۱۶۳۵
۴۸۹
وابی‌سابی: ملاحظاتی دیگر

وابی‌سابی: ملاحظاتی دیگر

پدیدآور: لئونارد کورن ناشر: مشکیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: سعیده موسوی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 1ـ6ـ98439ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۸۸

خلاصه

لئونارد کورن این کتاب را بیست‌و‌یک سال پس از کتاب «وابی‌سابی: برای هنرمندان، شاعران، فیلسوفان و دیزاینرها» نوشته است. کورن تلاش کرده‌است یافته‌ها و تجربه‌های تازه‌اش را در این کتاب بیان کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

سابی کلمه‌ای کهن است. این کلمه در «مان‌یوشو» (مجموعه ده‌هزار برگ) قدیمی‌ترین مجموعۀ موجود از شعر ژاپنی آمده است. تاریخ تألیف «مان‌یوشو» به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که نخستین بار هویت ملی ژاپنی شروه به شکل گرفتن کرد. در این دوران الگوی مرجح فرهنگی ژاپن، چین بود. سابی مفهومی که از شعر چینی وام گرفته شده بود، معنایی چون «رهاشده» می‌داد. در قرن سیزدهم سابی دیگر به اصطلاح نقادانه و آرمان هنری مهمی در شعر ژاپنی تبدیل شده بود. درک هنری سابی به اکثر هنرهای دیگر ژاپنی همچون ادبیات، نقاشی، تئاتر، دیزاین داخلی و ... نیز تعمیم یافت. معنای سابی در این دوره دربرگیرندۀ «لذت بردن از چیزهای قدیمی، تاریک و محو و متروک» و «زیبایی چیزهای پژمرده» بود. درک یا طبع زیبایی‌شناختی سابی مفهوم زیبایی موجود در چیزهای «رنگ‌ورورفته»، «ناکامل»، «ناقص»، «مبهم»، «خاموش» و «ناهماهنگ» را هم دربر می‌گرفت. در اواخر قرن پانزدهم اصطلاح وابی برای توصیف آداب چای وابی، گونۀ جدیدی از مراسم چای ژاپنی پدید آمد که آکنده از حس و حال و کیفیت مادی سابی بود.

وابی‌سابی را می‌شود یک نظام زیبایی‌شناختی «جامع» خواند. جهان‌بینی یا عالم آن خود‌ارجاع است. این نظام رویکرد یکپارچه‌ای نسبت به ماهیت غایی وجود (مابعدالطبیعه)، دانش مقدس (معنویت)، سلامت عاطفی (حال‌وهوای درونی)، رفتار (اخلاقیات)، سلامت عاطفی (حال‌وهوای درونی)، رفتار (اخلاقیات) و ظاهر و حس چیزها (مادیت) فراهم می‌آورد. هر چه یک نظام زیبایی‌شناختی سازمان‌یافته‌تر باشد و اجزا یا مؤلفه‌های آن با وضوح بیشتری تعریف شده باشند، سودمندتر خواهند بود ـ هر چه ابزارهای مفهومی بیشتر باشند، راه‌های بیشتری برای ارجاع به اصول بنیادین دارند.

لئونارد کورن این کتاب را بیست‌و‌یک سال پس از کتاب «وابی‌سابی: برای هنرمندان، شاعران، فیلسوفان و دیزاینرها» نوشته است. کورن تلاش کرده‌است یافته‌ها و تجربه‌های تازه‌اش را در این کتاب بیان کند.به قول نویسنده، «هدف کتاب حاضر این است که دقیقاً نشان بدهد وابی‌سابی چگونه به وجود آمده و در این حین، ویژگی‌های آن را بیشتر توضیح بدهد. ایده‌هایی که در اینجا مطرح شده‌اند‌ در وهلۀ نخست هدف‌شان این است که شما خوانندگان را، در مسیر حرکت به‌سوی آینده، به تأمل در مورد _ سرشتِ _ مادیت ترغیب کنند».

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار

عالم وابی‌سابی

وابی‌سابی چگونه به وجود آمد (قسمت اول)

وابی‌سابی چگونه به وجود آمد (قسمت دوم)

سرشت مادیت وابی‌سابی

واقعیت وابی‌سابی در برابر واقعیت دیجیتال

یادداشت‌های مؤلف

یادداشت‌های مترجم

شرح تصاویر

نام‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش