۷۷۸
۳۳۰
جیمز جویس

جیمز جویس

پدیدآور: دیوید پریچارد ناشر: نگاهتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: هوشنگ فراهانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 8ـ367ـ376ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۹۶

خلاصه

در این اثر بخش‌های مختلف زندگی جویس مورد بررسی قرار گرفته و نویسنده به چگونگی خلق شاهكارهای ادبی این نویسنده ایرلندی پرداخته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بی‌شک جیمز جویس نویسنده و شاعر ایرلندی یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم به شمار می‌آید. وی در کنار نویسندگانی همچون مارسل پروست، ویرجینیا وولف و دیگران، از چهره‌های اصلی و کلیدی در توسعۀ رمان نوگرا می‌باشد. شاهکار ادبی مدرنی که توسط جویس به رشتۀ تحریر درآمد، رمان الیس بود که در سال 1922 منتشر شد. از دیگر آثار مهم وی می‌توان به مجموعۀ داستان کوتاه «دوبلینی‌ها» (1914) و رمان‌های «تصویر هنرمند در جوانی» (1916) و «زنده‌شدن فینگان» (1939) اشاره کرد. هر یک از این آثار به‌نوعی تکمیل‌کنندۀ یکدیگر بوده و برگرفته از نگاه خاص جویس به ادبیات و گریز از سنت‌ها و قواعد و رسوم کهنۀ گذشته می‌باشد. اشراف و آگاهی نویسنده بر زبان و دایرۀ لغات از زبان‌های گوناگونی که در دانشگاه فراگرفته بود، بر استفادۀ وی از کارکرد زبان در نوشته‌هایش افزوده است.

مهاجرت به کشورهای اروپایی دیگر نیز این امکان را برای وی فراهم آورد تا با فرهنگ و گویش‌های دیگر آشنا شده و در داستان‌هایش از این گویش‌های گوناگون به‌خوبی استفاده کند. جویس بیشتر سال‌های زندگی خود را در خارج از کشور زادگاهش سپری کرد. وی در تبعیدی خودخواسته سالیان طولانی از عمرش را در کشورهای ایتالیا، سوئیس، فرانسه و انگلستان سپری کرد؛ ولی در تمامی نوشته‌هایش عمیقاً یک ایرلندی باقی ماند. جهان داستانی وی به گونه‌ای عمیق و جدایی‌ناپذیر در شهر دوبلین ریشه دارد و برگرفته از زندگی خانوادگی، حوادث، دوستان و رویدادهای سالیان کودکی از مدرسه و دانشگاه و جامعۀ دوبلین، در اواخر قرن نوزدهم می‌باشد. بسیاری از صحنه‌های داستان‌های او مربوط به خاطرات دوران کودکی، در برخورد و تعارض با عقاید متعصبانۀ مذهب کاتولیک و زوال و فروپاشی دیدگاه‌های منسوخ و کهنۀ گذشته می‌باشد. دیدگاه متفاوت وی در برخورد با کلیسای کاتولیک ایرلند و درگیری‌های ذهنی مشابه آن، در شخصیتی به نام «استیفن ددالوس» در دو رمان وی منعکس شده است.

می‌توان جیمز جویس را نویسنده‌ای دانست که داستان‌های وی بر خلاف سنت‌های رایج داستان‌نویسی شکل گرفته و سرانجام با حذف معیارهای سنتی در قصه‌نویسی سبب حذف ریشه‌ای عناصر کلاسیک در رمان‌نویسی شد.

رمان مدرن هنوز تحول و دگردیسی انقلابی خود را مدیون تلاش نویسندگان بزرگ نیمۀ اول قرن بیستم همچون فرانتس کافکا، ویرجینیا وولف و اندکی پس از ایشان بورخس، مارسل پروست و بی‌شک برجسته‌ترین ایشان جیمز جویس می‌داند.

در این اثر بخش‌های مختلف زندگی جویس مورد بررسی قرار گرفته و نویسنده به چگونگی خلق شاهكارهای ادبی این نویسنده ایرلندی پرداخته است. دوران كودكی جویس، ورود او به دانشگاه، مشكلات دوران جوانی، ماجراهای زندگی خصوصی وی و چگونگی انتشار آثارش از جمله موضوعاتی است كه پریچارد در كتابش به آنها پرداخته است.
زندگی جویس همواره در ادبیات جهان مورد توجه بوده و تحقیقات گسترده‌ای كه پریچارد برای ثبت وقایع زندگی او انجام داده، باعث شده این اثر به منبعی خوب و غنی برای علاقمندان جویس و ادبیات داستانی او تبدیل شود. پریچارد در زندگینامه‌ «جیمز جویس»، حوادث زندگی این نویسنده ایرلندی را طبقه‌بندی كرده است. همچنین مترجم اثر بر اساس تحقیقاتی كه خود انجام داده، پاورقی‌هایی را به كتاب افزوده كه برای درك دشواری‌ها و روند درك نوشتار ضروری به نظر می‌آید.

در بخش‌هایی از این كتاب نظرات نویسندگان مطرح دنیا و نقدهایی كه برخی رسانه‌ها از آثار جویس داشته‌اند نیز آورده شده است. به غیر از یادداشتی که مترجم ابتدای کتاب نوشته، این اثر ده فصل اصلی دارد که پس از آنها هم سال‌شمار زندگی جیمز جویس درج شده است. پس از این سال‌شمار هم «زندگی جیمز جویس به روایت تصویر» قرار دارد. در مجموع در این کتاب ۳۲ عکس سیاه و سفید از جویس به چاپ رسیده است.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

فصل اول: سال‌های کودکی

فصل دوم: دانشگاه و اشتیاق ادبی

فصل سوم: «عشق و فقر»

فصل چهارم: تری است

فصل پنجم: «اولین و تنها عشق من ایرلند»

فصل ششم: «زوریخ»

فصل هفتم: «پاریس و انتشار آثار»

فصل هشتم: «زندگی در تجمل»

فصل نهم: «مردی رنج‌دیده»

فصل دهم: سال‌های پایانی

سال‌شمار زندگی جیمز جویس

زندگی جیمز جویس به روایت تصویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

آرمین امیر

در این کتاب با بهره‌گیری از چارچوب مفهومی و روش ادوارد سعید در کتاب شرق‌شناسی به تبارشناسی مهم‌ترین

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

مهدی گلچین عارفی

این کتاب پیرامون معماری و تاریخچه مدرسه مبارکه غیاثیه در شهر خرگرد (خواف) در استان خراسان رضوی است.

منابع مشابه

فلسفه ساموئل بکت

فلسفه ساموئل بکت

جان کالدر

نویسنده در این کتاب بر روی نگرش‌ها، تفکر و پیشینۀ فکری ساموئل بکت فیلسوف تمرکز کرده و خواننده را به

راهنمای خوانش آثار ساموئل بکت

راهنمای خوانش آثار ساموئل بکت

هیو کنر

دشواری و پیچیدگی جمله‌های کنر و عدم دسترسی او به آثار داستانی ترجمه‌شدۀ بکت، شاید از جمله دلایلی باش