۱۳۱۱
۴۲۸
ای.ای.کمینز و شعرهایی از او

ای.ای.کمینز و شعرهایی از او

پدیدآور: به کوشش و ترجمۀ سیروس شمیسا ناشر: میتراتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 6ـ74ـ8417ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

کمینز، در ایران شاعری است که تاحدی آشنا. هر چند دربارۀ زندگی و شعرش مطلب جامعی فراهم نیامده است، اما برخی از اشعار او به پارسی برگردانده شده است. شاملو، آزاد، دستغیب، معلم، بریری و چند تنی دیگر در ترجمۀ اشعار او کوشیده‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

کمینز، در ایران شاعری است که تاحدی آشنا. هر چند دربارۀ زندگی و شعرش مطلب جامعی فراهم نیامده است، اما برخی از اشعار او به پارسی برگردانده شده است. شاملو، آزاد، دستغیب، معلم، بریری و چند تنی دیگر در ترجمۀ اشعار او کوشیده‌اند. ادوارد استیلن کمینز از شاعران و نقاشان معروف آمریکاست. در 14 اکتبر سال 1894 در شهر کمبریج ایالت ماساچوست به دنیا آمد و در سپتامبر 1962 درگذشت. فوق‌لیسانس رشتۀ ادبیات از دانشگاه هارواد بود. در جنگ جهانی اول داوطلبانه به عنوان رانندۀ صلیب سرخ در بهداری ارتش فرانسه به کار مشغول شد. پس از چندی به اشتباه به عنوان جاسوس گرفتار آمد و چندین ماه زندانی گشت. بعدها بر مبنای این بخش از زندگی خود داستان «اطاق بسیار بزرگ» را نوشت. در این کتاب از شکنجه‌ها و آزارهایی که در زندان‌های فرانسه بر بی‌گناهان اعمال می‌شد یا کرده است.

بعد از زندان به آمریکا رفت اما مجدداً در 1921 به پاریس بازگشت و ده سال در آنجا ماند. و همانجا به آموختن نقاشی پرداخت. او در طول حیاتش چند نمایشگاه نقاشی ترتیب داد. یکی از کتاب‌هایی که در شناخت کمینز ارزش بسیاری دارد کتاب «شش نه سخنرانی» اوست. از این کتاب می‌توان به جزئیات مهم فکری زندگی شاعر پی برد.

شعر کمینز، شعری است غنائی، لطیف و حساس. اما این شعر به علت شگردهای غریب در شیوۀ نگارش ـ که خاص خود کمینز است ـ به‌نحو عجیبی گنگ و مبهم می‌نماید. و از این‌روست که کمینز را مشکل‌ترین شاعر ادبیات معاصر انگلیسی می‌دانند. البته شعر او معنای ظریف خود را به هر حال القا می‌کند.

شعر او سرشار از شگردهای غریب زبانی است و از این‌رو توجه زبان‌شناسان و سبک‌شناسان را که به دنبال عدول از هنجار کلام یا با اصطلاح «اخراج یا ایراد کلام بر خلاف مقتضای ظاهر» هستند به خود جلب کرده است. افزون بر غرابت در نگارش و تردستی در زبان و ابداع در معنی، در شعر او لطافتی وصف‌ناشدنی است که گاهی مترجمان را در گوشه و کنار دنیا به طبع‌آزمایی در برگردان آنها وسوسه می‌کند. او را یکی از بزرگ‌ترین شاعران غنایی همۀ اعصار خوانده‌اند. شاعر و عاشقی است رؤیااندیش که مدام از زمین به آسمان و شهر رؤیاها می‌برد.

این کتاب ـ مقدمه و ترجمۀ شعرها ـ حاصل سال‌های پرعطش دکتر سیروس شمیسا است. برخی از شعرها ترجمۀ دیگران است که وی به مناسبت‌هایی در آنها دخل و تصرفاتی کرده است. شعرها بیشتر منتخباتی است که خود کمینز ترتیب داده است و نیز از منتخباتی که هوراس گریگوری شاعر و منتقد معرف به طبع رسانده است. در پایان کتاب نشانی هر شعر و ترجمه‌های قبلی آنها آمده است. در این ویراست مقالۀ استاد بهرام مقدادی که به بررسی شعر کمینز پرداخته، افزوده شده است. همچنین برای شعرها فهرستی آماده شده تا یافتن اشعار بدون عنوان آسان شود.

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار ویراست دوم

پیشگفتار چاپ نخست

مقدمه

بازجوئی

عشق و عقل در شعر کمینز

پنجاه و سه شعر از کمینز

توضیحات

فهرست مصراع‌های نخست و شمارۀ شعر

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۶۱ ماه پیش
    من این کتاب را که به خامه جادوانه استادم دکتر شمیسا ترجمه،تالیف وگرد آوری گردیده است سالیان پیش تهیه کرده بودم ودرکتابخانه خود داشتم.که متاسفانه در سال ۱۳۷۸ به دلیل انتقالیم به کلان شهر تهران که مقارن با جنبش دانشجویی وحوالی هیجدهم تیرماه بود جهت اجاره منزل کتابخانه ام را به فروش گذاشتم.یعنی ابتدا قصد داشتم که کتابهایم خودم در کنار خیابان انقلاب جلو دانشگاه بفروشم تا بتوانم کمی ودیعه منزلم را تامین کنم .کتابهایم را کنار خیابان ریخته بودم که ناگهان باسیل خروشان تظاهرات مردم مواجه گردیدم.خیابان مملو از آتش وعطش بود.کم مانده بود که کتابهایم لگد کوب گردد وشیرازه همه کتابهایم از هم گسیخته شود که به یاری تنی چند از هموطنان توانستم کتابهایم را جمع کنم .ودر این حیث وبیص جهت فروش یکجا کتابها را به انتشارات یکی از حاجی مال خران بردم که آن حاجی مال خر که روانشناس هم بود کتابها را به بهای بسیار اندک مفت از چنگم به در کشید.کتاب ها را جلدی صد تا تک تومان ازم خرید.یادش به خیر همان روزها کبری خانم کتابفروش رابیشتر کتاب فروش اختصاصی آثار مرحوم دکتر علی شریعتی را نیز در روبروی دانشگاه زیارت می کردم.کبری خانم زنی که مردانگی در رکابش باید جوانمردی بیاموزد.زنی مردانه که با آن همه سن از قرچک ورامین سوار اتوبوس خط واحد می گردید وبرای به دست آوردن روزی حلال وتامین زندگی از بام تا شام کتاب می فروخت.درود براو که چه زن بزرگی بود.وچه ید طولایی درکتاب گستری وفرهنگ سازی داشت.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

منابع مشابه

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

زاغی

زاغی

تد هیوز

تد هیوز دو ـ سه سالی بعد از ترومای خودكشی همسرش سیلویا پلات، به پیشنهاد دوست نقاش و طراح نامدارش، لئ