۸۱۶
۳۳۳
نوشته‌نگاری؛ اصول و روش‌ها

نوشته‌نگاری؛ اصول و روش‌ها

پدیدآور: پیمان حسنی ناشر: مهر نوروزتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 7ـ89ـ7261ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۲

خلاصه

تایپو‌گرافی، فن و هنر طراحی نوشته، پرداخت حروف و ساماندهی نوشته است. حروف به وسیله روش‌های گوناگون تصویرگری، ساخته و پرداخته می‌شوند. ریشۀ تایپوگرافی را می‌توان در باسمه‌های اولیه که در دوران باستان برای ساخت مهر و سکه استفاده می‌شده است، جستجو کرد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

از روزی که بشر دوران پارینه‌سنگی اقدام به تصویر کردن نمادها و نشان‌ها کرد، او نمی‌دانست با این کار خود آغاز‌کننده خط تصویری می‌باشد و با وجود این ناآگاهی خط تصویری «پیکتو گرام» متولد شد.نمادها و نشان‌ها ماورای برداشت‌های عینی آن انسان‌ها بودند وهمین اقدام باعث رسیدن بشر به تمدن شد و در دیدی وسیع‌تر، تایپوگرافی ریشه در تاریخی چندین هزارساله دارد.

تایپو‌گرافی، فن و هنر طراحی نوشته، پرداخت حروف و ساماندهی نوشته است. حروف به وسیله روش‌های گوناگون تصویرگری، ساخته و پرداخته می‌شوند. ریشۀ تایپوگرافی را می‌توان در باسمه‌های اولیه که در دوران باستان برای ساخت مهر و سکه استفاده می‌شده است، جستجو کرد.

از اوایل قرن میلادی گذشته، اروپا شاهد تنش‌های اجتماعی ـ سیاسی و روشنفکرانه بود که اکثر مکتب‌های هنری که بعدها در قالب مدرنیسم جا گرفتند مربوط به این دوره می‌شوند. شکل‌گیری آنها عموماً نوعی واکنش اعتراض‌آمیز در مقابل این وضع بود که ناشی از گسترش صنعت در اروپا بود. در این دوره هنرمندان برای بیان احساسات از حروف چاپی و تایپ به روشی جدید استفاده کردند و در نتیجه مکاتب جدیدی پایه‌گذاری شد که آثار بدیعی در آن خلق شد.

تایپو‌گرافی مدرن از غرب آغاز شده است و تایپوگرافی در غرب ابتدا با کتاب و سپس با اعلانات شروع شد. از مهم‌ترین پایه‌گذاران آن می‌توان به هنری ولف، جرج لوئیس، میلتون گلیزر، ویلیام گلدمن، سائول باس اشاره کرد که تایپو‌گرافی را در اروپا گسترش دادند.

امروزه، حوزه و مکان‌های تایپوگرافی بسیار گسترده است، تمام جنبه‌های طراحی حروف و کاربرد نوشته از جمله حروف‌چینی و طراحی قلم، صفحه‌آرایی، دست‌نوشته و خوشنویسی، دیوارنوشته و ... را شامل می‌شود. این کتاب به صورت ترجمه از چهارده منبع لاتین صورت گرفته است تا به نوعی در جهت جبران نیاز تایپوگرافی در حال حاضر باشد. هر چند که نمی‌توان ادعا کرد ترجمه صورت پذیرفته مشکلات تایپوگرافی را به صورت کلی برداشته ولی هدف کلی این بوده که برگی هر چند کوچک به کتاب تایپوگرافی کشور افزوده شده است.

تایپوگرافی یک هنر است، امروزه دیگر نیاز به استفاده از تزئینات و دیگر عوامل خارجی در کنار حروف وجود ندارد تا به حروف زیبایی ببخشد، با ایجاد رابطه هماهنگ میان حروف می‌توان به آن چهره‌ای نو و جذاب بخشید. این نوع تایپوگرافی یک سبک دائمی و همیشگی است و شیوه‌ای برای بیان افکار است و عمر آن طولانی‌تر از آن است که زودگذر و ناپایدار باشد. قوانینی که امروزه به کار برده می‌شوند از اصول اولیه تایپو‌گرافی منحرف نشده‌اند، بلکه این اصول اصلاح شده‌اند و گسترش یافته‌اند.

با بررسی تاریخ تایپوگرافی متوجه می‌شویم که نیاز به تغییر و تنوع در هر دوره موجب نوآوری و ایجاد سبک‌های جدید شده است. این تغییرات در اندازه‌ای بوده است که قوانین سنتی و محدود‌کننده که مانعی برای طراحان بوده است، از میان رفته و امروز طراحان با آزادی کامل در طرح‌های خود از حروف استفاده می‌کنند. طراحان انواع حروف را در یک طرح با هم به کار می‌برند و گاهی این انتخاب در ترکیب حروف آنقدر با دقت و صحیح انجام می‌شود که گویی این حروف ساخته شده بودند تا همراه هم به کار برده شوند. در نتیجه تمام تلاش‌هایی که در این راه صورت گرفته است، امروزه شاهد جلوه‌های زیبا و چشم‌نواز در آثار تایپوگرافی بوده و خلاقیت‌های بدیع و هنرمندانه آنها توانسته‌اند دریچه‌های تازه‌ای را در عرصه هنرهای نجسمی به رویمان بگشایند.

تایپوگرافی با حروف قابل تکثیر از قرن یازده میلادی در چین آغاز شد. در قرن سیزده میلادی در کره از حروف قابل تکثیر فلزی استفاده می‌شده است و در میانه قرن پانزده، با گسترش فنون ریخته‌گری و ساخت باسمه‌های کوچک حروف در تعداد بسیار زیاد که برای چاپ نسخه‌های متعدد متون قابل استفاده باشد، در اروپا توسعه یافت.

در کتاب معروف تایپوگرافی نامتقارن به انتظار ناشرین برای کمک به درک مطالب چاپی در راستای فهمیدن هر چه آسان‌تر اشاره شده است. اولیورسیمون اشاره می‌کند که تایپوگرافی هنر و صنعت توزیع مواد چاپی بر روی صفحه است که خواننده را در هر چه بهتر خواندن متن یاری می‌کند و در عین حال می‌تواند ساختاری زیبا شناسانه داشته باشد.

تایپوگرافی به وسیله حروفچین‌ها، نوشته‌نگاران، طراحان گرافیک، مدیران هنری و کارمندان دفتری انجام می‌گیرد. تا پیش از عصر دیجیتال، نوشته‌نگاری پیشه‌ای تخصصی بود. دیجیتالیزه شدن، نوشته‌نگاری را برای نسل جدید طراحان و صفحه آرایان امکان پذیر کرد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

تایپوگرافی چیست؟

سبک‌های تایپوگرافی

تایپوگرافی متون

اصطلاحات موجود در زمینه تایپوگرافی غرب

کتابنامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش