۸۶۹
۳۷۲
کتابشناسی کامل و جامع آثار پروفسور سیدحسین نصر؛ مشتمل بر تمامی کتاب‌ها و مقالات ایشان از سال 1958 تاکنون

کتابشناسی کامل و جامع آثار پروفسور سیدحسین نصر؛ مشتمل بر تمامی کتاب‌ها و مقالات ایشان از سال 1958 تاکنون

پدیدآور: سعید دهقانی ناشر: قصیده سراتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 0ـ03ـ8054ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۵۰

خلاصه

این کتاب‌شناسی در حقیقت معرفی کامل کتاب‌ها و مقالات سیدحسین نصر از زمان نگارش‌شان در سال 1958 میلادی تا ابتدای سال 2018 میلادی است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

پروفسور سیدحسین نصر از اندیشمندان و فیلسوفان معاصر در سطح جهانی و بین‌المللی است که در معرفی حکمت و فلسفه اسلامی به متفکران و دانشمندان خارجی و داخلی، سهم بسیار مهمی دارد. تلاش‌های مستمر و جایگاه ایشان در معرفی اسلام و فلسفه اسلامی و برخی از نمایندگان آن به جهان غرب بر محققان پوشیده نیست. دیدگاه خاص ایشان در مواجهه با مدرنیته و طرفداری از سنت‌‌گرایی، موجب قرار گرفتن وی در کانون توجهات فیلسوفان و حکیمان و علاقه‌مندان به این مباحث شده است. نصر هم‌زمان با ترویج فرهنگ اسلام و ایران، به تبیین مبانی سنت‌گرایی اهتمام می‌کند. سنت‌گرایی جریانی است که در قرن پیش با تلاش‌های رنه گنون، کواراسوامی و شوان تأسیس شد. سنت‌گرایان با مادیت و خود نسیانی و خدا فراموشی تمدن مدرن مبارزه کرده، به بازگشت به اصول حکمت جاودان دعوت می‌کنند. آشنایی با افکار این فیلسوف جهانی که به نوعی دربرگیرنده اطلاع از آموزه‌های سنت‌گرایی نیز است، مستلزم بررسی اصلی‌ترین مولفه‌ها در هندسه معرفتی ایشان است. اکنون مهم‌ترین مدافع این جریان فکری در سطح جهان، پروفسور سیدحسین نصر است.

دکتر نصر امتیازات و ابتکارات علمی فراوان و متعددی دارد. میان اجزای منظومه فکری ایشان، ارتباط منطقی و منسجم برقرار است. تسلط وی بر تاریخ علوم و فلسفه اسلامی حقیقتاً بی‌نظیر است. او غرب و دوره‌های مهم فلسفی آن را به خوبی شناخته و در شناخت ادیان و فرهنگ‌های مختلف، مطالعات تطبیقی فراوانی انجام داده است. دکتر نصر در کنار این مباحث، ابتکارات و نوآوری‌هایی نیز کرده است که برخی از آنها به دغدغه‌های نو، بعضی به رویکرد‌های تازه و پاره‌ای دیگر به نظریات جدید مربوط می‌شود.

دغدغه‌ نصر درباره حل بحران بشر کنونی نسبت به محیط زیست، منحصر به شخص وی نیست؛ اما نگاه خاص او به رفتار انسان مدرن با محیط زیست و همچنین راه حلی که برای حمایت از محیط زیست پیشنهاد می‌کند، دیدگاهی نو است. او ریشه بحران محیط زیست را در نبود معنویت دیده است و راه برون‌رفت آن را از بازگشت به نگاه اسلامی به طبیعت می‌داند. او می‌کوشد رویکرد خاصی را در مطالعه طبیعت ارائه دهد که توجه به مبدأ توحیدی، رکن اصلی آن است. این دیدگاه، دست‌کم در غرب معاصر تازگی دارد.

توجه به ابعاد متنوع دین و ضرورت حضور فعال آن در عرصه‌های مختلف حیات انسانی و مخالفت با سکولاریسم، از دیگر امتیازات نصر است. او همواره بر ضرورت حضور حداکثری دین در جامعه تأکید کرده است. اصرار او بر امکان مسلمانی در کانون تجدد، از دیگر امتیازات منحصر به فرد اوست؛ امری که بسیاری از قیام به انجام آن در بلاد مغرب زمین ناتوان بوده‌اند.

تبیین وی از حقوق بشر، آزادی، جهان و جنبش‌های مقاومت اسلامی از منظر عقلانی و اسلامی، ستودنی و برای غرب معاصر تازه است. در وضعیتی که غرب درصدد تصویرسازی اسلام محبت‌ستیز و اسلام ضد‌تعقل است، اهتمام نصر در تبیین جنبه‌های زیبای دین اسلام و کارآمدی آن، در کارزار جهان مدرنیته درخور تحسین است. وی در طول سالیان سال، تماینده اسلام رحمانی و عقلانی برای غربیان بوده است.

رویکرد نصر هنگام مطالعه ادیان، جستجو فهم منطق درونی حاکم بر آنها و توجه سنت‌گرایانه به اجزای دین مورد مطالعه است. این رویکرد، در مطالعات تطبیقی ادیان، ابتکاری مهم محسوب می‌شود و ویژگی‌ منحصربه‌فرد اوست. چنین رویکردی او را درست در نقطه مقابل شرق‌شناسانی قرار می‌دهد که با پیش‌فرض‌ها و مبانی فکری و فلسفی خاص خود، به مطالعه ادیان و فرهنگ‌ها و سنت‌های دیگر جهان می‌پرداختند. وی به حفظ آیین‌های خاص هر دین معتقد است. نباید فراموش کرد که توجه ویژه نصر به ابعاد عرفانی و باطنی ادیان و گذار از نمادهای متغیر برای رسیدن به حقیقتی ثابت و ازلی، در محافل آکادمیک جهان، الگوی بدیعی در دین‌پژوهی آفرید.

در زمینه هنر نصر به خوبی موفق شده است کاستی‌ها هنر جدید را دریابد و کوشیده، هنر اسلامی را با تأکید بر اصالت معنویت و تفکر اسلامی تبیین نماید. وی از نخستین فیلسوفانی است که به ابعاد هنری دین اسلام و نیز معانی فلسفی و نمادین هنر توجه ویژه‌ای کرده است. نصر کوشیده است تا تأثیر تصوف را در معماری و موسیقی تحلیل کند. وی همچنین از معدود کسانی است که با بهره‌گیری از «عالم خیال» و مفهوم «فضا» در فلسفه اسلامی، به تفسیر مینیاتورایرانی اقدام کرده است.

آشنایی و تسلط نصر با فلسفه اسلامی از سویی و با فرهنگ و زبان و فلسفه مغرب زمین از سوی دیگر، وی را قادر ساخت تا فیلسوفان سنتی مسلمان را برای نخستین بار به جهان معرفی کند. آشنایی مغرب زمین با فیلسوفان پس از ابن رشد، از سهرودی و ملاصدرا گرفته تا ابن عربی و حاج ملاهادی سبزوادی و علامه طباطبائی و سایر فیلسوفان مکتب شیراز، اصفهان، تهران و آذربایجان همگی مرهون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این فیلسوف مسلمان ایرانی است. تلسط بر زبان‌های مختلف موجب شده است تا مفاهیم معرفتی را در زبان‌های گوناگون به طور گسترده ریشه‌شناسی کرده، تفاسیر کامل‌تری ارائه نماید.

این کتاب‌شناسی در حقیقت معرفی کامل کتاب‌ها و مقالات ایشان از زمان نگارش‌شان در سال 1958 میلادی تا ابتدای سال 2018 میلادی است. قبل از آغاز کتاب‌شناسی طی فصولی، با تحلیل و بررسی محتوا و مضامین موضوعات مندرج در خلال آثار نصر، گزارشی از خلاصه تمام آرا و انیدشه‌های این دانشمند مسلمان معاصر آمده است.

این کتاب‌شناسی، نکات بدیع و تازه‌ای را از آراء و اندیشه‌های سنت‌گرایان به ویژه دکتر سیدحسین نصر و آثار مکتوب ایشان در اختیار خواننده قرار می‌دهد و چکیده‌ای از افکار و تاملات فردی وی را در طول بیش از شش دهه گذشته، به کسانی که حوصله چندانی برای مطالعه عمیق آثار مفصل او ندارند، عرضه می‌دارد؛ ضمن آنکه، آثار تفصیلی نصر غالباً به موضوع خاصی پرداخته و نیز با اصطلاحات و عبارات دشوار فنی، بیان شده است؛ ولی این اثر ضمن آنکه از تنوع و جامعیت خاصی برخوردار است، می‌کوشد تا با بیانی روان و به دور از پیچیدگی، خواننده را با ابعاد مختلف آرا و افکار سنت‌گرایان به‌ویژه نصر آشنا سازد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

چکیدۀ آرا

هندسه معرفتی و اندیشه‌های سیدحسین نصر

1. اعتقاد به سنت الهی

2. التزام به شریعت

3. عرفان و معنویت

4. وحدت متعالی ادیان

5. کثرت‌گرایی باطنی دینی

6. علم قدسی

7. نقد مدرنیته

8. مخالف با روشنفکری سکولاریسم

9. حکمن خالده یا فلسفه جاویدان

دسته‌بندی کلی آثار سیدحسین نصر

بررسی کلی اندیشۀ متعالی نصر

بسترهای تاریخی و عقلانی اندیشۀ متعالی نصر

یادداشتی بر اثر حاضر

علائم اختصاری زبان‌ها

کتاب‌شناسی جامع و کامل آثار سیدحسین نصر

کتاب‌ها

مقالات

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

تائو ته چینگ: طریق و فضائل آن

تائو ته چینگ: طریق و فضائل آن

لائو تزو

«تائو ته‌چینگ» کتاب آسمانی تائوئی است و یکی از معروف‌ترین مکتوبات دینی در جهان محسوب می‌شود. آغاز تا

عارفی در غربت غریبه: گفتگوهایی با دکتر سیدحسین نصر

عارفی در غربت غریبه: گفتگوهایی با دکتر سیدحسین نصر

منوچهر دین‌پرست

در این کتاب نخست در مقاله‌ای نسبتاً جامع زندگی و آرای دکتر نصر مورد بررسی و تبیین قرار گرفته و سپس گ