۱۳۱۰
۳۵۱
آرمین‌نامه

آرمین‌نامه

پدیدآور: جمعی از نویسندگان به کوشش ندا ‌اخوان‌اقدام، کتایون نمیرانیان ناشر: فروهرتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 5ـ17ـ7844ـ978 تعداد صفحات: ۳۱۶

خلاصه

این مجموعه با هدف گردآوری میراث نامکتوب زرتشتیان و با زنده نگه‌داشتن یاد مهندس آرمین خسروی جمع‌آوری شده است و «آرمین‌نامه» نام گرفته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این مجموعه با هدف گردآوری میراث نامکتوب زرتشتیان و با زنده نگه‌داشتن یاد مهندس آرمین خسروی جمع‌آوری شده است و «آرمین‌نامه» نام گرفته است.

این کتاب مشتمل بر بیست‌ویک مقاله است که با هدف «گردآوری میراث نامکتوب زردشتیان» در این مجموعه جای گرفته‌اند و هر یک از مقالات به قلم یکی از استادان، پژوهشگران، صاحب‌نظران یا آشنایان با موضوعات فرهنگی به رشته تحریر در آمده است. این مقالات هر یک در موضوع و شیوۀ پژوهش و نگارش استقلال خود را دارند و در کنار هم قرار گرفتن‌شان در این مجموعه تنها از این‌روست که هر کدام بخشی از فرهنگ نامکتوب زردشتی را ضبط و ثبت نموده‌اند‌.

در چکیده مقالۀ «گل و نقش» چنین آمده است: «هنرهای قدیمی در جامعۀ زرتشتی اغلب سال‌ها است که دستخوش فراموشی گشته‌اند. حتی آن گونه از بافتنی که مصرف دائمی دارد و در تهیۀ پوشاک زمستانه به کار می‌رود، از پیشینه و طرز شکل‌گیری آن اطلاعی در دست نیست. یکی از هنرهایی که استادان آن سال‌ها است از جهان ما رفته‌اند و شاگردی از خود بر جای نگذاشته‌اند، موسوم به «گل و نقش» یا سوزن‌دوزی زرتشتی است. در این ابریشم‌دوزی اشرافی، بر لباس‌های تشریفاتی و «اعیانی»، نقش‌هایی با ظرافت تام می‌دخته‌اند و نمونه‌هایی نادر از آنها باقی است که نیاز وافر به حفاظت دارد. اخیراً کوشش‌هایی برای بازآرایی و زنده‌گردانی آنها صورت گرفته است که امید است نتایجی زنده هم به بار آورد».

ماجرای زندگانی و خاطراتی که از دوران گذشته در ذهن و ضمیر باقی می‌ماند، اغلب تاریخی شفاهی سنت‌ها و قواعد و شیوه‌های اجتماعی زیستن را نیز در بر دارد. در مقالۀ «درویش»، سنتی مطرح است که اینک به بوتۀ فراموشی افتاده است، اما هنوز تا سال‌های 1330 خورشیدی و 1950 میلادی زنده بود و بنا بر آن، طفلی را که به اصطلاح «رنجور بود» و خیلی بیمار می‌شد، گاهی به اصطلاح، «می‌فروختند» و شخصی بچه را به قیمتی، مثلاً به یک قرآن یا سی شاهی و دو ریال، می‌خرید و نامی تازه بر او می‌نهاد، به نیت شفایابی و بهبود. بعداً اغلب کودک را به همان نام تازه صدا می‌کردند. چنین واقعه‌ای در تهران هم در سال‌های حدود 1328 ـ 1329 خورشیدی، انجام می‌گرفت. نظیری از آن را در داستان «درویش» می‌خوانیم. در مقالۀ «مشق حساب»، «خاطرات» راوی و نویسندۀ آن، گوشه‌ای از تاریخ اجتماعی و آنچه را که بر مردم گذشته است، شرح می‌دهد.

آشپزی آیینی و سنتی بخشی ممتاز و چشمگیر از فرهنگ نامکتوب و زندۀ زرتشتی است. پیشینۀ برخی از رَسته ویژگی‌های پخت و پز را تا متون کهنسال و دیرپایی چون «نیرنگستان» می‌توان پی‌گرفت و گاهی نیز تداوم آنها از مثلاً نوشته‌هایی دربارۀ آشپزی دوران صفویه آشکار می‌گردد و یا کلیات بسحق‌اطعمۀ شیرازی، شاعر قرن نهم هجری که زمان زندگانی وی نزدیک به روزگار حافظ است:

صبا به گلشن کیمیا گرت گذر افتد                 به حق پاچه که بویی به گشنگان آری

در مقاله «خوراک‌های سنتی و آیینی» چند خوردنی و خوراک سنتی و آیینی که در مقالۀ «خوراک‌های آیینی و سنتی زرتشتیان در ایران» از قلم افتاده است، به نگارش درآمده تا مکمل آن باشد.

آداب و رسوم در جامعۀ زرتشتی (مراسم آیینی و دینی زرتشتی و انواع و طرزهای گوناگون در برگزاری آنها در نواحی مختلف زرتشتی‌نشین) از چندین نظرگاه و جهت، شایان بحث و بررسی است. دو مقاله از آرمین‌نامه به این مبحث بسیار مهم و بنیادین می‌پردازد و چگونگی برگزاری مراسم آیین کهن را در جامعۀ کنونی زرتشتی به توصیف درمی‌اورد با اضافات و افزایه‌هایی در این باب.

گفتار «آتشکده‌های خاموش» از نیایشکده‌های دیرینی سخن می‌گوید که اکنون در حیطۀ کار و کاوش باستان‌شناسان است. دربارۀ زیارتگاه‌های کنونی زرتشتی (زیارتگاه‌ها و «پیرون» و آتشکده‌های دایر و متروک و هر چه به آنها باز می‌گردد، مثل مکان و تاریخچۀ هر یک، داستان‌ها و اساطیر، معجزات و اوقاف، اشیای نذری و شیوه‌های پذیرایی و اسلوب ساختمان‌سازی و معماری کهن یا نوین) جای بحث و بررسی بسیار است. امید می‌رود که بویژه در این باب، نکته‌های بسیار فراهم آید.

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار ویراستاران

آرمین گفت/ فرشاد سلامتی

سرسخن/ کتایون مزداپور

جان‌باختگان/ گوهر تاج خداداد کوچکی (خادم)

خواب‌گزاری برای آرمین/ فرنگیس مزداپور

مورت/ روح‌انگیز کراچی

گوناگونی و اجزای رسوم کنونی زرتشتیان ایران/ فرزانه گشتاسب

چگونگی برگزاری آیین‌های دینی زرتشتیان کرمان/ آرمیتا فرهمند، رامتین زندخاوری، آبتین زندخاوری

خوراک‌های سنتی و آیینی/ کیانبانو مزداپور

بررسی روش‌های درمانی زرتشتیان/ سینا فرهی و سپنتا ماندگاریان

آیین‌های شفا نزد زرتشتیان معاصر/ کتایون مزداپور

سفرۀ دختر شاه پریان در دزفول/ داریوش رضاپور

آتشکده‌های خاموش/ فرشاد سلامتی

خانه‌های قدیمی ممس و بامس/ خداداد مزداپور

باغ وقفی شیراز/ نویسنده: نامشخص

اینجا یزد است، با هزار قصۀ عجیب/ گزارشی از: نیلوفر رستمی ـ کامران لریان

گل و نقش/ شیرین مزداپور

درویش/ مهین‌بانو نورافروز

ریشه‌ها/ پریدخت خدامراد مرادپور

معجزات پیرون‌ها/ پریدخت خدامراد مرادپور

مشق حساب/ مهین‌بانو نورافروز

گلبانو و وابیز/ نسرین خنجری

نوروز و جشن‌های پیش از آن در فارس/ آمنه عمادی

کفران عظیم/ ترجمۀ مهرنوش شاهق

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

مسیحیان در روزگار خسروپرویز

مسیحیان در روزگار خسروپرویز

جمشید قهرمانی

روزگار حکومت خسروپرویز از مقاطع بسیار مهم در تاریخ ایران دوران ساسانی است. در این دوران حدوداً سی‌وه

پیک مزدیسنان

پیک مزدیسنان

دینشاه جی جی باهای ایرانی

«پیک مزدیسنان» نشریه‌ای به قلم دینشاه ایرانی است. دینشاه در مطبوعات فارسی فعال بود و مطلب می‌نوشت. ا