۶۱۸۲
۱۸۸۸
سفر قهرمان: جوزف کمبل؛ دربارۀ زندگی و آثارش

سفر قهرمان: جوزف کمبل؛ دربارۀ زندگی و آثارش

پدیدآور: به کوشش و ترجمه عباس مخبر ناشر: مرکزتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۲۰۰شابک: 4ـ430ـ213ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۶۲+۶

خلاصه

این کتاب از فیلم «سفر قهرمان: دنیای جوزف کمبل» استخراج شده که برای اولین‌بار در بهار سال ۱۹۸۷ در موزه هنرهای مدرن در شرق آمریکا و همچنین تئاتر انجمن صنفی کارگردانان در غرب آمریکا به نمایش درآمد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

جوزف کمبل اسطوره‌شناس سرشناس معاصر آمریکایی است که مطالعات و پژوهش‌های زیادی در زمینه اسطوره‌شناسی، مذهب، ادبیات و فلسفه داشته است. او که ریشه‌ای ایرلندی داشت، متولد سال ۱۹۰۴ در نیویورک و درگذشته به سال ۱۹۸۷ در هونولولو است. تأثیر دیدگاه‌های این چهره علمی را می‌توان روی فیلم‌های جورج لوکاس کارگردان سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» مشاهده کرد.

این کتاب از فیلم «سفر قهرمان: دنیای جوزف کمبل» استخراج شده که برای اولین‌بار در بهار سال ۱۹۸۷ در موزه هنرهای مدرن در شرق آمریکا و همچنین تئاتر انجمن صنفی کارگردانان در غرب آمریکا به نمایش درآمد. استوارت ال. بروان دربارۀ این کتاب می‌گوید: پس از بازنگری‌های فراوان، و حذف قسمت‌هایی از فیلم، از فیل کوزینو که دستیار تهیه فیلم بود و همراه با همکار تولید، جانل بالنیک، فیلمنامه را نوشته بود درخواست کردم که این کتاب را تدوین کند.

زندگی جوزف کمبل از سال‌های بوفالو بین تا جنگ ستارگان را دربر می‌گیرد؛ و کارش از آپولو (ن) خدای یونانی تا سفینه فضایی آپولو. داستان او نیز حقیقتاً داستان قهرمانی هزارچهره است. رؤیای استوارت براون برای مستندکردن این داستان رنگارنگ نیز به نوبه خود سفری مکاشفه‌آمیز بود. کمبل سال‌ها از فیلم‌برداران و کیش سلبریتی پرهیز و به مردم یادآوری می‌کرد که «این من نیستم، اسطوره‌ها هستند». او در واکنش به کنجکاوی مخاطبان برای زندگی‌نامه‌اش اصرار می‌کرد که «من در سراسر زندگی سعی کرده‌ام خود را از سر راه این موضوع (اسطورۀ قهرمان) کنار بکشم». بی‌شک روایت گرم او از اودیسه که در حماسۀ بزرگ هومر خود را به سیکلوپ‌ها «هیچ‌کس» معرفی می‌کند، حاوی عنصری از تصویر شخصی او از خودش بود، همین‌طور هم جستجوی جام مقدس یا سکانس‌های رؤیا در «شب عزای فینگان‌ها». صرف‌نظر از معدودی مصاحبه‌های جدی، او به صورت غریزی طوری زندگی می‌کرد که شاعر آلمانی راینر ماریا ریلکه در مورد زندگی خلاق بیان کرده است: «هنر واقعی از دل خود ناشناس سرچشمه می‌گیرد».

«سفر قهرمان» کتاب گفتگوی شماری از چهره‌های برجستۀ ادبیات و هنر با جوزف کمبل است و پرسش‌ها حول رابطه اسطوره با دین، ادبیات و هنر، اسطوره و علم و اسطوره و دنیای امروز می‌چرخد. در خلال این پرسش‌ها شرح زندگی و آثار کمبل در قالب نوعی سفر قهرمان بازگو می‌شود. جوزف کمبل اسطوره‌شناسی است که درباره سفر قهرمان یک مدل ارائه کرده که عده‌ای براساس این مدل زندگی کمبل را بررسی کرده‌اند؛ همان‌طور که آلبرت انیشتین به دنبال کشف یک نظریه میدان واحد برای انرژی‌های قلمرو بیرونی بود، جوزف کمبل نیز زندگی خود را صرف تدوین نوعی نظریه میدانی واحد برای انرژی‌های همان‌قدر حیرت‌انگیز قلمروهای درونی کرد؛ انرژی‌هایی که صورت تشخص‌یافته آنها را خدایان می‌نامیم. نوعی نظام انگیزش‌های کهن‌الگویی وجود دارد که در سراسر تاریخ روح بشر را درنوردیده است. او این نظام را یک آواز عظیم می‌نامد.

سفر طولانی جوزف کمبل در دل دریایی از اساطیر باستان، جستجویی به یک اندازه معنوی و علمی بود. کمبل در جریان خوانده‌ها، نوشته‌ها، سفرهای حیرت‌انگیز و نیز دیدارهایش با بسیاری از تأثیرگذارترین مردان و زنان قرن، در میراث اساطیری دنیای ما شباهت قابل توجهی کشف کرد و این باور عمیق دوران جوانی‌اش تحکیم شد که در دل طبیعت نوعی وحدت بنیادین وجود دارد.

رویکرد تاریخی و تطبیقی کمبل به اسطوره‌شناسی، دین و ادبیات، به خلاف تأکید پژوهشی متداول بر تفاوت‌های فرهنگی، شباهت‌ها را در کانون توجه خود قرار می‌دهد. او بر این عقیده بود که مضمون‌های مشترک با کهن‌الگوها در قصه‌ها و ایماژهای قدسی به فراسوی تنوع‌ها با تجلیات فرهنگی راه می‌برند.

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار

پیشگفتار بر ویراست یک‌صد‌سالگی کمبل

پیش‌درآمد

سپاسگزاری ویراستار

فصل اول: دعوت به آغاز سفر

فصل دوم: جادۀ آزمون‌ها

فصل سوم: چشم‌انداز جستجو

فصل چهارم: دیدار با الهه

فصل پنجم: موهبت

فصل ششم: فرار جادویی

فصل هفتم: آستانۀ بازگشت

فصل هشتم: ارباب دو دنیا

مؤخره: ببر و بز

آثار جوزف کمبل

کتابشناسی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا