۱۹۴۶
۸۲۵
راهنمای نظریۀ ادبی معاصر (ویراست سوم)

راهنمای نظریۀ ادبی معاصر (ویراست سوم)

پدیدآور: رامان سلدن، پیتر ویدوسون ناشر: بانتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: عباس مخبر مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6ـ6ـ99426ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۳۵۲

خلاصه

اثر ماندگار رامان سلدن، پيتر ويدوسون و پيتر بروکر ديگر به يک کتاب کلاسيک تبديل شده و ويراست‌هاي تازۀ آن هر از گاهي انتشار مي‌يابد. در اين کتاب خواننده با نظريه‌هاي مهم ادبي از آغاز تا امروز آشنا مي‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نظریه‌های رمانتیک ـ اومانیستی بر ذهن و زندگی نویسنده تأکید دارند؛ «نقد معطوف به خواننده» (نقد پدیدارشناختی) بر تجربۀ خواننده تکیه می‌کند. نظریه‌های فرمالیستی، ماهیت خود نوشتار را به طور مجرد مورد توجه قرار می‌دهند. نقد مارکسیستی، بافت اجتماعی و تاریخی را اساس کار قرار می‌دهد، هرچند باید اضافه کرد که مارکسیست‌های غربی دیدگاهی صرفاً مصداقی از زبان ندارند و ادبیات‌شناسان ساخت‌گرا به رمزهایی توجه می‌کنند که در ساختمان به معنا به کار رفته است. هیچ‌یک از رهیافت‌های فوق در بهترین صورت خود، ابعاد دیگر ارتباط ادبی را نادیده نمی‌گیرد. برای مثال در نقد مارکسیستی، نویسنده، مخاطب و متن، جملگی در یک چشم‌انداز کلی جامعه‌شناختی قرار می‌گیرند. نقد فمینیستی جایی در نمودار ما ندارد، زیرا نقادی مختص این مکتب می‌کوشد که از یک دیدگاه انقلابی متمایز، از تمام رهیافت‌های موجود یک تفسیر جهانی مجدد ارائه کند. در مورد اصطلاح سیاست‌شناسی که در فمینیسم برجسته شده است نیز باید گفت که این اصطلاح در فهم این نظریه به طور کلی و کاربردهای آن در این اثر اصطلاحی کلیدی است.

هدف از تألیف این اثر آن نیست که تصویر جامعی از نظریۀ انتقادی مدرن عرضه دارد، بلکه می‌کوشد تا برای مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین روندهای آن را راهنمایی فراهم آورد. برای مثال نقد اسطوره‌ای را که تاریخی طولانی و متنوع دارد و آثار کسانی از قبیل گیلبرت مورای، جیمز فریزر، مود بادکین، کارل یونگ و نورتروپ فرای را شامل می‌شود، حذف شده‌اند؛ زیرا به نظر نگارندگان نقد اسطوره‌ای به جریان اصلی دانشگاهی یا فرهنگ عمومی وارد نشده و نتوانسته است با قوت و صلابت دیگر نظریه‌های مطرح‌شده آرای پذیرفته‌شده و جاافتاده را به چالش بکشد.

اثر ماندگار رامان سلدن، پيتر ويدوسون و پيتر بروکر ديگر به يک کتاب کلاسيک تبديل شده و ويراست‌هاي تازۀ آن هر از گاهي انتشار مي‌يابد. در اين کتاب خواننده با نظريه‌هاي مهم ادبي از آغاز تا امروز آشنا مي‌شود. نقد جديد، فرماليسم روسي، نظريه‌هاي معطوف به خواننده، نظريه‌هاي مارکسيستي، نظريه‌هاي ساختارگرا و پساساختارگرا، نظريه‌هاي پسامدرنيست و پسا‌ استعماري و بالاخره نظريه‌هاي فمينيستيي بحث و بررسي شده‌اند. دانشجويان ادبيات و علاقمندان به نقد ادبي، شعر و ادبيات داستاني طيف مخاطبان اين اثر را تشکيل مي‌دهند. پس از چند سال وقفه در انتشار، اين کتاب با ويرايشي تازه در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.

در این ویرایش کل کتاب مورد تجدیدنظر قرار گرفته و عناوین بسیاری کتاب‌های جدید به فهرست منابع آن افزوده شده است. افزون بر این دو فصل جدید با عناوین «نقد جدید و ف.ر. لیویس» و «پسامدرنیسم و پسااستعمارگرایی» بر کتاب افزوده شده و فصل مربوط به نظریه‌های فمینیستی چنان بنیادی تجدیدنظر شده است که می‌توان آن را فصلی تازه به شمار آورد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مترجم

پیش‌گفتار ویرایش سوم

مقدمه

1. نقد جدید، فرمالیسم اخلاقی و ف. ر. لیویس

2. فرمالیسم روسی

3. نظریه‌های معطوف به خواننده

4. نظریه‌های مارکسیستی

5. نظریه‌های ساخت‌گرا

6. نظریه‌های پساساختارگرایی

7. نظریه‌های پسامدرنیست و پسااستعماری

8. نظریه‌های فمنیستی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش