۳۷۶۲
۱۳۱۲
چون بوی تلخ خوش کندر؛ زندگی‌نامۀ فرهاد مهراد

چون بوی تلخ خوش کندر؛ زندگی‌نامۀ فرهاد مهراد

پدیدآور: وحید کهندل ناشر: ماهیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰شابک: 0ـ312ـ209ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۰۴+۱۶

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ زندگی‌نامۀ فرهاد مهراد خواننده و موزیسین ایرانی است و نویسنده در این اثر در پی گفتن از موسیقی و سبک کارهای این خواننده نیست،‌ بلکه فرهاد مهراد را در قامت یک انسان روایت می‌کند و از سرگذشت و زندگی‌اش می‌گوید.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب دربرگیرندۀ زندگی‌نامۀ فرهاد مهراد خواننده و موزیسین ایرانی است و نویسنده در این اثر در پی گفتن از موسیقی و سبک کارهای این خواننده نیست،‌ بلکه فرهاد مهراد را در قامت یک انسان روایت می‌کند و از سرگذشت و زندگی‌اش می‌گوید.

نویسنده در این کتاب از کودکی فرهاد مهراد شروع می‌کند و زندگی‌اش را روایت می‌کند. فرهاد در روز بیست‌ونهم دی‌ماه 1322 در کوچۀ وزیرمسعود در خیابان سرچشمۀ تهران به دنیا آمد. او کودکی آرام و کنجکاو بود و بنا به روایات خانوادگی، رفتار او در سال‌های کودکی فراتر از سن‌وسالش به نظر می‌رسید. نویسنده از علاقۀ فرهاد به موسیقی می‌گوید و هوش سرشاری که در فراگیری این هنر داشت. اولین سازی که برای او تهیه می‌شود، ویلنسلی بود که توسط یکی از دوستان پسرعمویش برای او تهیه می‌شود و قرار می‌شود هفته‌ای یک بار به فرهاد آموزش موسیقی بدهد. این کار او تنها از سر علاقه به فرهاد بوده و هیچ پولی برای آموزش دریافت نمی‌کرده است.

در این کتاب از دوران مدرسه فرهاد سخن گفته شده و برخی از کارنامه‌های تحصیلی این خواننده به نمایش گذارده شده است. رفته‌رفته شرایط زندگی فرهاد در دوران جوانی‌اش را بازگو کرده و شرکت در گروه‌های موسیقی مختلف و اجرا در مکان‌های گوناگون را بیان می‌کند. پس از آن نیز به روایت حضور مهراد در گروه‌های مختلف موسیقی می‌پردازد. فرهاد برای مخاطبین خاصی که به تماشای اجراهایش می‌رفتند، جذاب بود. رفتار مخصوص خودش را داشت. اصلاً به حاضرین نگاه نمی‌کرد. استرس نداشت یا اگر داشت، نشان نمی‌داد. حرکاتش بسیار آهسته بود. هیچ عجله‌ای نداشت. به تعبیر شهبال شب‌پره تمام وقت دنیا مال او بود. با این همه روی صحنه تمام توانش را به کار می‌گرفت.

نویسنده در بخشی از کتاب هم به خوانندگی فرهاد پیش از انقلاب می‌پردازد، زمانی که آهنگ فیلم‌ رضا موتوری ساختۀ مسعود کیمیایی را خواند و درِ دیگری در زندگی‌اش گشوده شد. از این فیلم استقبال به اندازۀ فیلم «قیصر» کیمیایی نشد، اما آهنگ این فیلم که شعرش را شهیار قنبری سروده بود، اقبال عمومی فراوانی یافت و صفحۀ آن نیز با نام «مرد تنها» به بازار آمد. در ادامۀ کتاب نیز کارهای بعدی این خواننده در برهه‌های مختلف زندگی‌اش نشان داده شده است. فرهاد در سال 1352 آهنگی خواند با عنوان «شبانه» با شعری از احمد شاملو و آهنگسازی اسفندیار منفردزاده. به گفتۀ خسرو لاوی، صفحۀ این آهنگ پرفروش‌ترین اثر فرهاد شد.

 در این کتاب شاهد اسکن برخی یادداشت‌های فرهاد مهراد، برخی حاشیه‌نویسی‌ها در گوشه و کنار کتاب‌های مختلف از جمله قرآن که بر قسمتی از ترجمۀ آن ایراد گرفته است و عکس‌هایی از دوران مختلف زندگی او هستیم. در میانۀ کتاب نیز عکسی از پوستر فیلم رضا موتوری و پوستر چند اجرای این خواننده می‌بینیم. فرهاد مهراد افزون بر موسیقی به عکاسی هم علاقه داشت؛ در پایان کتاب نیز شاهد عکس‌هایی هستیم که مهراد با دوربین خود  برداشته است. نویسنده در بخشی از کتاب هم داستان‌هایی از زندگی فرهاد مهراد را روایت می‌کند.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت نویسنده

مقدمه

کودکی و نوجوانی

جوانی

پیش از انقلاب

پس از انقلاب

سال‌های آخر

داستان‌ها

تصویرها

نامه‌ها

یادداشت‌ها

حاشیه‌نویسی‌ها

کارنامه‌ها

دنیا از دوربین فرهاد

عکس‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش