۹۶۶
۳۲۴
تاریخ مختصر علم

تاریخ مختصر علم

پدیدآور: ویلیام باینم ناشر: نیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: ماندانا فرهادیان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 616ـ185ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۶۸

خلاصه

این کتاب داستانی است پرماجرا در خلال زمان و مکان از روزگاران کهن تا به امروز؛ تا تازه‌ترین دستاوردهایی که انسان معاصر هنوز با آنها درگیر است. و در این روایت از زندگی دانشمندانی می‌گوید که بعضی نام‌آشنا و برخی ناشناس‌اند. «تاریخ مختصر علم» شرحی است به زبانی ساده و شیرین از روند رشد علم در گذر قرن‌ها.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

علم چیزی است منحصر‌به فرد؛ بهترین روشی است که برای درک جهان و همۀ چیزهای موجود در آن، از جمله خودمان، در اختیار داریم. هزاران سال است که انسان دربارۀ چیزهایی که در اطرافش می‌بیند از خودش سؤال‌های پرسیده و به پاسخ‌هایی هم رسیده که در این مدت تغییرات زیادی کرده‌اند. علم نیز از این تغییرات بی‌نصیب نبوده است. علم همواره در حرکت و تغییر است و بر پایۀ فکرها و کشف‌هایی بنا شده که از نسلی به نسل بعد انتقال می‌یابند و زمانی که کشف‌های جدید صورت می‌گیرد قدم‌های بزرگی رو به جلو برمیدارد. اما چیزی که تغییر نکرده است کنجکاوی، تصور و ذکاوت کسانی بوده که به کار علم مشغول هستند. شاید امروز دانش بیشتری داشته باشیم، اما افرادی هم که سه هزار سال پیش دربارۀ دنیایشان عمیقاً می‌اندیشیدند به‌اندازۀ ما باهوش بودند.

این کتاب فقط به میکورسکوپ و لوله‌های آزمایش آزمایشگاه‌ها نمی‌پردازد، اگر چه بیشتر مردم وقتی به علم فکر می‌کنند چنین چیزهایی را تصور می‌کنند. در بیشتر طول تاریخ بشر، علم پابه‌پای جادو، دین و فناوری برای درک تسلط بر جهان به کار رفته است. علم ممکن است چیزی به سادگی رصد طلوع خورشید در هر صبحگاه باشد، یا چیزی به پیچیدگی شناسایی عنصری جدید جادو ممکن است نگاه کردن به ستارگان برای پیش‌گویی آینده باشد، یا شاید چیزی که آن را خرافات می‌نامیم، مثل دوری کردن از مسیر گربۀ سیاه، دین هم ممکن است قربانی کردن حیوانی برای به دست‌آوردن دل خدایان باشد یا دعاکردن برای صلح جهانی. فناوری نیز ممکن است دانش افروختن آتش باشد یا ساختن کامپیوتری جدید.

اولین جوامع انسانی، که بر کنارۀ رودخانه‌هایی در هند، چین و خاورمیانه ساکن شدند، از علم، جادو، دین و فناوری استفاده کردند. چون رودخانه‌ها حاصلخیز بودند مردم می‌توانستند هر ساله محصولات زیادی کشت کنند، آن‌قدر که جامعۀ بزرگی سیر شود. به این ترتیب بود که بعضی از افراد این جوامع مجال پیدا کردند تا فقط روی یک کار تمرکز کنند و آن‌قدر تمرین و تمرین کنند که در آن خبره و ماهر شوند. روحانیون احتمالاً اولین «دانشمندان» بودند.

علم حیرت‌انگیز است. از پهنای بی‌کران فضا برایمان می‌گوید و از ریزترین موجود زنده؛ از اندام انسان و از تاریخ سیاره‌مان. دانشمندان و دانش‌ورزان، از سر شگفتی و حیرت، شروع کردند به بررسی و آزمایش و محاسبه و گاه به چنان کشف‌های تکان‌دهنده و بهت‌آوری رسیدند که آدمیان، پس از آن‌ها با دنیا به طرز کاملاً جدیدی مواجه شدند.

این کتاب داستانی است پرماجرا در خلال زمان و مکان از روزگاران کهن تا به امروز؛ تا تازه‌ترین دستاوردهایی که انسان معاصر هنوز با آنها درگیر است. و در این روایت از زندگی دانشمندانی می‌گوید که بعضی نام‌آشنا و برخی ناشناس‌اند. «تاریخ مختصر علم» شرحی است به زبانی ساده و شیرین از روند رشد علم در گذر قرن‌ها.  

فهرست مطالب کتاب:

فصل 1: در آغاز

فصل 2: سوزن‌ها و عددها

فصل 3: اتم‌ها و خلأ

فصل 4: پدر پزشکی

فصل 5: «استاد آنانی که می‌دانند»

فصل 6: پزشک امپراتور

فصل 7: علم در اسلام

فص 8: خروج از تاریکی

فصل 9: جست‌وجو به دنبال سنگ جادو

فصل 10: کشف بدن انسان

فصل 11: مرکز عالم کجاست؟

فصل 12: برج کج و تلسکوپ

فصل 13: دور و گردش

فصل 14: دانایی توانایی است

فصل 15: شمی جدید

فصل 16: چهچیزی بالا می‌رود

فصل 17: جرقه‌های درخشان

فصل 18: عالم ساعت‌وار

فصل 19: نظم بخشیدن به دنیا

فصل 20: هواها و گازها

فصل 21: تکه‌های کوچکی از ماده

فصل 22: نیروها، میدان‌ها و مغناطیس

فصل 23: بیرون آوردن دایناسورها

فصل 24: تاریخ سیارۀ ما

فصل 25: بزرگ‌ترین نمایش روی زمین

فصل 26: جعبه‌های کوچک حیات

فصل 27: سرفه، عطسه و بیماری

فصل 28: موتورها و انرژی

فصل 29: جدول‌کردن عناصر

فصل 30: درون اتم

فصل 31: رادیواکتیو

فصل 32: کسی که بازی را تغییر داد

فصل 33: قاره‌های متحرک

فصل 34: چه چیزی ارث می‌بریم؟

فصل 35: ما از کجا آمده‌ایم؟

فصل 36: داروهای شکفت‌انگیز

فصل 37: اجزای سازنده

فصل 38: خواندن «کتاب زندگی»

فصل 39: مه‌بانگ

فصل 40: علم در عصر دیجیتال

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه

علوم پایۀ زنجان: داستان بنیان‌گذاری مرکز تحصیلات تکمیلی

علوم پایۀ زنجان: داستان بنیان‌گذاری مرکز تحصیلات تکمیلی

روایت یوسف ثبوتی به کوشش ماندانا فرهادیان

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایۀ زنجان» هنوز دانشگاهی است نوبنیاد، اما می‌توان گفت ساختارش تا حدود ز