۱۱۸۰
۳۹۷
دانشنامۀ آئین پیوند در سرزمین نوروز

دانشنامۀ آئین پیوند در سرزمین نوروز

پدیدآور: کیوان پهلوان ناشر: آرونتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7ـ642ـ231ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۹۳۴

خلاصه

در این مجموعه سعی شده تمامی مواردی که در عروسی هر منطقه‌ اجرا می‌شود، ثبت شود؛ مثلاً بازی‌ها، ترانه‌ها، باورها، نمایش‌ها و تمامی آداب و رسوم مربوط به عروسی در این مجموعه بیاید.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

رسم و عادت‌های هر قوم و طایفه‌ای، نمودار میزان تمدن و فرهنگ آن قوم است و از میان آن همه رسوم و عادت، می‌توان سایه روشنی از اوضاع مردم و آرا و اندیشه‌هایشان پی برد.

سرشت انسان نیاز به یکی شدن زن و مرد دارد. طبیعت کاملاً متضاد آنها چه از نظر فیزیولوژیکی و چه احساسی، آنها را بیشتر به هم نیازمند می‌کند. نیاز همسر بودن مردان یا زنان در یک روند اجتماعی چندین هزار ساله برای انسان رخ داده است. انسان در خود نیاز به داشتن فرزند و خانواده می‌بیند و هر چه بیشتر آگاهانه به ازدواج تن می‌دهد. مراسم عروسیی نیز در کنار آن پدیده‌ای اجتماعی است و در طول تاریخ نمی‌توانسته یک دست و بدون تغییر باقی مانده باشد. ذوق‌ها، سلیقه‌ها، تنگناها، شادکامی‌ها و غیره در شکل‌گیری آن بی‌تأثیر نبوده است.

گزینش همسر در فرهنگ بشری و همچنین ایرانی بس رسم‌ها دارد و در طی تاریخ متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده است. شادمانی پدر و مادر از همسرگزینی دختر یا پسر خود است که باعث این تنوع و شادی‌بخش بودن این مراسم شده است.

دختر و پسر (به ویژه دختر) جشن عروسی را حق مسلم خود می‌دانند و فکر می‌کنند در هیچ دوره از زندگی‌شان چنین خاطرۀ خوشی برایشان به وجود نخواهد آورد و با این خاطرات است که احساس قوی‌تری نسبت به فرزندان مشترکشان خواهند داشت. فرزندان نیز نیاز به صلابت و حمایت پدر و مهر و محبت مادر دارند و این حمایت و محبت کودک را آنچنان همراه خانواده و همچنین کار و تجربۀ زندگی می‌کند که خود نیز براساس نیاز اجتماعی و غریزی، هنگام سن ازدواج خواهان تن دادن به آن است.

در تاریخ ایران گرینش همسر به صورت بسته و ناشناخته صورت نگرفته است و تمامی تلاش خانواده در این بوده است که فرزندان خود، حتی‌الامکان با فامیلان و دوستان نزدیک و هم طایفه‌های خود وصلت کنند و موفقیت فرزندان را در این همکاری و همراهی می‌داند.

نگارنده حدود بیست سال پیش تحقیق و پژوهشی پیرامون دف و دایرۀ ایران‌زمین را آغاز کرده و به این نتیجه رسیده که یکی از مهم‌ترین مراسمی که در آن دایره نواخته می‌شود، عروسی است. طبعاً به ناچار باید به این موضوع به طور جدی فکر و بررسی می‌کرد. نگارنده با تلاش خود تقریباً موسیقی و ترانه‌ها و ریتم‌های مراسم عروسی تمامی مناطق ایران را که با دایره نواخته می‌شود را در سه CD به نام‌های دف و دایره در شمال خراسان، یزد و نائین و سیستان ثبت و ضبط کرده است.

نگارنده در این پژوهش جدا از گردآوری توضیحات خوانندگان و نوازندگان که با آنها همکاری داشته و مطالعه کتاب‌هایی که در مورد عروسی در هر منطقه به چاپ رسیده بود، برای تکمیل این کتاب برای بار آخر ایران را یک بار دیگر درنوردیده است تا مجموعه‌ای کامل‌تر عرضه کند. در این مجموعه سعی شده تمامی مواردی که در عروسی هر منطقه‌ اجرا می‌شود، ثبت شود؛ مثلاً بازی‌ها، ترانه‌ها، باورها، نمایش‌ها و تمامی آداب و رسوم مربوط به عروسی در این مجموعه بیاید.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه

رودکی و اسماعیلیه

رودکی و اسماعیلیه

حاکم قلندراف

یکی از مسئله‌های بحث‌برانگیز که تاکنون به طور مشخص حل نشده و در سرچشمه‌های علمی و ادبی درخصوص آن اخت

دیگر آثار نویسنده

فرهنگ عروسی در جهان ایرانی (جلد اول)

فرهنگ عروسی در جهان ایرانی (جلد اول)

کیوان پهلوان

نویسنده در این کتاب آداب و رسوم عروسی در استان‌های تهران، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و فارس را

موسیقی و ذکر در تمدن ایران‌زمین

موسیقی و ذکر در تمدن ایران‌زمین

کیوان پهلوان

این کتاب به یکی از مهم‌ترین پدیده‌های فرافرهنگی انسان، یعنی ذکر و خلسه می‌پردازد که ابتدا میان اقوام