۹۴۶
۳۵۴
ارنست همینگوی؛ یک زندگی تازه

ارنست همینگوی؛ یک زندگی تازه

پدیدآور: جیمز ام. هاچیسون ناشر: نفیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: خجسته کیهان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8ـ4ـ98353ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۸۳

خلاصه

تصویری که این کتاب از همینگوی به دست می‌دهد نه قهرمانانه است نه تراژیک، بلکه حاکی از ارزیابی متعادلی است از خواسته‌ها و هدف‌هایی که او را به پیش می‌برد و اضطراب واقعی یا خیالی که عاقبت او را از میان برد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

ارنست همینگوی را می‌توان مشهورترین شخصیت ادبی همۀ زمان‌ها دانست. اگر چه ممکن است بعضی‌ها گفته باشند او بزرگ‌ترین نویسندۀ امریکا یا پدید‌آورندۀ بهترین کتاب در این کشور نبود. با این حال ارنست همینگوی بدون شک شاخص‌ترین نویسندۀ امریکاست. او قریحۀ نویسندگی را با شخصیتی اسطوره‌ای درهم آمیخته بود، به‌طوری که طرح و نمای زندگی‌اش به ژرفای ذهن مردم عادی امریکا نفوذ کرده است ـ از دهۀ 1920، زمانی که نویسنده‌ای پرشور و تازه‌کار بود و با کت کهنه و کفش‌های کتانی در بلوارهای پاریس قدم می‌زد، تا دهۀ 1950، دورانی که با ریش سفید و سینۀ برهنه در شلوار کوتاه ارتشی و کلاه ماهیگیری لبه‌بلندش کنار آب‌های کوبا به سر می برد. «پاپا» همچنان در میان ماست و همان‌طور که خودش می‌خواست و در افق هنری شخصیت برجسته‌ای به‌شمار می‌رود.

اما همینگوی نویسنده‌ای نیز هست که بیشترین آثار دربارۀ زندگی و هنرش نوشته شده، با این حال عجیب اینجاست که از بیست‌وپنج سال پیش زندگی‌نامه‌ای یک جلدی دربارۀ او منتشر نشده است. ظاهراً بیشتر زندگی‌نامه‌های او در دو قطب مخالف در نوسان است: یا از بیشترین تأیید منتقدانه برخوردار است، یعنی با چشمک‌ها و سرتکان دادن‌های مبالغه‌آمیز ـ اسطورۀ خود ساخته، قهرمان سوپر مذکر را به کل می‌پذیرند، یا با تأکید بر تصویر سطحی که او را مردی تنگ‌نظر، معتاد به الکل و زنباره جلوه می‌دهد، همینگوی را مردود می‌شمارد.

غالباً گفته می‌شود که یکی از بهترین آفرینش‌های داستانی همینگوی خود ارنست همینگوی بود. اما آنچه در زندگی و آثارش ردیابی نشده این است که چگونه هویت‌های مختلف خود را از طریق نوشتن کشف کرد، یا اینکه چطور توانست با نوشتن عوامل متضاد درونی‌اش را با هم آشتی دهد. بنابراین نویسنده نسبت به بسیاری از زندگی‌نامه‌نویسان قبلی با همدلی بیشتر به همینگوی می‌نگرد و باور دارد او تصور می‌کرد که اگر می‌توانست خود را درست و یکپارچه مشاهده کند ـ آنچه در نظرش «ژن واقعی» شمرده می‌شد ـ ممکن بود آثارش برای دیگر کسانی که زندگی را سفری درونی می‌دانند هم مفید باشد. همینگوی مثل بیشتر آدم‌ها در طول زندگی تغییر کرد و شخصیت ایستایی که غالباً جلوه داده می‌شود نبود.

در این کتاب چند زاویۀ مشخص برای درک همینگوی دنبال می‌شود. یکی از این زوایا به تأثیر زن‌ها و مکان‌ها بر آثارش می‌پردازد و با نگاهی سامان‌یافته توالی نتایجی را بررسی می‌کند که به وسیلۀ همسران و معشوقه‌ها در آن ایجاد می‌شود. هر یک از رمان‌های مهم در ذهن او پرورش می‌یابد تا اینکه در دوران رابطه‌ای ـ جنسی یا غیرجنسی ـ یا یک زن به نتیجۀ نهایی می‌رسد. در عین حال روابط همینگوی با زنان به طور جدایی‌ناپذیری به مکان‌های جغرافیایی نیز وابسته بود. ظاهراً او گذشته از زادگاهش مکان‌های دیگری را نیز به عنوان خانه‌های عاطفی برگزیده بود، مکان‌هایی که او را سر ذوق می‌آورد ـ بیش از همه به اسپانیا علاقه داشت به‌طوری که در دومین جملۀ «تابستان خطرناک» نوشت که بیش از هر مکانی در جهان اسپانیا را دوست دارد.

این کتاب همچنین به علاقۀ همینگوی به پزشکی می‌پردازد و تاریخچۀ پیچیدۀ پزشکی‌اش را تجزیه و تحلیل می‌کند. تاریخچۀ پزشکی خانوادگی‌اش را مرور می‌کند، مشکلات بینایی مکرر و نمایی از تصادفات، زخمی‌ شدن و بیماری‌هایی که در طول زندگی آزارش می‌داد را در نظر می‌گیرد. همان‌طور که جان دوس پاسس گفته بود، هرگز مردی ورزش‌کار و پر انرژی را ندیده بود که به اندازۀ همینگوی در تختخواب مانده باشد. ارنست همینگوی سابقۀ پزشکی پیچیده‌ای داشت که مرور آن به توضیح احساسات، رویکردها، رفتار اجتماعی، تم‌ها و مشغله‌های ذهنی در آثار داستانی‌اش و توانایی یا ناتوانی‌اش در نوشتن کمک می‌کند. سوابق پزشکی پیدا شده در میان کاغذ‌هایش نشان می‌دهد که او در بیشتر دوران زندگی داروهایی مصرف می‌کرد که از نظر شیمیایی با هم در تضاد بودند و همین عاقبت پیامدهای وخیمی به بار آورد. این شرایط بسیار بیش از اینکه بر اثر شهرت خود را گم کرده، یا به فساد کشیده شده باشد، او را به سراشیب و در پایان به خودکشی کشاند. از این گذشته با سابقۀ خانوادگی بیماری روانی، تعجب‌آور نیست که همینگوی به طور وسواس‌آمیزی به خودکشی خیالی یا واقعی فکر می‌کرد. تلاش برای رویارویی با واقعیت‌های تیره و دشواری‌های جهان از دوران جوانی به بخشی از وجودش تبدیل شده بود.

تصویری که این کتاب از همینگوی به دست می‌دهد نه قهرمانانه است نه تراژیک، بلکه حاکی از ارزیابی متعادلی است از خواسته‌ها و هدف‌هایی که او را به پیش می‌برد و اضطراب واقعی یا خیالی که عاقبت او را از میان برد.  

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار

1. ایالت‌های شمالی: کودکی و جوانی

2. ایتالیا و اگنس فن کوروسکی

3. میشیگان، شیکاگو و هدلی

4. پاریس

5. داف تایسدن و «خورشید همچنان می‌درخشد»

6. پُلین، کی‌ وست و «وداع با اسلحه»

7. اسپانیا و «مرگ در بعدازظهر»

8. جین میسون و افریقا

9. مارتا گلهورن و جنگ داخلی اسپانیا

10. کوبا و «ناقوس برای که به صدا درمی‌آید»

11. چین و جنگ جهانی دوم

12. مری، آدریانا و «آن سوی رودخانه، در میان درختان»

13. بازدید از گذشته: افریقا و پاریس

14. تابستان‌های خطرناک: اسپانیا، کوبا، ایداهو

یادداشت‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

نوشتن با جوهر باروت: اخبار ارنست همینگوی در روزگار او در آمریکا

نوشتن با جوهر باروت: اخبار ارنست همینگوی در روزگار او در آمریکا

گردآوری و ترجمه: علیرضا ساعتچیان

اخبار این کتاب برگرفته از آرشیو روزنامه‌های بیش از ده ایالت آمریکا، از روزنامۀ نیویورک تایمز تا روزن

روشی نو در تحلیل و مقایسۀ داستان‌های رئالیستی: با رویکردی به داستان‌های «یکی بود، یکی نبود» و «پیرمرد و دریا»

روشی نو در تحلیل و مقایسۀ داستان‌های رئالیستی: با رویکردی به داستان‌های «یکی بود، یکی نبود» و «پیرمرد و دریا»

هادی نوری شمسی

نویسنده در این کتاب با نگرشی نو نخست به بیان شیوه های تحلیل داستان های واقع گرا مبادرت کرده و سپس به