۱۹۱۸
۳۷۰
جام عشق؛ مولانا و دنیای امروز ما

جام عشق؛ مولانا و دنیای امروز ما

پدیدآور: فاطمه کریمی ناشر: نور سخنتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 9ـ7ـ95956ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۵۸

خلاصه

مطالب این کتاب طوری طراحی شده که خوانندۀ گرامی بر اثر خواندن آن، با تعالیم و اندیشه‌های واقعی زندگی آشنا شود و موجب تغییر افکار او گردد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

مولانا عارف وارسته‌ای است که آئین و عشق و کلامش، دعوت به یگانگی می‌کند. در میان شاعران ایرانی، هیچ یک از لحاظ وسعت دامنۀ تأثیر در خارج از ایران با مولانا برابری ندارد. سال‌ها پس از درگذشت مولانا، دامنۀ این تأثیر گسترش بسیاری پیدا کرده و به ادبیات کشورهای غربی و شرقی نیز راه یافته است.

از نخستین کسانی که در ادبیات غرب از مولانا تأثیر پذیرفته‌اند، می‌توان «ادوارد براون»، «رینولد نیکلسن»، «آرتور جان آربری»، «سرجیمز ویلیام ردهوس»، «ا.ه.پالمر»، «سر ویلیام جونز» و دیگر خاروشناسان انگلیسی را نام برد.

در اشعار مولانا میان همه اجزا و ابیات غزلیات، هماهنگی برقرار است. اگر غزل‌های او را با غزل‌هایی که معاصر اوست، مانند عطار یا شاعران قبل و بعد او بسنجیم، وحدت را در غزل‌های مولوی بیشتر احساس می‌کنیم؛ چون هر غزل مولانا نتیجه جوشش ضمیر ناهشیار اوست که اغلب به تأثیر موسیقی، وجد و سماع پدید آمده، که این وحدت حال، آشکارتر است. وابسته نبودن ایشان به موازین زیباشناختی و رعایت‌های لفظی و فنی که گاهی مخل است، باعث گردیده وحدت حال شعری خود را بهتر حفظ کند.

نکته جالب دیگر، قالب‌شکنی مولاناست. وی بسیاری از غزل‌های خود را با مطلعی آغاز می‌کند و در وسط کار قافیه را تبدیل به ردیف یا ردیف را تبدیل به قافیه می‌کند. آخرین مطلب در شکل شعری مولانا، کوتاهی یا بلندی بیش از معمول غزل‌های اوست که گاهی به 92 بیت می‌رسد و گاهی از سه چهار بیت تجاوز نمی‌کند.

مطالب این کتاب طوری طراحی شده که خوانندۀ گرامی بر اثر خواندن آن، با تعالیم و اندیشه‌های واقعی زندگی آشنا شود و موجب تغییر افکار او گردد. این کتاب نوشته شده است تا برای همه، با هر گرایش و دیدگاهی، برای دوستان و دانش آموختگان تشنه‌کام، خواندنی باشد. در این کتاب ما با مولانای اهل فقه و کلام کاری نداریم، بلکه با مولانایی کار داریم که در عرصۀ روان‌شناسی تجربی و عرفانی (معرفت و شناخت) و فلسفه، شالودۀ حیات انسان ما را دگرگون می‌کند و خوشه‌چین تعالین وزین (اجتماعی و معرفتی و شناخت درونی) او باشیم. در خودشناسی، مولانا مفاهیم ارزشمندی در اختیار ما قرار داده است، در آثار او هرگز از نومیدی، یأس، پیری و ملال نمی‌بینیم. از درون نو حرف می‌زند و این ناشی از فلسفۀ عرفانی خاص مولاناست که زندگی او را همواره منور و چراغانی کرده است. موسیقی کلام مولانا همه را به رقص می‌اورد و جسارتی به انسان می‌دهد که بندهای سنت و عرف را بگسلد و آزاد شود:

وقت آن آمد که من سوگندها را بشکنم                                  بندها را بردرانم پندها را بشکنم

به جلوه‌های عرفانی مولانا پرداخته شده که آزاد‌کننده است. او تلاش کرده همۀ انسان‌ها را بدون مطرح کردن تعصبات دینی و زبانی خود، به زندگی واقعی و یکتایی به حق وصل کند؛ با عرفانی که مقدمۀ شناخت باطنی و شناخت تجربی است. شناخت باطنی مولانا هم ناشی از تجربیات درونی اوست؛ بنابراین مولانا را چراغ راه زندگی خود قرار دهیم و حول محورهای کلیدی معرفی شدۀ او بچرخیم. در حد امکان نویسنده کوشش کرده در رعایت ردیف این محورها به استناد از منابع بزرگان و اساتید بهره ببرد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

چشمهایش و ملکوت: بزرگ علوی و بهرام صادقی: مروری بر همۀ داستان‌ها

چشمهایش و ملکوت: بزرگ علوی و بهرام صادقی: مروری بر همۀ داستان‌ها

جعفر مدرس صادقی

در این کتاب پس از مقدمه‌ای در بیان زندگی بزرگ علوی و بهرام صادقی، به بررسی ادبیات داستانی این دو نوی

موش و گربۀ عبید زاکانی: پیشینه، دگردیسی، روایت‌ها

موش و گربۀ عبید زاکانی: پیشینه، دگردیسی، روایت‌ها

فرزام حقیقی

این کتاب برای نخستین بار نشان می‌دهد ادبیات و فرهنگ ما با یک موش و گربه مواجه نبوده است، بلکه کاتبان