخصی و اخلاق صنفی او می‌تواند الگویی برای تمام کتاب‌فروشان و بازاریان باشد. بیش از پنج دهه است که در بازار مغازۀ شناخته‌شده‌ای دارد؛ ولی قناعت و فتوت را بیش از ثروت و حشمت دنیوی سرمایه خود کرده است. او میراث‌دار نسلی از مخلصین انقلاب اسلامی است که از این روزگار کیسه‌ای ندوخته و سلامت نفس و نفسش هنوز و همچنان مایۀ دلگرمی هر کسی است که پا به حجرۀ سدۀ او بگذارد.

دیدار با او در واقع دیدار با کتاب است. مردی که یک عمر دغدغه‌اش حل سؤالات و نیازهای فکری و فرهنگی مردم از طریق پخش کتاب بوده است. این کتاب، مروری بر زندگی و زمانه شصت سال کتاب‌فروشی «حاج علی یزدانخواه»، پدر شهید و از کتاب‌فروشان انقلابی و قدیمی شهر کاشان است. در این کتاب افزون بر گفتگو با حاج علی یزدانخواه و اعضای خانواده‌اش با افرادی همچون نصرت‌الله شادنوش، مرحوم حجت‌الاسلام محمدتقی مدنی، حجت‌الاسلام شیخ مرتضی قاسمی، امیرحسین چیت‌سازیان، محمد کتابچی، محسن خسروی، مرتضی مهدویان، احمد فرهنگ، حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم راست‌بود، علی موحدپور، سیدعلیرضا شفیعی مطهر و .... در مورد زندگی و زمانۀ آقای کتاب کاشان گفتگو شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

1. کوچه نراقی‌ها

2. روزهای مبارزه

3.ت مضره

4بهارانقلاب

5. مهدی شهید

6. طریق

7. مؤخره

ضمائم

اسناد

تصاویر

معرفی گنج

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش