۱۱۹۰
۴۲۳
امپراتوری زبانی

امپراتوری زبانی

پدیدآور: رابرت فیلیپسن ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: فاطمه مدرسی، ابراهیم ملکی، یاسر رحمتی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 6ـ881ـ426ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۴۹۴

خلاصه

به زبان استعاره اگر زمانی بریتانیا بر دنیا حکومت می‌کرد، اکنون زبان انگلیسی است که بر جهان حاکم است. اکنون امپراتوری انگلیس جای خود را به امپراتوری زبان انگلیسی داده است. این کتاب می‌کوشد به درک این مسئله که چگونه زبان انگلیسی حکومت می‌کند، قوانین را چه کسی می‌سازد و حرفۀ آموزش انگلیسی چه نقشی در ترویج و ارتقای قوانین زبان انگلیسی و حکومت انگلیسی دارد، کمک کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

به زبان استعاره اگر زمانی بریتانیا بر دنیا حکومت می‌کرد، اکنون زبان انگلیسی است که بر جهان حاکم است. اکنون امپراتوری انگلیس جای خود را به امپراتوری زبان انگلیسی داده است. این کتاب می‌کوشد به درک این مسئله که چگونه زبان انگلیسی حکومت می‌کند، قوانین را چه کسی می‌سازد و حرفۀ آموزش انگلیسی چه نقشی در ترویج و ارتقای قوانین زبان انگلیسی و حکومت انگلیسی دارد، کمک کند.

این کتاب نوشتۀ رابرت فیلیپسن زبان‌شناس بریتانیایی است و این کتاب برگرفته از رسالۀ دکترای وی در دانشگاه آمستردام است. رویکرد اصلی نویسنده آگاه‌کردن مخاطب از جایگاه واقعی زبان انگلیسی در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است و از این طریق بر آن است که افزون بر تبیین موضع کنونی سیاستمداران انگلیسی، در زمینۀ توسعۀ روزافزون این زبان و خطر از بین رفتن تدریجی زبان‌های دیگر هشدار دهد. این کتاب پدیدۀ معاصر زبان انگلیسی را به‌عنوان یک زبان جهانی مورد بررسی قرار می‌دهد و در عین حال بر تحلیل چرایی و چگونگی تسلط این‌چنینی این زبان وگسترش آن، تأملی دارد. نویسنده در این کتاب از منظر تاریخی می‌خواهد از این نکته اطمینان حاصل نماید که آیا ارتقای این زبان به‌عنوان ابزار سیاست خارجی دولت‌های در اصل انگلیسی‌زبان به‌صورت آگاهانه و فعالانه بوده، اگر چنین است، چگونه؟ در عین حال این کتاب به سیاست‌های زبانی‌ای که کشورهای جهان سوم از دوران استعمار به ارث برده‌اند، نگاهی دارد و در این نکته تعمق می‌کند که چگونه و تا چه حد «مساعدت‌ها»، در قالب حمایت از توسعۀ آموزشی و به‌ویژه یادگیری انگلیسی، در خدمت منافع کشورهای دریافت‌کننده و کشورهای اهداکننده (ارایه‌دهنده) قرار گرفته‌ است و به ارزیابی این مطلب می‌پردازد که آیا این امر به دوام نابرابری‌ها و بهره‌کشی‌های شمال ـ جنوب کمک کرده است یا نه. در عین حال ایدئولوژی‌ای را که با انگلیسی، در انگلیسی و از طریق انگلیسی انتقال می‌یابد و همچنین نقش متخصصان این زبان در صدور فرهنگ انگلیسی را مورد توجه وعنایت قرار می‌دهد.

نویسنده در این کتاب سعی دارد مسائلی از این قبیل را مورد بحث قرار دهد: زبان انگلیسی چه نقشی در کشورهای جهان سوم بازی می‌کند؟ چرا زبان‌های دیگر، به استثنای چند زبان این توفیق را حاصل نکرده‌اند؟ چرا و چگونه زبان انگلیسی استحکام یافته است؟ متخصصان خارجی‌زبان در ترویج این گسترش چه نقشی داشته‌اند؟ سیاست‌های فعلی زبان انگلیسی در آموزش، منافع چه کسانی را و چرا تأمین می‌کند؟ چگونه می‌توان سطح خرد آموزش زبان انگلیسی را در قالب حرفه‌ای‌گری آن با سطح کلان نابرابری‌های جهانی ارتباط داد؟ چگونه می‌توان با نظری آگاهانه، نقش جهانی انگلیسی و حمایتی که آموزش زبان (انگلیسی) از انتشار و ترویج این زبان به عمل می‌آورد را به فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی‌ای که آن را به جلو سوق می‌دهند، ارتباط داد؟ چگونه بررسی و تحلیل می‌تواند از حد تجربیات شخصی فراتر رفته و به فرایندها و ساختارهایی که در سطوح شخصی، گروهی، ملی و بین‌المللی در جریان است، ارتقا یابد؟

به منظور ارائۀ مبنایی برای یافتن پاسخ‌های اولیه برای این پرسش‌ها، دو فصل اول با پرداختن به مسائلی از قبیل: زبان انگلیسی به عنوان بهترین نمونۀ زبان بین‌المللی، جنبه‌های حرفه‌ای و اخلاقی مساعدت، انگلیسی در بخش‌های مختلف دنیا و اینکه چگونه زبان‌های بین‌المللی ارتقا می‌یابند و مخالفت‌هایی که با تسلط زبان انگلیسی وجود دارد، به توصیف صحنه پرداخته و زمینه را آماده می‌کنند. دو فصل بعدی چارچوب نظری را برای تحلیل ارائه می‌دهند. فصل سوم به نظریۀ امپراتوری زبانی می‌پردازد و مفهوم کلیدی زبان‌پرستی را بیان می‌کند. فصل چهارم نیز آثار موجود در این حوزه را مرور می‌کند.

در پایان نویسنده نتیجه می‌گیرد که آموزش زبان انگلیسی در نتیجۀ یک طرح از پیش طراحی شده به صورت جهانی ارتقا نیافته است. این ذات هژمونی است که خشک و انعطاف‌پذیر نیست، بلکه دائما در تجربه‌ای زنده پیوسته در حال پویایی است. این بدان معنا است که در سطح ایدئولوژیکی خود را به طور دیالکتیکی و مناظره‌ای با چالش و تغییر سازگار می‌کند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

فصل اول: آموزش زبان انگلیسی(ELT): ارزیابی یک کالای جهانی

فصل دوم: انگلیسی، زبان غالب

فصل سوم: امپراتوری زبانی: شالوده‌های نظری

فصل چهارم: آثار پیشین مربوط به امپراتوری زبانی

فصل پنجم: میراث زبانی استعمار

فصل ششم: توسعه آمریکایی و بریتانیایی انگلیسی

فصل هفتم: ابداع یک حرفه: ساختار و اصول آموزشی زبان انگلیسی/ ELT

فصل هشتم: آموزش زبان انگلیسی در عمل

فصل نهم: بحث‌هایی پیرامون گفتمان امپریالیستی زبان

فصل دهم: امپراتوری زبانی و آموزش زبان انگلیسی/ ELT

یادداشت‌ها

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

گرامر، کاربرد و نشانه‌گذاری

گرامر، کاربرد و نشانه‌گذاری

به کوشش و ترجمۀ ماشاالله کوچکی میبدی

این کتاب، ترجمه‌ای از کتاب «Grammar. Usage and Punctuation» از انتشارات «رندوم هوس وبستر»، مجموعۀ جا

توصیف مقابله‌ای زمان‌ها در انگلیسی و فارسی (ویراست جدید)

توصیف مقابله‌ای زمان‌ها در انگلیسی و فارسی (ویراست جدید)

رضی هیرمندی

این کتاب در چارچوب زبان‌شناسی کاربردی به توصیف و مقابلۀ زمان‌های انگلیسی با فارسی می‌پردازد. اهمیت ا